De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inleiding organisatiekunde 1 van 10 Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen –systeem is a.h.w. het hek dat de processen omvat Systemen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inleiding organisatiekunde 1 van 10 Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen –systeem is a.h.w. het hek dat de processen omvat Systemen."— Transcript van de presentatie:

1 Inleiding organisatiekunde 1 van 10 Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen –systeem is a.h.w. het hek dat de processen omvat Systemen –subsystemen –aspectsystemen –open systemen –gesloten systemen Processen –primaire processen –secundaire processen –bestuurlijke processen

2 Inleiding organisatiekunde 2 van 10 Hoofdstuk 4 - Systems inputthroughput De drie elementen van processen output

3 Inleiding organisatiekunde 3 van 10 Hoofdstuk 4 - Systems The value-chain –ingaande logistiek ontvangen, verspreiden en opslaan van de inputs –producties (operations) productiemethoden werkvoorbereiding werkuitgifte onderhouden en inspectie –uitgaande logistiek fysieke distributieprocessen van het eindproduct –marketing en verkoop –service

4 Inleiding organisatiekunde 4 van 10 Hoofdstuk 4 - Systems

5 Inleiding organisatiekunde 5 van 10 –infrastructuur overheaddiensten –humanresourcesmanagement beleid inzake werving, behoud en uitstroom van personeel –technologische ontwikkeling fundamenteel toegepast onderzoek –inkoop strategische inkoop (ter onderscheid van ingaande logistiek) –de marge het resultaat (winst/verlies) Hoofdstuk 4 - Systems

6 Inleiding organisatiekunde 6 van 10 Hoofdstuk 4 - Systems Stroomdiagrammen –in kaart brengen van de processen in volgorde bijvoorbeeld d.m.v. ISO-afbeeldingen) Analyse (systeem/proces) –verbanden leggen o.a. om suboptimilisaties te voorkomen bijvoorbeeld door de analyse toe te spitsen op het verband tussen aspec- ten die door de systemen heen lopen –gebruikmaken van automatisering zie o.a. mass-customization

7 Inleiding organisatiekunde 7 van 10 Hoofdstuk 4 - Systems Business process redesign (BPR) –informatietechnologie (IT) maakt het gemakkelijker om complexe processen te volgen en daarin in te grijpen –er komt sneller en eenvoudiger informatie beschikbaar om de processen te optimaliseren –integrale benadering van processen –de wensen van de klanten zijn uitgangspunt

8 Inleiding organisatiekunde 8 van 10 Hoofdstuk 4 - Systems Waarop is sociotechniek gebaseerd? –maakt net als BPR gebruik van ICT (technische deel) maar heeft ook sterke aandacht voor de human factor (socio-deel) –maakt gebruik van zelfsturende teams waarin beide elementen samenkomen

9 Inleiding organisatiekunde 9 van 10 Hoofdstuk 4 - Systems Workflow Management (WF) –het WF-systeem houdt bij in welke fase een order zich bevindt –het geeft de betrokken medewerker exact de juiste informatie en bevoegdheden die op een bepaald moment nodig zijn zie het voorbeeld van het rijbewijs in par

10 Inleiding organisatiekunde 10 van 10 Hoofdstuk 4 - Systems E-business –zaken doen met behulp van elektronica (vooral internet) –na plaatsing order via internet zou de klant idealiter moeten kunnen binnendringen in het leverancierssysteem (wijzigingen doorgeven en stand van de order kunnen zien) –randvoorwaarden: behoud privacy klant bescherming van de interne gegevens van de leverancier


Download ppt "Inleiding organisatiekunde 1 van 10 Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen –systeem is a.h.w. het hek dat de processen omvat Systemen."

Verwante presentaties


Ads door Google