De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ontwikkelingen in de retailmarkt

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ontwikkelingen in de retailmarkt"— Transcript van de presentatie:

1 Ontwikkelingen in de retailmarkt
Patrick Langley © 2013 – alle rechten voorbehouden - GfK Retail and Technology Benelux B.V. - Amstelveen

2 Growth from Knowledge

3 GfK Retail Panels – onderzoek naar “kassa-omzet”
Stationery Consumer Electronics IT Entertainment Fashion DIY/ Lighting MDA/SDA/ Cookware Photo Optics Telecom Mobile Content Gardening Tourism Automotive “non food” sectoren 3

4 Retailnetwork („sample“) of GfK Retail and Technology NL

5 Forse veranderingen in het Retaillandschap: geen weg terug!
Winkeliers zetten in op apps Winkel leegstand steeds forser Winkelier moet meerwaarde benutten Meer winkelbedrijven leggen het loodje Meer faillissementen in de detailhandel Retailers verliezen klant uit het oog Winkeliers verder onder druk door schaalvergroting en internetverkoop Kleine winkelcentra zetten in op beleving Winkelen is uit, Webshop hoppen is in Retailer moet nieuwe winkelen omarmen Showroomwinkel heeft de toekomst

6 Nederlandse detailhandel blijft krimpen
Verwachting 2013: -2,1% Dalende koopkracht Werkeloosheid

7 Consumentenvertrouwen t/m maart 2013 (bron: CBS)
Definitie: Consumentenvertrouwen bestaat uit de volgende twee indicatoren: oordeel consumenten over het economisch klimaat en koopbereidheid. Koopbereidheid is afhankelijk van het oordeel van consumenten over hun eigen financiële situatie en oordeel of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen. Toelichting: Het vertrouwen van de consument is in November verder gekelderd. De indicator van het consumentenvertrouwen daalde 2 punten en kwam uit op -32. Zo’n grote verslechtering in twee maanden heeft zich niet eerder voorgedaan. Het vertrouwen in het economisch klimaat ging verder onderuit. De koopbereidheid liep nu ook duidelijk terug. Het vertrouwen van consumenten in het economisch klimaat stortte de afgelopen maanden in. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen daalde in November 22 punten, naar -60. Dit is meer dan 50 punten lager dan in februari dit jaar. De stemming over het economisch klimaat in de afgelopen 12 maanden verslechterde van augustus op september het meest, maar consumenten waren ook veel negatiever over de economie in de komende 12 maanden. Bron: 455&HDR=T&STB=G1&VW=T (http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=7388pcr&D1=1-2,7-8,12-17,22,26- 39&D2= &HDR=T&STB=G1&VW=T voor extra gegevens)

8 Detailhandelsvertrouwen t/m Kw. 1 2013 (bron: CBS)
Toelichting: Het detaillistenvertrouwen is gebaseerd op de vraag wat de detaillisten verwachten van de omzet van hun eigen winkel(s): is die meer, minder of evenveel als in hetzelfde kwartaal een jaar eerder? Bron: totaal.html?branche_id=40&hoofdonderwerp_id=13&displayBrancheDropdown=true

9 Retail marges (schaar)

10 Ontwikkeling aantal winkels “elektromarkt” (GfK Panel)

11 Omzetontwikkeling per sector obv GfK retailpaneldata
In % t.o.v. 2012 Januari t/m maart Maart 2013

12 Online als sector?

13 Traditional Sales Internet Sales
Brick & Mortar Retailers Click & Mortar Online Sales Pure Players Click & Mortar Traditional Sales Offline Online

14 Retail functies Logistiek, assortimenteren, informatie verstrekken, transactie afwikkelen, after sales service producent (tussen)handel/retail consument

15 Index omzet totaal GfK weekpanel

16 Fabrikanten kiezen vaker voor directe verkoop
Margeverkleining Private labels Contact met de klant Merkwaarde

17 2012 volume aandelen – impact direct sales

18 'Scheiding B2B en B2C vervaagt'
B2B ontdekt de particulier via internet Scheiding vervaagt

19 Omzetontwikkeling (in %) jan-maart 2013 t.o.v. 2012
Groei vanuit de IT B2B verkoopkanalen in niet specifieke IT producten

20 AH opent 700 afhaalpunten voor bol.com
Bestelling ophalen bij dagelijkse boodschappen

21 Belang zelf meenemen/afhalen van aankoop
In % van aantal aankopen – 2012 peiling GfK Brick&Clicks Monitor

22 2012: toegang tot digital shopping groeit snel
+22% Smart- phone Notebook +3% Smart-TV +48% Tablet PC +48% 3“ 4“ 5“ 6“ 7“ 8“ 9“ 10“ 11“ 12“ 13“ 14“ 15“ 16“ 17“ 18“ 19“ 20“ … 45“ 46“ 47“ 48“ 49“ 50“ … Mobile computer 1, , connected tv , tablets 1, , smartphones 3, = 7, apparaten in 2012 stuks apple tv jan-juni 2012 vs in 2011 NL in top 5: Displays & Internet de magische combi Netherlands 2012: almost 8 million divices that have direct internet connection (+22%) Source: GfK Retail and Technology

23 Weinig toekomst voor winkels ZONDER webshop optie……
Online Segmentation Netherlands Panelmarket SUPERFUSION PRJ RG RP ID Jan 10-Dec 10 - Jan 13-Mar 13 Sales Value % TH1 / BLX 3YTD (1M) :28:28 Weinig toekomst voor winkels ZONDER webshop optie…… omzetaandelen GfK Panelmarkt Winkels zonder Omzet fysieke winkel Webshop omzet Alleen internet webshop winkels met webshop fysieke winkels

24 markten worden meer beïnvloed door het veranderende gedrag van consumenten en de gewijzigde waarde keten dan door de economische crisis…

25

26 Patrick Langley Research Director T: +31 (0) 20 7133028
M: +31 (0) mail: : :


Download ppt "Ontwikkelingen in de retailmarkt"

Verwante presentaties


Ads door Google