De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Fase 1 Ken de (detail)handel Kerntaak: verkopen, adviseren en service verlenen Hoofdstuk: Retailmarketing Par: 2.1, 2.2 en 2,3 Blz. 264 tm 273.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Fase 1 Ken de (detail)handel Kerntaak: verkopen, adviseren en service verlenen Hoofdstuk: Retailmarketing Par: 2.1, 2.2 en 2,3 Blz. 264 tm 273."— Transcript van de presentatie:

1 Fase 1 Ken de (detail)handel Kerntaak: verkopen, adviseren en service verlenen Hoofdstuk: Retailmarketing Par: 2.1, 2.2 en 2,3 Blz. 264 tm 273

2 2.1: Behoefte en marketing Behoefte = Een gemis ervaren…. Behoeftes zijn oneindig Winkels bevredigen je behoeftes Behoefte pyramide van Maslow!

3 Marketing = wanneer een winkelier de wensen en behoeften van zijn klanten voorop stelt. Winkelier is constant bezig zijn winkel aan te passen aan wat zijn klanten willen. Winkelier moet denken vanuit de klant Vragen? - Wat willen mijn klanten - Hoe kan ik mijn klanten het beste van dienst zijn

4 Markt = een groep mensen met bepaalde behoeften en wensen. De aanbieder probeert die te bevredigen door goederen en diensten aan te bieden.

5 Mogelijkheden in de markt: -Gat in de markt: iets wat nog niet verkocht wordt, nog niet bestaat -Groeimarkt: groeiende markt in de toekomst (in 2019 meer van 50% 50+ in Nederland) -Verzadigde markt: als er geen nieuwe omzetmogelijkheden meer zijn. De markt groeit niet meer.

6 Doelgroep: de groep consumenten waar de winkelier zich met zijn hele winkel op richt. De winkelier moet zijn commerciële beleid afstemmen op zijn klantengroep.

7 Doelgroep re/Sites-WE-NL-Site/nl_NL/Inspiration- Show?cgid=organisation re/Sites-WE-NL-Site/nl_NL/Inspiration- Show?cgid=organisation

8 Soorten marketing Als alle activiteiten van de winkelier zich richten op de behoefte bevrediging van de consument = consumentenmarketing Als een winkelier volgens de marketing gedachte de winkel exploiteert, dan is dit een vorm detailhandelsmarketing (retailmarketing)

9 2.2 Speelruimte Winkel is onderdeel van de maatschappij! De omgeving heeft hier grote invloed op, de winkelier moet rekening houden met verschillende factoren die de speelruimte bepalen. Factoren: -Externe factoren -Interne factoren

10 Externe factoren Hier heb je als winkelier geen invloed op, zoals: -Consumenten -Concurrenten -(gemeentelijke) overheid: (beslissingen van de regering) -Economische situatie (crisis) -Internationalisatie

11 Interne factoren Hier kan de winkelier wel invloed op uitoefenen! -Financiën (plannen) -Management (zelf) -Personeel (scholing)

12 Retailinstrumenten De gereedschappen waarmee de winkelier consumenten naar hun winkel toe “lokken”. Als je deze op de juiste manier combineert ontstaat de retailmix. De retailmix is een andere benaming voor de marketingmix! (P)

13 Retailinstrumenten / de P’s RetailinstrumentDe P’s AssortimentProduct VestigingsplaatsPlaats Commerciële presentatiePresentatie PrijsstellingPrijs DetailistenpromotiePromotie Personeelpersoneel ServicePhysical distribution (fysieke distributie)

14 2.3 Retailinstrumenten nader bekeken Maak 2-tallen Kies een winkel uit Maak een presentatie in PowerPoint of Prezi of ….. over de retailmix van deze winkel De presentatie bestaat uit minimaal 8 dia’s of slides. Maak gebruik van paragraaf 2.2 en 2.3 blz. 266 t/m 273 Let op: plaatjes zeggen vaak meer dan woorden. Laat de presentatie een hulpmiddel zijn van dat wat je wilt vertellen!


Download ppt "Fase 1 Ken de (detail)handel Kerntaak: verkopen, adviseren en service verlenen Hoofdstuk: Retailmarketing Par: 2.1, 2.2 en 2,3 Blz. 264 tm 273."

Verwante presentaties


Ads door Google