De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

KOSTPRIJZEN PLATO – 5 mei 2009. Inhoud  Waarom kostprijzen ?  Hoe kostprijs bepalen ?  Wat is Activity Based Costing ?

Verwante presentaties


Presentatie over: "KOSTPRIJZEN PLATO – 5 mei 2009. Inhoud  Waarom kostprijzen ?  Hoe kostprijs bepalen ?  Wat is Activity Based Costing ?"— Transcript van de presentatie:

1 KOSTPRIJZEN PLATO – 5 mei 2009

2 Inhoud  Waarom kostprijzen ?  Hoe kostprijs bepalen ?  Wat is Activity Based Costing ?

3 Noodzaak / Nut / Functies  Beoordeling winstgevendheid  Afhankelijk van sector  Project / Order / Product  Hoe juist is kostprijs / moet kostprijs zijn ?juist  Voorraadwaardering  Vergelijking van bedrijven ≠ Nemen van beslissingen -> o.b.v. geldstromen (vb. pindanootjes)

4 Hoe kostprijs berekenen ? (1)  Full cost of Direct cost ?  Welke kosten in kostprijs ?  Alleen kosten die direct toe te wijzen zijn aan het project/order/product ? Of alle kosten ?  Hoe minder direct, des te meer arbitrair  Winstmarge vs. contributiemarge  Kosten verzamelen (budget ?)  Kosten indelen  Sleutels voor kostenverdeling bepalen

5 Hoe kostprijs berekenen ? (2)  Materiaalkost  Inkoopprijs + opslag voor overige kosten  Vb. kostprijs per kg  Eenvoudig maar minst correct  Kost per uur  Machine  Man  Tarief bepalen  Toeslag voor overige kosten (%)  Kosten verzamelen  Relateren aan basis waarop toeslag berekend zal worden  Materiaalkost + Kost per uur + toeslag

6 Activity based costing (ABC)  Ontstaan vanuit toename indirecte kosten  Toeslag geeft werkelijkheid onvoldoende weer  Cost drivers voor indirecte kosten  Lessen te trekken :  Kleine orders  Complexiteit  Specificatiewijzigingen  Productcategorie

7 Hoe juist moet kostprijs zijn ?

8 Opbouw verkoop- & kostprijs Financieringskost Bedrijfleiding Boekhouding Afschrijvingen gebouw Onderhoud machines Afschrijvingen machines Loonkost personeel Inkoopmateriaal Winstmarge

9 MARKTPRIJZEN

10 INHOUD:  Definitie  Globale aanpak  Marktinfo-Database  Bijkomende hulpmiddelen  Finale tips

11 DEFINITIE: MARKTPRIJS  Een waarde  Die uw mogelijke afnemer  Op een bepaald moment  Bereid is te betalen  Voor een bepaald door u vervaardigd of aangekocht ding of prestatie  Met alle daarmee samenhangende onderdelen

12 ONTLEDING DEFINITIE: GLOBALE AANPAK CONCURRENTIE PRODUCTIE LOGISTIEK SERVICE PRODUCT AANKOOP EEN WAARDE DIE UW MOGELIJKE AFNEMER OP EEN BEPAALD MOMENT VOOR EEN BEPAALD DOOR U VERVAARDIGD OF AANGEKOCHT DING OF PRESTATIE MET ALLE DAARMEE SAMENHANGENDE ONDERDELEN BEREID IS TE BETALEN

13 PRODUCT  Unieke eigenschappen Standaard ?  Aangepast aan de wensen van de klant / gepersonaliseerd ?  Folderartikel ?  Toekomstige opportuniteiten ?  Referenties

14 PRODUCTIE-MOGELIJKHEDEN  Afhankelijk van productiemogelijkheden concurrentie  Uniek feature van uw productie-apparaat  In samenhang met de kostprijs

15 LOGISTIEK & SERVICE-LEVEL  Snelle responstijden (working capital)  Levering ter plaatse / Consignatie  Snelle reactietijden

16 CONCURRENTIE  Monopolie / Oligopolie volledige concurrentie  Verdelen van beschikbare orders

17 AANKO(O)P(ER)-REGELS  Ken uw klant  Jaarlijkse prijsreducties  Prijsverhogingen  Markt/Prijs-segmentatie

18 MARKTINFO - DATABASE  Prijzen  Specificaties + hoeveelheden  Betalingscondities  Leveringscondities  Concurrent  Score-card + prijs concurrentie Veelal lastig en tijdrovend, maar kan u nadien veel tijd besparen en is onschatbare bron van informatie

19 BIJKOMENDE HULPMIDDELEN  Contacten op alle niveau’s  Aankoop  Directe contacten (bezoeken + telefonisch) efficiënter dan mail  Opvolging van offertes  Technisch  Logistiek  Verwerken van informatie uit de markt  Statistische informatie / Branche-informatie  Hoe meer je weet, hoe beter je je marktprijs kunt opmaken

20 FINALE TIPS:  Zakken in prijs kan altijd  Stijgen in prijs o.b.v. offerte voor minimum vereisten kan meestal ook  Wees niet te kwistig met prijslijsten  Maak je offertes on-aantastbaar  Onderhandelen is steeds een geven en nemen


Download ppt "KOSTPRIJZEN PLATO – 5 mei 2009. Inhoud  Waarom kostprijzen ?  Hoe kostprijs bepalen ?  Wat is Activity Based Costing ?"

Verwante presentaties


Ads door Google