De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Advanced Business Information Solutions De markt.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Advanced Business Information Solutions De markt."— Transcript van de presentatie:

1 Advanced Business Information Solutions De markt

2 Advanced Business Information Solutions Invloed van internet op bedrijfsprocessen Disintermediatie Reïntermediatie Cyberintermediatie

3 Advanced Business Information Solutions De waardeketen van Porter Infrastructuur van de organisatie Human resource management Technologie-ontwikkeling Verwerving Opera- tions Uitgaande logistiek ServiceMarketing & sales Marge Ingaande logistiek

4 Advanced Business Information Solutions Value web Infrastructuur van de organisatie Human resource management Technologie-ontwikkeling Acquisitie Inkomende logistiek Operaties Uitgaande logistiek Marketing & sales Service Onderzoek & ontwikkeling De klant

5 Advanced Business Information Solutions Actoren in de e-business- wereld Belanghebbenden in de internetinfrastructuur Belanghebbenden in de internetapplicatielaag Belanghebbenden in de internet- commercelaag Andere belanghebbenden:

6 Advanced Business Information Solutions Verwachte omzet B2B Groei B2B e-commerce uitgaven in Europa in miljard € (Bron: Jupiter European Business-to-Business Forecasts , September 2001)

7 Advanced Business Information Solutions Business-to-Business proces Ondersteuning voor e-commerce door internettechnologie Ondersteuning voor traditionele bedrijfsvoering, ondersteuning door Telefoon, Fax en EDI ProducentDistributeurDetailhandel Leverancier Eind- gebruiker

8 Advanced Business Information Solutions Het B2C beslissingsmodel Behoefte identificatie Behoeften in kaart brengen Evaluatie van alternatieven Beslissing Configuratie / Personalisatie Vervanging Pre-aankoopfase Aankoopfase Post-aankoopfase

9 Advanced Business Information Solutions Verwachte omzet B2C Totale online uitgaven 2002 en 2007, in Miljard € (Bron: Jupiter MMXI Internet Commerce Model, August 2002)

10 Advanced Business Information Solutions Het besluitvormingsproces Individuele- karakteristieken Omgevings- karakteristieken Besluit De aanbieder Stimuli Besluitvormings- proces Vertrouwen

11 Advanced Business Information Solutions Stimuli Endogene stimuli: aanwezig voor de besluitvorming. voorbeeld hiervan is het hongergevoel, de behoefte aan sociaal contact vertaalt zich op het internet in de veel aanwezige chat-sites. Exogene stimuli: van buiten aangewakkerde stimuli. voorbeeld hiervan kunnen we de reclame voor een nieuwe CD nemen.

12 Advanced Business Information Solutions Omgevingskarakteristieken Sociale en culturele variabelen Politieke variabelen Economische variabelen Geografische variabelen Technische variabelen

13 Advanced Business Information Solutions Individuele karakteristieken de beschikbare hoeveelheid middelen, de leeftijd het opleidingsniveau de normen en waarden persoonlijkheid en levenstijl Het grootste probleem van de data over internet is dat het over internetgebruik gaat en niet zozeer over internetkoopgedrag.

14 Advanced Business Information Solutions Vertrouwen en risico Monetair risico Functioneel risico Fysiek risico Sociaal risico Psychisch risico

15 Advanced Business Information Solutions C2C model Consumer-to-consumer e-commerce een manier voor consumenten om elkaar producten en diensten te verkopen met de hulp van een online-intermediair. Eisen aan een intermediair in C2C e-commerce: –een zoekmachine waarin het product terug te vinden is zodat het eenvoudig ontdekt kan worden; –een index waarin het product kan worden getoond; –een financiële afhandelingscapaciteit zodat heh product betaald kan worden. –voorbeelden hiervan zijn de Nederlandse veilingsite marktplaats.nl en e-bay.com.

16 Advanced Business Information Solutions P2P e-commerce Modem PrinterHub Windows 2000 Windows XP Unix

17 Advanced Business Information Solutions karakteristieken van P2P systemen Gebruikersinterfaces kunnen worden geladen buiten een webbrowser. De computers van gebruikers dienen als clients en als servers. Het systeem heeft extra tools om gebruiksmogelijkheden te vergroten. Het systeem voorziet in connecties met andere gebruikers. Het systeem ondersteunt “cross-netwerk” protocollen zoals SOAP of XML-RPC.

18 Advanced Business Information Solutions De markt: verhouding aanbieders en afnemers De private e-markt of e-distributeurs, 1:n (een-op-veel) relatie; De publieke of e-markten n:m (veel-op- veel) relatie; De concentrators n:1(veel-op-een) relatie.

19 Advanced Business Information Solutions De markt: positie of lijn in de waardeketen De portalen voor de ‘verticale’ markten (vortals) De portalen gericht op de ‘horizontale’ markten Portalen gericht op een specifieke bedrijfsfunctie

20 Advanced Business Information Solutions Wat en hoe wordt er gekocht? Hoe gekocht? Wat gekocht? Ad-hoc aankopenSystematische, strategische aankopen Secundaire producten Yield ManagersMRO’s Primaire producten ExchangesCatalogi


Download ppt "Advanced Business Information Solutions De markt."

Verwante presentaties


Ads door Google