De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Fase 1 Ken de (detail)handel Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verzorgen van de winkel- en/of de opslagruimte Par: 5.5.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Fase 1 Ken de (detail)handel Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verzorgen van de winkel- en/of de opslagruimte Par: 5.5."— Transcript van de presentatie:

1 Fase 1 Ken de (detail)handel Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verzorgen van de winkel- en/of de opslagruimte Par: 5.5 en Blz. 206 tm 211

2 Derving Het gemis/verlies van geld of goederen als gevolg van breuk, beschadiging of diefstal. Dus: Waarom je een artikel om wat voor redenen helemaal niet kunt verkopen of met korting moet verkopen.

3 Hoe te berekenen….. De waarde van de boekhoudkundige voorraad – werkelijke voorraad Dus: Theoretische voorraad of administratieve voorraad – werkelijke voorraad Dus Administratieve voorraad – werkelijke voorraad Is er een verschil? = Voorraad verschil!

4 Voorraadverschil Er zijn 2 soorten: -Geregistreerde derving -Niet-geregistreerde derving

5 Geregistreerde derving Wanneer je weet dat je een product niet meer kunt verkopen (klant heeft fles wijn omgestoten)…. Dit registreer je op een afboeklijst / afschrijvings- schrift (welk artikel, reden en prijs) of direct registreren met een handterminal Dit noem je afboeken! Afboeken is in prijs verlagen of weggooien

6 Redenen om af te boeken is wanneer artikelen onverkoopbaar worden door: - Uit de mode raken - Verkleuringen - Beschadigingen - …. Dit zijn dan incourante artikelen of winkeldochters

7 Uitverkoop Incourante goederen worden vaak in de uitverkoop gedaan. Komt veel voor in de modebranche.

8 Niet-geregistreerde derving Wanneer je niet weet dat een artikel niet meer verkocht kan worden. Dit is vaak diefstal! Hier kom je pas achter als je gaat inventariseren!

9 Twee soorten derving Criminele derving: Opzettelijk - winkeldiefstal (klanten) - Vandalisme - Diefstal door personeel - Diefstal door “derden” (loodgieter) Niet-criminele derving: Per ongeluk - Administratieve fouten - Kassa verschillen - Door klanten

10 5.5.1: ontstaan van “niet-criminele derving” Meestal veroorzaakt door eigen personeel door: De 5 O’s -Onachtzaamheid (Je let niet op risico’s) -Onoplettendheid (je kijk niet goed uit) -Onzorgvuldigheid (je werkt niet voorzichtig) -Onwetenheid (je weet niet wat je doet) -Ongeinteresseerdheid (het maakt je niet uit)

11 Niet-criminele derving Bij de goederenontvangst Bij de goederenopslag In de winkelruimte In de administratie

12 Bij de goederenontvangst - omdat je minder goederen binnen krijgt dan zou moeten (en je controleert dit niet) - omdat de kwaliteit van de goederen niet in orde is - Er is sprake van een slechte registratie van de geleidedocumenten (pakbon, vrachtbrief) Ontvangst van goederen: hoe het niet moet.... Hoe het ook kan...

13 Bij de goederenopslag worden artikelen bijvoorbeeld - verkeerd opgeslagen waardoor bederf optreedt. - verkeerd behandeld waardoor breuk of beschadiging optreedt. - te lang opgeslagen waardoor ze winkeldochters worden - op de verkeerde manier geretourneerd - onverkoopbaar omdat ze verkeerd worden opgeslagen.

14 In de winkelruimte: Artikelen (worden) bijvoorbeeld: - verkeerd gepresenteerd - verkeerd beprijsd - verzien van verkeerde prijsetiketten - verkeerd aangeslagen bij de kassa - verkeerd bewerkt - niet zorgvuldig omgepakt - raken zoek bij het bezorgen

15 In de administratie verwerking ontstaat er derving door: - tel/schrijffouten - het niet correct verwerken van de goederenontvangst - prijswijzigingen die niet goed/optijd worden doorgegeven - verlieslijsten niet te verwerken of niet correct bijhouden


Download ppt "Fase 1 Ken de (detail)handel Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verzorgen van de winkel- en/of de opslagruimte Par: 5.5."

Verwante presentaties


Ads door Google