De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 H10: Prijsmanagement. 2 Het belang van prijs  Prijs is het marketinginstrument waarmee een bedrijf de toegevoegde waarde die het levert aan haar klanten,

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 H10: Prijsmanagement. 2 Het belang van prijs  Prijs is het marketinginstrument waarmee een bedrijf de toegevoegde waarde die het levert aan haar klanten,"— Transcript van de presentatie:

1 1 H10: Prijsmanagement

2 2 Het belang van prijs  Prijs is het marketinginstrument waarmee een bedrijf de toegevoegde waarde die het levert aan haar klanten, in geld uitdrukt  Prijs staat weer hoog op de agenda

3 3 Prijsbenaderingen Kosten Concurrenten Klanten Prijs

4 4 Prijs op basis van kosten  Meest gebruikte methode in B2B, maar echter niet de beste methode  Creëren van een flexibel aanbod d.m.v. “unbundling” (ontkoppeling)

5 5 Prijs op basis van vraag

6 6  Kosten vanuit oogpunt leverancier ≠ vanuit oogpunt klant:“total cost of ownership”!  Total cost of ownership: Acquisitiekosten Kosten van bezit Kosten van gebruik

7 7 Prijs op basis van vraag  “perceived value pricing”: prijs gebaseerd op door de klant ervaren waarde  Ervaren waarde kan per klant(engroep) sterk verschillen => verschil in prijsgevoeligheid =>prijsdifferentiatie

8 8 Prijs op basis van concurrentie  Concurrentieanalyse noodzakelijk  Prijsleiders  Prijsvolgers Going rate pricing Premium pricing Discount pricing  Hou ook rekening met verwachte reacties van concurrenten

9 9 Complexe afweging Op basis van de drie factoren kosten, vraag en concurrentie => meest geschikte prijs vaststellen

10 10 Prijzen van complementaire producten  Verschillende prijsstrategieën voor hoofdproduct een aanvullende producten/diensten  Prijzen aanpassen in loop van productlevenscyclus

11 11 Prijstactiek: onderhandelingen  Onderhandelingsstrategieën Concurrentie: “ik win, jij verliest” Aanpassing: “jij wint, ik verlies” Samenwerking: “wat is beste oplossing voor ons twee?”

12 12 Prijstactiek: onderhandelingen  Kortingen op catalogusprijzen Kwantumkortingen Kortingen voor contante betaling Functionele kortingen (handelskortingen)

13 13 Prijstactiek: aanbestedingen  Competitive bidding  Twee soorten aanbestedingen Openbare aanbesteding Onderhandse aanbesteding  Request for Proposal  Offerte is belangrijk marketinginstrument!  Prijszetting: Vaste prijs Vergoeding van gemaakte kosten + vast bedrag Prijsvaststelling op moment van levering

14 14 Alternatieve financiering: afzetfinanciering  Vorm van commerciële dienstverlening waarmee bedrijf zich kan onderscheiden van de concurrentie!  Eigendomsfinanciering (overdracht van eigendom) en gebruiksfinanciering (overdracht van gebruik)

15 15 Alternatieve financiering: afzetfinanciering  Leasing Financiële leasing Operationele leasing  Voordelen voor klant zijn o.a. Men kan snel beschikken over meest geavanceerde producten Men vermijdt grote investeringen Men vermijdt operationele kosten  Nadelen voor klant zijn o.a. Minimumtermijn leasingcontract Duurder dan afsluiten van lening Geen belastingvoordelen betreffende bv rente


Download ppt "1 H10: Prijsmanagement. 2 Het belang van prijs  Prijs is het marketinginstrument waarmee een bedrijf de toegevoegde waarde die het levert aan haar klanten,"

Verwante presentaties


Ads door Google