De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Fase 1 Ken de (detail)handel

Verwante presentaties


Presentatie over: "Fase 1 Ken de (detail)handel"— Transcript van de presentatie:

1 Fase 1 Ken de (detail)handel
Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verzorgen van de winkel- en/of de opslagruimte Par: 5.1 en 5.3 Blz. 164 tm 169 en 186 tm 189

2 5.1: presentatiemix Externe commerciële presentatie (winkelexterieur
+ etalages) Interne commerciële presentatie (winkelinterieur + artikelpresentatie)

3 Deze onderdelen moeten in de juiste verhouding tot elkaar staan.
De onderdelen kunnen nooit los van elkaar worden gezien, alleen door de juiste combinatie van de onderdelen kan de winkel zich onderscheiden van de concurrent! Deze combinatie wordt de presentatiemix genoemd. Zo kan de winkelier zich profileren!

4 AIDA-model: uitleg Attention (aandacht): de commerciële presentatie moet de aandacht trekken van de consument (wat een leuke presentatie….) Interest (interesse): de commerciële presentatie moet ook de interesse wekken van de consument (dit artikel lijkt mij wel wat….) Desire (verlangen): (ik wil dit artikel hebben…) Action (koopactie): (ik ga het artikel kopen…)

5 AIDA-model

6 5.1.1: Externe commerciële presentatie
Winkelpui: luifel, kozijn, glas (etalage) Entree: inclusief toegangsdeur Directe winkelomgeving: portiek, stoep, buren, fietsenstalling, buiten presentatie, verlichting, vlaggen, plantenbakken, winkelwagentjes, bankjes, parkeerplekken, ……

7 5.1.2: Interne commerciële presentatie
Afhankelijk van: Boodschappen doen Recreatief winkelen

8 Boodschappen doen (runshopping of prijsshopping):
Functionaliteit belangrijker dan sfeer Roepen een “goedkoop” en “massaal” winkelbeeld op.

9 Recreatief winkelen (funshopping of plusshopping):
Vorm van vrijetijdsbesteding Consument wil een mooie en sfeervolle winkel, wil daar op z’n gemak kijken en vergelijken. Assortiment moet smaakvol gepresenteerd worden De presentatie moet de meerwaarde van de artikelen onderstrepen en de kooplust van de klant stimuleren Een duidelijke huisstijl (verlichting, vormgeving en winkelinventaris, achtergrondmuziek, kleurencombinaties) moet bij de klant een beeld van ontspanning oproepen

10 Voorbeeld huisstijlen

11

12 Huisstijl Terug laten komen in: Verpakking - Bedrijfsauto
Visitekaartje - Cadeaupapier Bedrijfskleding - Kleedkamer Reclame boorden - Winkelinterieur Prijskaartjes - Kassabon Winkelpui - Reclamefolder Deurmat - …………… Huisstijl Gamma

13 Visual Merchandising (VM)
Verkopen door te zien! Speelt in op de emoties van de klant! Bij VM wordt vanuit het artikel gewerkt, het artikel brengt door de vorm en kleur een bepaalde sfeer met zich mee. Door regelmatig met artikelen te wisselen, wordt de presentatie spannend en actueel gehouden. Hoe jonger de klant, hoe vaker VM wordt toegepast!

14 5.3 Verkoopkrachtige winkel
De winkel verkoopkrachtig houden is de een van de belangrijkste taken van een verkoper! Verkoopkrachtig: de winkel zo presenteren dat de artikelen “van zelf” verkocht worden. Te bereiken door: opruimen, schoonmaken, aantrekkelijke artikelen. Zo krijgt de winkel aantrekkingskracht!

15 kwaliteitsaspecten Aan welke eisen moet een product voldoen om als een product met “goede kwaliteit” verkocht te kunnen worden.

16 Vakverzorging Vakken: zorgen dat alles netjes is. Bijv. op maat, op kleur, juiste hanger, netjes opgevouwen Spiegelen: alle artikelen in het vak naar voren halen zodat het een vol vak lijkt! Schuiven: kleding recht hangen, ordenen, opruimen (schuiven is iets minder precies dan vakken) Restaureren: een artikelpresentatie weer in orde maken (bijvullen of aanvullen)


Download ppt "Fase 1 Ken de (detail)handel"

Verwante presentaties


Ads door Google