De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vertaalslag Marketingmix naar Siva Doel, komen tot meer klantgerichte aanpak in marketing- en salesactiviteiten zodat u beter de vertaalslag kan maken.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vertaalslag Marketingmix naar Siva Doel, komen tot meer klantgerichte aanpak in marketing- en salesactiviteiten zodat u beter de vertaalslag kan maken."— Transcript van de presentatie:

1 Vertaalslag Marketingmix naar Siva Doel, komen tot meer klantgerichte aanpak in marketing- en salesactiviteiten zodat u beter de vertaalslag kan maken naar de bedrijfsprocessen van de klant. Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business

2 Vertaalslag Marketingmix naar Siva Doel, het omschrijven van je bedrijfsactiviteiten, de mogelijkheid te komen tot een interne quick scan. Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business

3 Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business Marketingmix • Product: verwoordingen omtrent het assortiment, hoe steken de producten in elkaar; fysiek, uitgebreid en totaal (Leeflang). -Aandacht voor de intrinsieke en extrinsieke waarden van het product/concept. • Promotie: de huidige communicatiemix (beurzen, reclame, direct marketing, public relations, sales promotions, sponsoring en persoonlijke verkoop. Via diverse instrumenten mogelijk above en below the line. -Aandacht voor het cognitieve, affectieve en conatieve aspect van de boodschap (zender > boodschap > ontvanger) -Aandacht bij keuze van een instrument: mediumbereik, medium vermogen en mediumkosten. -Aandacht voor push (B2B) en pull (B2C) communicatie.

4 Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business Marketingmix • Prijs: de huidige kostprijsberekening, prijsstrategie, afromen, me too pricing, skimmen of prijspenetratie. -Aandacht voor het feit dat concurreren op zowel marge als marktaandeel (verhoging) vaak niet samen gaan. Vaak is het interessanter om je hoger in de markt te prijzen en niet de prijsoorlog aan te gaan met concurrenten welke zich lager positioneren. Een hogere marge met een lagere of gelijke afzet is dan vaak de uitkomst. Via een ruimer en meer divers portfolio kunnen hierdoor risico’s bij marktverzadiging spreiden. • Plaats: verwoordingen omtrent de huidige distributiestrategie. Spreken we van een direct- of indirectkanaal, kort of lang via een gemengde distributiestrategie of anders. -Aandacht voor de steeds meer oprukkende gemengde distributie strategie (KPN) -Aandacht voor de keuze intensieve, selectieve of exclusieve distributie (Hema, Bijenkorf en Maison De Bonneterie)

5 Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business Siva: Klantgerichtheid! • Meer klantgerichte aanpak, vertaling van de marketingmix naar de bedrijfsprocessen van de klant (wensen-behoeften) • Via de klantprocessen (inzicht via de value chain, Porter) • Klantwaarde gericht (win-win situatie) • Relatiegericht (win-win situatie) • Siva: doelstellingen op instrumentniveau (smartic).


Download ppt "Vertaalslag Marketingmix naar Siva Doel, komen tot meer klantgerichte aanpak in marketing- en salesactiviteiten zodat u beter de vertaalslag kan maken."

Verwante presentaties


Ads door Google