De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing introductie Referentieboek: Marketing Management, de Essentie – Kotler & Armstrong.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing introductie Referentieboek: Marketing Management, de Essentie – Kotler & Armstrong."— Transcript van de presentatie:

1 Marketing introductie Referentieboek: Marketing Management, de Essentie – Kotler & Armstrong

2 Cursusdoelen • U helpen begrijpen wat marketing precies is • U helpen bij het uitvoeren van elementair marktonderzoek • U helpen begrijpen hoe u uw marktomgeving kan analyseren en uw doelmarkt kan bepalen • U helpen bij het positioneren van uw product • U inzicht geven in de 4 P’s en hoe u dit werkmodel in de praktijk kan gebruiken • U de basis van marketingplanning tonen 1/09/20112Rita Vos

3 Cursusoverzicht • Wat is Marketing? • Marktonderzoek • Analyseren van bedrijfsomgeving • Kiezen van doelmarkten • Ontwikkelen van producten en diensten • Prijzen van producten en diensten • Distributie van producten en diensten • Promoten van producten en diensten • Marketing plan maken 1/09/20113Rita Vos

4 WAT IS MARKETING? Belangrijkste termen en concepten 1/09/20114Rita Vos

5 Marketing 1/09/20115Rita Vos

6 • De bedrijfsactiviteit die zich specialiseert in het bevredigen van de noden en wensen van geselecteerde klanten door middel van ruil “productaanbod tegen geld”. • De bedrijfsactiviteit wordt ingezet om het bedrijf langetermijn leefbaar te maken en te houden – Voldoende product verkopen – Voldoende geld binnenkrijgen • Daar waar marketing zelf niet voldoende is, wordt het aangevuld/afgewerkt met “verkoop” – Marketing wetenschappers streven vrij algemeen naar minimale tot totaal afwezige inzet van “verkoop” (tegenwoordig i/e veel verkoop zonder verkopers) 1/09/20116Rita Vos

7 Noden, wensen en vragen 1/09/20117Rita Vos

8 Goederen 1/09/20118Rita Vos

9 Ruil KoperKoper VerkoperVerkoper Iets van waarde voor klant Goed, dienst, idee,.. Iets van waarde voor verkoper Geld, krediet, werkkracht, … 1/09/20119Rita Vos

10 KoperKoper VerkoperVerkoper Iets van waarde voor klant Goed, dienst, idee,.. Iets van waarde voor verkoper Geld, krediet, werkkracht, … concurrentie Mode, trends, cultuur wetgevingwetgeving Economische & sociale condities leveranciersleveranciers Klimaat, infrastructuur,…. 1/09/201110Rita Vos

11 Ruil maken  4P-activiteiten 1/09/201111Rita Vos

12 De P’s van marketing • Oervorm: 4 – Product, Prijs, Plaats, Promotie • Herschikkingen periode – 5 e P geïsoleerd door verschillende auteurs • Positionering  PR  people – Complete herschikking: • 6,7,8 … P’s • 7 R’s • …. • Oervorm: 4 – Product, Prijs, Plaats, Promotie • Herschikkingen periode – 5 e P geïsoleerd door verschillende auteurs • Positionering  PR  people – Complete herschikking: • 6,7,8 … P’s • 7 R’s • …. 1/09/201112Rita Vos


Download ppt "Marketing introductie Referentieboek: Marketing Management, de Essentie – Kotler & Armstrong."

Verwante presentaties


Ads door Google