De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

5-8-2014 Prijszetting. 5-8-2014 Wat verstaan we onder prijs ???

Verwante presentaties


Presentatie over: "5-8-2014 Prijszetting. 5-8-2014 Wat verstaan we onder prijs ???"— Transcript van de presentatie:

1 Prijszetting

2 Wat verstaan we onder prijs ???

3 Wat verstaan we onder PRIJS ?? Geen simpele rekensom Inschatten van waarde Emotioneel, onlogisch, impulsief Een bedrag voor een bepaald aanbod

4 STAPPENPLAN VOOR HET BEPALEN VAN DE PRIJS

5 Marketingbeleid Premiumprijsniveau Marktleidersprijsniveau Vechtprijsniveau Nichespeler Levenscyclus

6 Prijsdoelstellingen 1. Gericht op Verkoop –in volume –marktaandeel 2. Gericht op winst - Winstmaximalisatie - Return on investment/sales 3. Gericht op de concurrenten

7 CONSUMENT/AANKOPER Prijsperceptie van de koper Informatie over koper en prijs –Prijsbewustzijn –Prijsimago –Prijsgevoeligheid

8 Prijsbewustzijn / Prijskennis aanbod is complex tijdsfactor financiële risico bekende prijzen –producten met hoge betrokkenheid –budgettair belangrijke producten –bekende merkartikelen

9 Prijsimago Negatief prijsimago Prijsimago en kwaliteit Rol van consumentenorganisaties

10 Prijsgevoeligheid Belangrijkheid Verschillen in prijsgevoeligheid Prijsgevoeligheid is niet statisch Het meten van prijsgevoeligheid

11 Prijsonderzoeksmethoden De prijsacceptatie-monitor –segmentatie De prijsmeter-monitor –maximale / minimale prijs vaststellen –traceren prijsdrempels

12 De Brand/Price Trade-off (BPTO) - Prijselasticiteiten - inschatting volume-effect - verschillende prijsalternatieven - effect prijsverlagingen/verhogingen - prijsdrempels

13 Bedrijfseconomische prijs = Kostprijs Cost-plus pricing –Full-cost-plus –Manufacturing cost-plus –Variable (direct) cost-plus Target-return pricing

14 De rol van de concurrenten Marktvorm –perfecte concurrentie –monopolie –monopolistische concurrentie –oligopolie

15 Competition-Based Pricing Prijsvolgerschap Sealed-Bid pricing

16 Actieve prijsconcurrentie Nieuwe producten –Afroomprijsstrategie –Penetratieprijs- strategie Bestaande producten –Dumpen van voorraden –Elimineren van concurrenten –Buiten de markt houden van concurrenten

17 Passieve Prijsconcurrentie Non-price concurrentie Gewoonteprijzen Prijsafspraken en prijskartels Prijsleiderschap

18 De invloed van de handel Ken uw functie voor de handel Streef naar “preferred suppliership” Contact op alle niveau’s Prijsonderzoek blijft belangrijk

19 De rol van de overheid Prijsvoorschriften Aanduidingen in Euro Prijskartels

20 Doorvoeren van tijdelijke prijsverlagingen Korte-termijneffecten –extra verkopen –Merk-switchen –ondersteuning van andere marketinginstrumenten Lange-termijneffecten –merkerosie –hamster-effect

21 Doorvoeren van vaste prijsveranderingen Prijsverhogingen –volgen van sterke concurrent –Productvernieuwing –Productvermindering Prijsverlagingen –kostenverlagingen –afroomprijsstrategie –concurrentie verdrijven

22 Andere prijzen voor Wallonië ?

23 DE PRAKTIJK

24 De Geheime Wapens Contacten (op alle niveaus) Informatie Doorzettingsvermogen Offerte van concurrentie Service, betrouwbaarheid Snelheid Duidelijke afspraken

25 De “Finishing Touch” Stalen bij de offerte Referenties Timing / Punctualiteit Definitieve beslissing pas na laatste contact met u Bezoek op moment van voorziene levering concurrentie


Download ppt "5-8-2014 Prijszetting. 5-8-2014 Wat verstaan we onder prijs ???"

Verwante presentaties


Ads door Google