De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting."— Transcript van de presentatie:

1 Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting

2 Content Korte introductie Voor de aankoop van een IT & Telecom product: –Informeren –Rol van Internet Keuze voor bepaald kanaal: –Wat bepaalt de keuze voor het kanaal Tevredenheid over kanaal Conclusie

3 Content Korte introductie Voor de aankoop van een IT & Telecom product: –Informeren –Rol van Internet Keuze voor bepaald kanaal: –Wat bepaalt de keuze voor het kanaal Tevredenheid over kanaal Conclusie

4 Hoe denkt de consument… We waren nieuwsgierig… –Onderzoek bij 480 Vlamingen –Representatief voor Vlaamse bevolking Onderzoek uitgevoerd via online survey –Uitgevoerd in mei 2004 Eerste conclusie: –Kanaalkeuze verschilt sterk van product tot product… –Kijk maar even…

5 GSM

6 Desktop PC

7 Portable PC

8 Gameconsole

9 GPS

10 Home cinema

11 Digitale camera

12 Beschrijfbare DVD

13 Eerste vaststelling Vandenborre versus zelfstandige: –GSM, DVD, Home Cinema Warenhuis: –Digitale camera & Game console PC shop: –PC & portable

14 Content Korte introductie Voor de aankoop van een IT & Telecom product: –Informeren –Rol van Internet Keuze voor bepaald kanaal: –Wat bepaalt de keuze voor het kanaal Tevredenheid over kanaal Conclusie

15 Hoe informeren mensen zich?

16 Traditionele marketing communicatie Gespecialiseerde informatie Online & offline contact met verkoper

17 Hoe informeren mensen zich? Vrienden & familie

18 Hoe informeren mensen zich? Promoties

19 En…wat is de rol van Internet in het aankoopproces van een consument?

20 De rol van Internet in een pre-aankoop proces

21 Content Korte introductie Voor de aankoop van een IT & Telecom product: –Informeren –Rol van Internet Keuze voor bepaald kanaal: –Wat bepaalt de keuze voor het kanaal Tevredenheid over kanaal Conclusie

22 Wat bepaalt de keuze voor een kanaal?

23 Content Korte introductie Voor de aankoop van een IT & Telecom product: –Informeren –Rol van Internet Keuze voor bepaald kanaal: –Wat bepaalt de keuze voor het kanaal Tevredenheid over kanaal Conclusie

24 Het rapport

25 Tevredenheid van kanalen InternetPc handelzelfstandige InternetzelfstandigePc handel zelfstandige

26 Content Korte introductie Voor de aankoop van een IT & Telecom product: –Informeren –Rol van Internet Keuze voor bepaald kanaal: –Wat bepaalt de keuze voor het kanaal Tevredenheid over kanaal Conclusie

27 Kanaalkeuze Afhankelijk van type product Moeilijk om te differentiëren als kanaal: –Klant wordt meer en meer prijsbewust –Hoge verwachtingen naar kanaal: service op zich haalt het amper Drie types van consumenten: –Prijs, prijs, prijs –Prijs én Service –Service

28 Type consumenten Laag belang aan prijs Hoog belang aan prijs Hoog belang aan service Laag belang aan service 70% ! ‘Wij willen alles’ 20% ! ‘Service!’ 10% ! ‘Prijs’

29 Type consumenten Laag belang aan prijs Hoog belang aan prijs Hoog belang aan service Laag belang aan service 70% ! ‘Wij willen alles’ 20% ! ‘Service!’ 10% ! ‘Prijs’

30 Impact Internet op verkoop in kanalen Internet heeft unieke positie als sales kanaal op zich: –Prijs –Snelheid Evolutie van naïeve naar geïnformeerde consument: –Vooral evolutie van Internet is daarbij belangrijk –De meerderheid van de mensen die komt kopen is sterk geïnformeerd –…de andere helft niet Impact voor verkopers on the field: –Naïeve koper heeft nood aan ander verhaal dan geïnformeerde koper

31 Vragen? Opmerkingen? 09/


Download ppt "Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting."

Verwante presentaties


Ads door Google