De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Customer service en planvorming College 2 (hoofdstuk 2 en 4 Ronald H. Ballou)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Customer service en planvorming College 2 (hoofdstuk 2 en 4 Ronald H. Ballou)"— Transcript van de presentatie:

1

2 Customer service en planvorming College 2 (hoofdstuk 2 en 4 Ronald H. Ballou)

3 Customer service prestatie product prestatie nazorg prestatie prijs prestatie plaats –distributie –geografische positie voorraden prestatie moment –levertijd (order cycle time), doorlooptijd, bewerkingstijd, wachttijd.

4 Order cycle time Order cycle time (levertijd): –order bestellen –doorlooptijd –distributie Doorlooptijd: –wachttijd 1 (wachten op capaciteit); –bewerkingstijd 1; –wachttijd 2; –bewerkingstijd 2; etc.

5 Increase Customer Service Bijv. verkorten doorlooptijd verplaatsen positie KOOP; verkorten serie grootte; vergroten capaciteit; planvorming.

6 Grenzen aan service kosten en opbrengsten toename customer service maximale winst

7 Planvorming logistiek Uitgangspunt: doelen van het bedrijf (strategie) Logistieke strategie dient bij te dragen aan de concurrentie voordeel: –lage operationele kosten; –lage kapitaalslasten; –hoge Customer Service.

8 Niveaus en thema’s Strategisch, tactisch en operationeel: relatie met organisatie niveaus Thema’s planvorming: –Customer service goals; –Locatie productie en voorraden; –Besluiten voorraden; –Transport plan.

9 Strategisch en tactisch niveau Besluiten toetsbaar aan criteria concurrentie voordeel: –total cost concept: transport keuze, keuze aantal voorraadpunten, voorraadniveau en seriegrootte. –differentiatie –voorbeeld concurrentievoordeel: verpakking na deel distributie (postponement)

10 Tactisch en operationeel niveau Hiërarchie van beheersingsfuncties Accepteren en realiseren werkorders Volgorde in bewerking van de wachtrij heeft invloed op logistieke prestaties: –FIFO, Random, LIFO, SPT Verschillende typen afdelingen: –jobshop of machine fabriek –fabricage van standaard onderdelen

11 Jobshop versus standaard functionele layout van machines grote variabiliteit van werkorders stuksfabricage nauwelijks omsteltijden bezettingsgraad versus doorlooptijd procesgerichte layout van machines weinig variabiliteit van werkorders grote series omsteltijden bezettingsgraad versus doorlooptijd

12 Inkoopfunctie Inkoopfunctie sterk afhankelijk van type bedrijf (waarde toevoeging) Inkoopfunctie sterke invloed op kwaliteit product en resultaat bedrijf make or buy vraagstukken Inkoopfunctie afstemmen op logistieke planning van het bedrijf (integratie kolom)

13 Inkoopstrategie (I)

14 Inkoopstrategie (II) Hefboomproducten: een geringe prijsstijging werkt relatief sterk door in de prijs van het eindproduct goede mogelijkheid tot besparing bijv: bakstenen als onderdelen van een woning (veel bakstenen benodigd) bijv: karton als onderdeel van een pak melk (verpakking relatief duur)

15 Inkoopstrategie (III) Bottleneck producten: (bottleneck = knelpunt) deze producten zijn kwetsbaar ten aanzien van de levering bijv: zeer specifiek onderdeel (doch wel goedkoop) voor een PC voorraadkosten nu minder van belang

16 Inkoopstrategie (IV) Strategische producten: kwetsbaar ten aanzien van levering (vgl bottleneck producten) prijs strategische producten van belang (vgl hefboom producten) goede samenwerking met leverancier(s) van groot belang bijv: specifieke en voor de markt zeer aantrekkelijke automotor


Download ppt "Customer service en planvorming College 2 (hoofdstuk 2 en 4 Ronald H. Ballou)"

Verwante presentaties


Ads door Google