De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het maken van een PR/Marketingplan Kees Westerkamp (Reekx) Jeroen Heerkens (Tweede Kamer)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het maken van een PR/Marketingplan Kees Westerkamp (Reekx) Jeroen Heerkens (Tweede Kamer)"— Transcript van de presentatie:

1 Het maken van een PR/Marketingplan Kees Westerkamp (Reekx) Jeroen Heerkens (Tweede Kamer)

2 210 juni 2004NVB-SB Congres Het maken van een marketingplan Missie / Visie / Doelstellingen Onderzoek / analyse Doelgroepen Producten en Diensten portfolio 5 P’s Activiteitenplan Evaluatie en plan bijstellen Strategie M a r k e t i n g

3 310 juni 2004NVB-SB Congres Portfolio-analyse: BCG-Matrix

4 410 juni 2004NVB-SB Congres Question Mark Een question mark is een product met een laag marktaandeel in een markt met een stevige groei. Probleemkinderen leveren niet alleen weinig op, maar vereisen ook de nodige investeringen om ze met de expanderende markt mee te laten groeien.

5 510 juni 2004NVB-SB Congres Stars Een star (ster) is een product met een groot marktaandeel in een markt of branche die snel groeit. Zo'n marktaandeel levert veel contanten op, maar vereist ook grote investeringen om mee te kunnen blijven groeien. Zodra de marktgroei ten einde is, wordt de ster een melkkoe; er is dan nl. geen geld meer om de investeringen die de omzetgroei mogelijk hebben gemaakt te financieren.

6 610 juni 2004NVB-SB Congres Cash Cow Producten die een relatief hoog marktaandeel hebben verworven in een nauwelijks nog in omvang toenemende markt, vergen maar weinig nieuwe investeringen. Omdat het bedrijf bovendien al de nodige ervaring heeft opgedaan, zijn de producten en marketingkosten in vergelijking met de concurrentie laag. In verband met de hoge kasontvangsten worden deze producten dan ook als cash cows, melkkoeien betiteld. Vaak zijn het marktleiders.

7 710 juni 2004NVB-SB Congres Dog Een product met een relatief laag marktaandeel in een stagnerende markt is geen interessant exemplaar in de portfolio van een bedrijf. Het is rijp voor eliminatie. De beste strategie voor deze dogs (honden) is om de cash flow op korte termijn te maximaliseren; omdat deze producten meestal liquide middelen vergen noch opleveren, ligt het veelal voor de hand om de productie stop te zetten of het recht op productie te verkopen. Men kan ook de kosten drastisch beperken of de prijsstelling rigoureus wijzigen.

8 810 juni 2004NVB-SB Congres Voorbeeld ingevulde BCG-matrix

9 910 juni 2004NVB-SB Congres Case Burns & Company Ltd (beschikbare tijd: 1 uur)

10 1010 juni 2004NVB-SB Congres Uitwerking Case


Download ppt "Het maken van een PR/Marketingplan Kees Westerkamp (Reekx) Jeroen Heerkens (Tweede Kamer)"

Verwante presentaties


Ads door Google