De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 H7: Productmanagement. 2 Product  Drie niveaus Kernproduct Tastbare product Uitgebreide product (productservice)  Kan fysiek product zijn maar ook.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 H7: Productmanagement. 2 Product  Drie niveaus Kernproduct Tastbare product Uitgebreide product (productservice)  Kan fysiek product zijn maar ook."— Transcript van de presentatie:

1 1 H7: Productmanagement

2 2 Product  Drie niveaus Kernproduct Tastbare product Uitgebreide product (productservice)  Kan fysiek product zijn maar ook dienst  Customization?

3 3 Productservice

4 4  Presales service  Transactiegebonden service  Aftersales service

5 5 Belang van productservice  Productservice wint aan belang  geen producten, maar probleem- oplossingen!  Aanbieden van pakketten, probleemoplossingen, systemen en projecten  Van producent naar dienstverlener

6 6 Van product naar probleemoplossing Product Product- service Diensten Pakketten, probleem- oplossingen, systemen, projecten

7 7 Van producent naar dienstverlener  Heeft een aantal belangrijke marketingconsequenties

8 8 Strategische beslissingen bij productservice  Uitbesteden of niet? Uitbesteden productservice  aan TPM  aan distributeurs  Aan verzelfstandigde serviceorganisatie van het bedrijf die opereert onder eigen naam Uitbesteden productie Geïntegreerde organisatie van productlevering en service

9 9 Strategische beslissingen bij productservice  Welke servicestrategie volgen? Service als noodzakelijk kwaad Service als winstmaker Service als concurrentievoordeel Service als kern van de business

10 10 Productmanagement in B2B  Productontwikkeling  Productaanpassing  Producteliminatie en productvervanging

11 11 Productontwikkelingsproces 1. Ideegeneratie en eerste evaluatie 2. Technische en commerciële evaluatie 3. Conceptformulering en -testen 4. Ontwikkeling 5. Testen 6. Proef 7. Marktintroductie

12 12 Versnellen van de ‘time to market’  ‘Time to market’ is cruciale factor voor succes van nieuw product  Tijdswinst door Stroomlijnen van fasen Parallel doorlopen van fasen Multidisciplinaire teams

13 13 Samenwerking met klanten bij productontwikkeling  Voordelen voor bedrijf Kennis over gebruikssituaties Optimaal aansluiten bij markteisen Eerste ingang in de markt krijgen Onderhouden van langetermijnrelatie Delen van ontwikkelingskosten Time to market verkorten

14 14 Samenwerking met klanten bij productontwikkeling  Voordelen voor klant In vroeg stadium beschikken over geavanceerd nieuw product Invloed op producteigenschappen Prijskorting Exclusiviteit (Be)vestigen van innovatief imago

15 15 Samenwerking met leveranciers bij productontwikkeling  Voordelen Hogere kwaliteit Lagere kosten Kortere doorlooptijd

16 16 Andere samenwerking bij product- ontwikkeling Productontwikkeling in samenspel van interacterende marktpartijen die samen een netwerk vormen

17 17 Mislukkingen van nieuwe producten  In de loop van het ontwikkelings- proces vallen veel ideeën, concepten en prototypes af  Veel nieuwe producten mislukken na introductie op de markt  Belangrijkste oorzaak: knelpunten in samenwerking tussen R&D en marketing

18 18 Productaanpassing  Wanneer? Veranderde klantbehoeften Veranderde concurrentieverhoudingen Technologische ontwikkelingen  Voordelen? o.a. Minder risico dan productontwikkeling Goedkoper Kortere doorlooptijden

19 19 Producteliminatie  Eliminatiestrategieën Product onmiddellijk afbouwen Product langzaam afbouwen Product verkopen aan andere fabrikant Product uit assortiment halen en enkel op verzoek produceren  Aandachtspunten Vervangproduct beschikbaar? Verwachte verkopen tot aan moment van eliminatie? Welke orders lopen nog, welke verplichtingen met afnemers werden reeds aangegaan? Hoelang voorraden reserveonderdelen houden?

20 20 Productvervanging  Solo-productvervanging  Duale productvervanging

21 21 Industriële merken  Sterk merk heeft vele voordelen  Gaat niet alleen om belofte van productprestaties, maar ook om Kwaliteiten van leverancier om product tijdig te leveren Gedrag contactpersoneel  Vaak 1 merk = naam onderneming  Ingredient branding


Download ppt "1 H7: Productmanagement. 2 Product  Drie niveaus Kernproduct Tastbare product Uitgebreide product (productservice)  Kan fysiek product zijn maar ook."

Verwante presentaties


Ads door Google