De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Introductie tot het boekenvak : De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Introductie tot het boekenvak : De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering."— Transcript van de presentatie:

1 Introductie tot het boekenvak : De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering

2 Auteur Uitgever Boekhandel Consument 1. Klassiek Business Model

3 Klassiek Model Consument advies info bestelling aankoop Boekhandel

4 Topics klassiek model • Nice to have Need to have IMPULSE DESTINATION • Typologie boekhandel: algemeen – niche – onafhankelijk – keten… • Social & shopping experience

5 Topics klassiek model • Value for money

6

7 2. Bricks versus clicks Onderscheidende factoren, bedrijfseconomisch. BOEKHANDELWEBWINKEL PAND HandelspandMagazijn Personeel Aanbod

8 Sb pand

9

10

11 Locaties A - Locaties Bestemming Impuls B - Locaties Impuls Bestemming C - Locaties Bestemming Impuls

12 Schematisch: PROCONTRA A – LOCATIE Hoge visibiliteit en veel passage Aantrekkelijke handelsomgeving Hoge huur B-to-B faciliteiten Parkeerfaciliteiten Mobiliteitsinfarct PROCONTRA B – LOCATIE Lagere huur B-to-B faciliteiten Bestemmingswinkel in geval van specialisatie Parkeerfaciliteiten Beperktere passage Minder aantrekkelijke handelsomgeving Kwetsbaar tgo concurrenten op A- locatie

13 Magazijn van Amazon

14 Bricks versus clicks Onderscheidende factoren, bedrijfseconomisch. BOEKHANDELWEBWINKEL PAND HandelspandMagazijn Personeel VerkoopICT, marketing en logistiek Aanbod

15

16

17 Bricks versus clicks Onderscheidende factoren, bedrijfseconomisch. BOEKHANDELWEBWINKEL PAND HandelspandMagazijn Personeel VerkoopICT, marketing en logistiek Aanbod Beschikbaar assortimentVirtueel

18 Boek.be en de Universiteit Antwerpen lieten een onderzoek uitvoeren naar het aandeel van de bestsellers in de boekenverkoop in Vlaanderen. Onderzoekster Catherine Vanheusden vergeleek de verkoopcijfers van 2008 tot 2012 en kwam tot de vaststelling dat de verkoop van bestsellers behoorlijk toeneemt, maar niet in alle genres. Vooral bij literaire fictie en non-fictie vrije tijd tekent het succes van de bestsellers zich duidelijk af. De bestseller top 10 verkoopt vooral goed in de grootwarenhuizen, minder in de boekhandel. Globaal genomen stijgt het aandeel van de bestsellers, maar het brede aanbod in de boekhandel wordt hierdoor niet gekannibaliseerd. Het genereert dus eerder een extra verkoop dan dat het schade berokkent aan de verkoop van het brede boekenaanbod. Bestsellerverkoop groeit, maar niet ten koste van breed aanbod. (bron : artikel van Boekenvak 20/09/2013)

19 Essentieel voor een gezonde onderneming is een goede omloopsnelheid of rotatie. Streefrotatie voor algemene boekhandels is minimaal 3 (groeifase) en 4 (mature fase). Rotatie of omloopsnelheid = totaal omzetcijfer voorraad aan verkoopswaarde

20 Voorraadkapitaal- en rotatie: Een boekhandelsassortiment in een centrumstad met inwoners: verschillende referenties in boeken en multimedia met een totale verkoopswaarde van €

21 Maar, voorraad is duur en risicovol:  een “kapitaal”  dervingsrisico  afschrijvingsrisico

22 Gevolg van een te lage rotatie: Zwaar kapitaalsbeslag in verhouding tot omzet en inkomsten. Gevolg van een te hoge rotatie: Stockbreuken Klanten- en inkomstenverlies

23 Bestsellers: hoge omloopsnelheid Long tail: lage omloopsnelheid Hoge rotatiesGrootdistributieBeststellers Gemiddelde rotatiesAlgemene boekhandelsBestsellers & Long tail Lage rotatiesWetenschappelijke boekhandels Gespecialiseerde boekhandels Long tail

24 Gevolg van een te lage rotatie: Zwaar kapitaalsbeslag in verhouding tot omzet en inkomsten. Gevolg van een te hoge rotatie: Stockbreuken Klanten- en inkomstenverlies

25 3. De Boekhandel in de toekomst ?

26 ®Evolutie QR-codes lezers van dit boek kochten ook… E-commerce Direct toegang tot miljoenen referenties E-books Social Media wereldwijd

27 DECOMPOSITIE VAN HET KOOPPROCES

28 Feiten en cijfers Vlaanderen 2013 bron GfK Klassiek®Evolutie 88 % via fysieke kanalen12 % online verkopen Omzetmatig onder drukSterk stijgend 98,5 % papieren boeken1.5 % E-boeken

29 De Toekomst? en/en Multi Channel bricks & clicks CommerceConvenience

30 Multi Channel Consument Boekhandel Auteur Media Uitgever Consument Distributie Google e.a.

31 Multi Channel • Logistiek • Communicatie • Informatie • Snelheid • Flexibiliteit • Betrouwbaarheid • Convenience • Persoonlijke service online offline boekhandel

32 Multi Channel Consument Boekhandel Fysieke winkel – experience! Online winkel Gesegmenteerde Communicatie - CRM 24/24 Mobiel shoppen

33 De toekomst? E – READEN ?

34 Onderscheidende factoren? • De ‘boekhandel’ als etalage, visitekaartje, als blijvende trekker in de promotie van boeken. • Het betasten, bekijken, onderzoeken en vergelijken in de boekhandel. • “SHOPPING” experience • CRM

35 De jacht op een krabbel 30/10/2013 | Geert Van der Speeten (Bron : De Standaard)

36

37 Met dank voor uw aandacht Guido De Smet


Download ppt "Introductie tot het boekenvak : De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering."

Verwante presentaties


Ads door Google