De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

5-8-2014 Prijszetting. 5-8-2014 Wat verstaan we onder prijs ???

Verwante presentaties


Presentatie over: "5-8-2014 Prijszetting. 5-8-2014 Wat verstaan we onder prijs ???"— Transcript van de presentatie:

1 5-8-2014 Prijszetting

2 5-8-2014 Wat verstaan we onder prijs ???

3 5-8-2014 Wat verstaan we onder PRIJS ?? Geen simpele rekensom Inschatten van waarde Emotioneel, onlogisch, impulsief Een bedrag voor een bepaald aanbod

4 5-8-2014 STAPPENPLAN VOOR HET BEPALEN VAN DE PRIJS

5 5-8-2014 Marketingbeleid Premiumprijsniveau Marktleidersprijsniveau Vechtprijsniveau Nichespeler Levenscyclus

6 5-8-2014 Prijsdoelstellingen 1. Gericht op Verkoop –in volume –marktaandeel 2. Gericht op winst - Winstmaximalisatie - Return on investment/sales 3. Gericht op de concurrenten

7 5-8-2014 CONSUMENT/AANKOPER Prijsperceptie van de koper Informatie over koper en prijs –Prijsbewustzijn –Prijsimago –Prijsgevoeligheid

8 5-8-2014 Prijsbewustzijn / Prijskennis aanbod is complex tijdsfactor financiële risico bekende prijzen –producten met hoge betrokkenheid –budgettair belangrijke producten –bekende merkartikelen

9 5-8-2014 Prijsimago Negatief prijsimago Prijsimago en kwaliteit Rol van consumentenorganisaties

10 5-8-2014 Prijsgevoeligheid Belangrijkheid Verschillen in prijsgevoeligheid Prijsgevoeligheid is niet statisch Het meten van prijsgevoeligheid

11 5-8-2014 Prijsonderzoeksmethoden De prijsacceptatie-monitor –segmentatie De prijsmeter-monitor –maximale / minimale prijs vaststellen –traceren prijsdrempels

12 5-8-2014 De Brand/Price Trade-off (BPTO) - Prijselasticiteiten - inschatting volume-effect - verschillende prijsalternatieven - effect prijsverlagingen/verhogingen - prijsdrempels

13 5-8-2014 Bedrijfseconomische prijs = Kostprijs Cost-plus pricing –Full-cost-plus –Manufacturing cost-plus –Variable (direct) cost-plus Target-return pricing

14 5-8-2014 De rol van de concurrenten Marktvorm –perfecte concurrentie –monopolie –monopolistische concurrentie –oligopolie

15 5-8-2014 Competition-Based Pricing Prijsvolgerschap Sealed-Bid pricing

16 5-8-2014 Actieve prijsconcurrentie Nieuwe producten –Afroomprijsstrategie –Penetratieprijs- strategie Bestaande producten –Dumpen van voorraden –Elimineren van concurrenten –Buiten de markt houden van concurrenten

17 5-8-2014 Passieve Prijsconcurrentie Non-price concurrentie Gewoonteprijzen Prijsafspraken en prijskartels Prijsleiderschap

18 5-8-2014 De invloed van de handel Ken uw functie voor de handel Streef naar “preferred suppliership” Contact op alle niveau’s Prijsonderzoek blijft belangrijk

19 5-8-2014 De rol van de overheid Prijsvoorschriften Aanduidingen in Euro Prijskartels

20 5-8-2014 Doorvoeren van tijdelijke prijsverlagingen Korte-termijneffecten –extra verkopen –Merk-switchen –ondersteuning van andere marketinginstrumenten Lange-termijneffecten –merkerosie –hamster-effect

21 5-8-2014 Doorvoeren van vaste prijsveranderingen Prijsverhogingen –volgen van sterke concurrent –Productvernieuwing –Productvermindering Prijsverlagingen –kostenverlagingen –afroomprijsstrategie –concurrentie verdrijven

22 5-8-2014 Andere prijzen voor Wallonië ?

23 5-8-2014 DE PRAKTIJK

24 5-8-2014 De Geheime Wapens Contacten (op alle niveaus) Informatie Doorzettingsvermogen Offerte van concurrentie Service, betrouwbaarheid Snelheid Duidelijke afspraken

25 5-8-2014 De “Finishing Touch” Stalen bij de offerte Referenties Timing / Punctualiteit Definitieve beslissing pas na laatste contact met u Bezoek op moment van voorziene levering concurrentie


Download ppt "5-8-2014 Prijszetting. 5-8-2014 Wat verstaan we onder prijs ???"

Verwante presentaties


Ads door Google