De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1."— Transcript van de presentatie:

1

2 Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1

3 Agenda Doelstelling Site met presentaties Vragen Theorie Voor vrijdag MK01 HEO-CE1

4 Doelstelling Inleiding in de marketing Na dit college weet je: –wat van de ontwikkeling van de psychologie af –hoe een koopbeslissing tot stand komt –welke besluitvormingsprocessen er zijn –hoe koopbeslissing en besluitvorming beïnvloed worden MK01 HEO-CE1

5 ~jdekker/mk01 MK01 HEO-CE1

6 Vragen? MK01 HEO-CE1

7 Cadeautje Ontwikkeling in de psychologie behaviourisme –skinner –stimulus - black box - response –operante conditionering (positieve bekrachtiging) MK01 HEO-CE1

8 Cadeautje Ontwikkeling in de psychologie behaviourisme psychoanalyse –freud –uiterlijk gedrag verklaren uit interne processen –ich, über-ich, es –wat vreemd beeld over sex MK01 HEO-CE1

9 Cadeautje Ontwikkeling in de psychologie behaviourisme psychoanalyse humanistische psychologie –Maslow –positief mensbeeld, streven naar zelfverwezenlijking –zo blij dat het ook weer niet goed is MK01 HEO-CE1

10 Cadeautje Ontwikkeling in de psychologie behaviourisme psychoanalyse humanistische psychologie cognitieve psychologie –subjectieve betekenisverlening –werken via schema´s van informatieverwerking –doelgericht denken en handelen MK01 HEO-CE1

11 Koopbeslissing MK01 HEO-CE1 Probleemherkenning Informatie zoeken Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop

12 Probleemerkenning Geen koop zonder probleem probleem wordt opgelost door behoefte –duidelijke behoefte –manifest worden van een latente behoefte MK01 HEO-CE1

13 Informatie zoeken Intern zoeken Extern zoeken –Persoonlijke bronnen –Openbare bronnen –Commerciële bronnen –Ervaringsbronnen MK01 HEO-CE1

14 Evalueren van de alternatieven Alle mogelijke alternatieven Evoked set/choice set Rangschikken evoked set –grenswaarden –attributen MK01 HEO-CE1

15 Aankoopbeslissingen Koopintensie is gevormd Situationele factoren: –beïnvloeden –totaal wijzigen MK01 HEO-CE1

16 Evalueren na de koop Voldoet het in behoefte Cognitieve dissonantie –indrukken die niet matchen –twijfel/onaangenaam gevoel na koop –rationalisatie –promotie richten op nieuwe kopers, goede aftersales service en garantie Mond op mond reclame –tevreden tegen 3, ontevreden tegen 30 MK01 HEO-CE1

17 Koopbeslissing MK01 HEO-CE1 Probleemherkenning Informatie zoeken Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop

18 MK01 HEO-CE1

19 Koopbeslissing MK01 HEO-CE1 Probleemherkenning Informatie zoeken Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop

20 Koopbeslissing MK01 HEO-CE1 Probleemherkenning Informatie zoeken Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop Persoonlijke omstandigheden

21 Koopbeslissing MK01 HEO-CE1 Probleemherkenning Informatie zoeken Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop Persoonlijke omstandigheden Psychologische factoren

22 Koopbeslissing MK01 HEO-CE1 Probleemherkenning Informatie zoeken Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop Persoonlijke omstandigheden Psychologische factoren Sociale factoren

23 Demografische factoren Levenstijl Situationele factoren MK01 HEO-CE1 Persoonlijke omstandigheden

24 Levenstijl –AIO activiteiten interesses opinies –Zelfbeeld/zelfconcept actuele zelf ideale zelf MK01 HEO-CE1 Persoonlijke omstandigheden

25 Situationele factoren –aankoopredenen –fysieke omgeving –sociale omgeving –tijddimensie –toevalligheden MK01 HEO-CE1 Persoonlijke omstandigheden

26 Samenvatting Vier hoofdstomingen in psychologie –behaviourisme –psychoanalyse –humanistische psychologie –cognitieve psychologie MK01 HEO-CE1

27 Samenvatting Vier hoofdstomingen in psychologie Vijf fasen in het koopbeslissingsproces MK01 HEO-CE1

28 Koopbeslissing MK01 HEO-CE1 Probleemherkenning Informatie zoeken Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop

29 Samenvatting Vier hoofdstomingen in psychologie Vijf fasen in het koopbeslissingsproces Drie soorten oriëntatie- en aankoopgedrag MK01 HEO-CE1

30 MK01 HEO-CE1

31 Samenvatting Vier hoofdstomingen in psychologie Vijf fasen in het koopbeslissingsproces Drie soorten oriëntatie- en aankoopgedrag Drie hoofdgroepen van beïnvloeding MK01 HEO-CE1

32 Koopbeslissing MK01 HEO-CE1 Probleemherkenning Informatie zoeken Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop Persoonlijke omstandigheden Psychologische factoren Sociale factoren

33 Vragen? MK01 HEO-CE1

34 Voor vrijdag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 Alle ‘groene termen’ kennen Vragen formuleren MK01 Hoorcollege week 3

35 Einde MK01 HEO-CE1

36 Einde MK01 HEO-CE1


Download ppt "Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1."

Verwante presentaties


Ads door Google