De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie."— Transcript van de presentatie:

1 1 Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie

2 2 Economie en Bedrijfseconomie, Vrije Universiteit Hans Bloemen, UHD, afdeling Economics Internationale Economie Monetaire Economie Macro Economie: Nederland als geheel Micro Economie: Gedrag van personen, huishoudens, bedrijven Werking van markten

3 3 Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie Economie: Economische theorie: hoe gedragen “rationele” consumenten, bedrijven, zich? Veronderstellingen, gevolgen. Voorbeeld: prijsmechanisme gebaseerd op volledige informatie Empirie: waarnemen. Dataverzameling, experimenten.

4 4 Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie Markt: coördinatie vraag en aanbod: prijsmechanisme Vraagzijde: hoeveel wil een consument hebben bij welke prijzen? Aanbodzijde: hoeveel wil een onderneming aanbieden bij welke prijzen? Marktevenwicht: Vraag = Aanbod → Prijs, Hoeveelheid.

5 5 Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie Marktevenwicht:

6 6 Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie Marktevenwicht: hoe vormt zich dat in wereld met vele individuele kopers en verkopers? Experiment: markt voor denkbeeldig product Kopers: Waarde: Reserveringsprijs: Maximale prijs die je bereid bent te betalen Verkopers: Kostprijs: Minimale prijs die een verkoper moet ontvangen om product aan te bieden Handel: contact tussen kopers en verkopers. Afzien van handel is ook een optie!

7 7 Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie 1.2 groepen vormen: kopers en verkopers 2.Kopers: krijgen kaartje met hun reserveringsprijs (waarde) 3.Verkopers: krijgen kaartje met hun kostprijs 4.Handel: individueel contact tussen koper en verkoper 5.Overeenkomst over prijs? Deal! Schrijf prijs op formulier, lever in bij marktmeester, handel stopt.

8 8 Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie 6.Geen overeenkomst? Zoek andere handelspartner: opnieuw onderhandelen. 7.Koper ontvangt: Waarde – Prijs Handelt niet als Prijs > Waarde 8.Verkoper ontvangt: Prijs – Kostprijs (=winst) Handelt niet als Prijs < Kostprijs 9.Doel kopers/verkopers: zo hoog mogelijke ontvangst

9 9 Rol: Koper Reserveringsprijs/waarde = 28,50 euro RondePrijs

10 10 Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie Verloop: 2 tot 3 ronden 1 e ronde : maximaal 5 minuten Prijzen worden genoteerd en bekend gemaakt +volgende ronden van maximaal 4 minuten

11 11 Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie Uitkomst experiment? Prijs? Uitkomst volgens theorie: vraag=aanbod: evenwichtsprijs = 24,50 tot 25

12 12

13 13 Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie Economie en Bedrijfseconomie, Vrije Universiteit Goed onderwijsprogramma Hoorcolleges en practica, cases (“activerende werkvormen”) Docenten met nationale en internationale onderzoeksreputatie


Download ppt "1 Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie."

Verwante presentaties


Ads door Google