De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een marktvorm met veel aanbieders die in de ogen van de afnemers, soortgelijk product aanbieden. Iedere aanbieder is eigenlijk de enige aanbieder ( monopolist)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een marktvorm met veel aanbieders die in de ogen van de afnemers, soortgelijk product aanbieden. Iedere aanbieder is eigenlijk de enige aanbieder ( monopolist)"— Transcript van de presentatie:

1

2 Een marktvorm met veel aanbieders die in de ogen van de afnemers, soortgelijk product aanbieden. Iedere aanbieder is eigenlijk de enige aanbieder ( monopolist) van zijn eigen product, maar ondervindt concurrentie van veel andere aanbieders die ook zo’n een product aanbieden dat een beetje afwijkt van hun product.

3 Er zijn veel aanbieders (deelmarkten) Het aantal van de vragers zijn veel Het aard van het product is heterogeen Vrije toetreding

4 Voor toetreding Hoge prijs, veel winst

5 Na toetreding Prijs is zodanig vastgesteld dat er geen winst en geen verlies wordt gemaakt.

6 Op lange termijn is er geen economische winst omdat vele aanbieders vrij toegang tot de markt hebben. Indien er winst wordt behaald, trek dat aanbieders aan. Deze kapen dan de consumenten weg van de reeds ‘gevestigde aanbieders’ waardoor de winsten steeds kleiner worden. De maximale winst is dan o dat betekent bij een evenwicht de GW = gtk

7 Monopolistische concurrentie bedrijven zullen op lange termijn dan break even punt staan. ( noch winst, noch verlies)

8 Op korte termijn zullen de monopolistische concurrentie bedrijven hun winsten maximaliseren of hun verliezen minimaliseren waarbij ze op een gegeven moment belanden bij dit punt MK=MO Veel winst op korte termijn dus zullen veel aanbieders toetreden De vraag zal afnemen: elk bedrijf heeft een kleiner deel van de totaalmarkt en er zijn veel substituten van de producten beschikbaar.

9 De vraagcurve wordt meer elastisch omdat er steeds meer substitutiegoederen beschikbaar zijn

10 Promotie door reclame Product: productdifferentiatie, assortiment, kwaliteit Plaats beleid goede keuze vestigingsplaats Prijs elke week een andere aanbieding ( klantenbinding)

11 Schoenenindustrie Shampoo industrie

12

13 Oligopolie

14

15

16 De geknikte afzetcurve van een oligopolist

17 MO= MK situatie uitleggen

18 Verloop van de prijsafzet lijn bij de verschillende marktvormen

19 Beiden bedrijven reageren op elkaar. Als de ene zijn prijs verhoogt, houdt de ander zijn prijs constant (consumenten gaan naar de andere aanbieder) Als de ene producent zijn prijs verlaagt, verlaagt de ander zijn prijs zodanig dat hij zijn marktaandeel behoudt ( kan extra klanten opleveren) Een kruiselingse prijselasticiteit kan dit voorbeeld maatstaven

20

21

22 Er komt een prijs tot stand waarvan de aanbieders niet zullen afwijken Dus geen prijsverhoging en ook geen prijsverlaging.

23 Terugkoppelen naar oligopolie marktvorm Een voorbeeld is 'prijsstelling': de prijs van een product laat je afhangen van andere (concurrerende) verkopers. Ben je duurder dan verkoop je niks, ben je veel goedkoper dan kan er wel eens een moordende prijzenslag volgen waar je zelf de dupe van bent. De vraag is wat de juiste prijsstelling is.

24 Frisdrank (coca cola VS Pepsi) Autofabrikanten

25

26

27 Einde


Download ppt "Een marktvorm met veel aanbieders die in de ogen van de afnemers, soortgelijk product aanbieden. Iedere aanbieder is eigenlijk de enige aanbieder ( monopolist)"

Verwante presentaties


Ads door Google