De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

I.D. n° 2 : onze belofte. 249 winkels (*) • 55 in eigen beheer, rest franchise • 37 Wallonië / 7 Nederland • 124 AVEVE Plus • 2 AVEVE City • 200.000 m².

Verwante presentaties


Presentatie over: "I.D. n° 2 : onze belofte. 249 winkels (*) • 55 in eigen beheer, rest franchise • 37 Wallonië / 7 Nederland • 124 AVEVE Plus • 2 AVEVE City • 200.000 m²."— Transcript van de presentatie:

1 I.D. n° 2 : onze belofte

2 249 winkels (*) • 55 in eigen beheer, rest franchise • 37 Wallonië / 7 Nederland • 124 AVEVE Plus • 2 AVEVE City • m² • >1,7 mio unieke klanten (*) excl. 45 met poortverkoop Enkele ‘kerncijfers’ (1/2)

3 Stelling 1 •De toekomst is aan 'cross-channel', waarbij de consument verschillende kanalen gaat gebruiken voor, tijdens en na de aankoop (oriëntatie, eigenlijke aankoop, dienst-na-verkoop). •Bij cross-channel zorgt de retailer ervoor dat die kanalen optimaal geïntegreerd zijn. •Een logisch gevolg is dat zuivere e-commerce (online bestellen en laten leveren) voor de gehele retailmarkt altijd significant kleiner zal blijven dan de omzet die via de winkel loopt (aankopen en/of afhalen op het winkelpunt).

4 Geheel > som der delen clicks + bricks clicks + bricks Er kan maar één merkbeleving zijn: e-commerce is niet meer dan een middel daartoe

5 The Gartner Hype Cycle

6 Stelling 2 •Er komt een krimp van het aantal vierkante meters winkelruimte. Er zijn meerdere redenen: de groei van de verkoop online, zelfs met afhaling in de winkel, alsook de vergrijzing. •De huidige cijfers laten zich moeilijk evalueren, omdat het moeilijk is om conjuncturele en structurele effecten te isoleren.

7 The store is ‘a’ medium winkel = ontdekken [‘fun’ ≠ zintuiglijk] (fysieke plaats)

8 Stelling 3 •De 'long tail' van het assortiment zal steeds meer uit de winkels verdwijnen: •ofwel bestelt de consument die producten van thuis •ofwel worden ze bij een bezoek aan de winkel nageleverd. •Het resultaat is dat winkels kleiner gaan worden.

9 “I want to show off” Kans : •Online : meer ‘Long Tail’ •Offline : meer focus en aflijning

10 “I want to show off”

11 Stelling 4 •Het zuiver functioneel winkelen zal meer te lijden hebben van het online kopen dan het fun shoppen •Omdat baanwinkels vooral inspelen op het functioneel winkelen, zullen in ons land vooral de baanwinkels terrein verliezen. •De fysieke winkels zullen hun bestaansreden en onderscheidend vermogen vooral moeten ontlenen aan de beleving die ze bieden. Dat sluit aan bij het 'fun shoppen'.

12 Geen bedreiging, wel integendeel •Run-shopping, als dat added-value is •Fun-shopping, als dat added-value is •Extra diensten, als dat added value is •Experience, als dat added-value is •Ontdekken, als dat added value is •Persoonlijk contact, als dat added value is

13 Stelling 5 •Prijstransparantie zal leiden tot lagere marges. Een 'shake-out' is onvermijdelijk. •Er komt dus een consolidatiegolf, waarbij zuivere online spelers opgekocht worden door fysieke retailers en omgekeerd. Belangrijke marktspelers zullen verdwijnen. •Het nieuwe evenwicht in de markt zal er komen bij blijvend lagere marges. Aan het eind van de rit zal het aantal multimerken winkels lager liggen, en zal meer omzet 'vertikaal geïntegreerd' verlopen (= zowel huismerken/private brands als fabrikanten die eigen merkwinkels opzetten.)

14 Stelling 6 •De benodigde middelen zijn groot, terwijl de return onzeker is: •Cross-channel vergt bijkomende investeringen in online én offline •Het zorgt voor extra workload, en dus voor nood aan meer mensen •Tegelijkertijd is het onzeker of die investeringen zullen leiden tot meer omzet, dan wel gewoon defensief zijn om te behouden wat men vandaag heeft. •Het gevaar is een markt met twee snelheden. Grote internationale spelers kunnen deze evolutie beter aan dan lokale retailers

15 “Bij ons : méér voor minder!”  Prijstransparantie ↑ ‘schaal’ - ‘niche’ - PL - value Bord A3: Gevaarlijke daling (min. 7%).

16 Stelling 7 •De eerste hinderpaal is inertie en weerstand tegen verandering. •Omdat alle medewerkers groot geworden zijn binnen een klassieke retailorganisatie, is het niet eenvoudig een veranderingsproces op te starten. •Daarom is het essentieel ook een buy-in te krijgen van het personeel, ook in de winkel. Zij moeten cross-channel uitdragen, maar staan op de rem omdat ze vrezen voor hun job, bonus...

17 Over ‘tijd’ en ‘DNA’ … Weerstand tegen verandering? ‘des mensens’ ! •uit angst ? •eerder gebrek aan perspectief ! •what’s in it for me ?

18 Stelling 8 •Mensen met de juiste competenties vormen een knelpuntberoep. •Extra moeilijk is dat je zelf niet altijd kan beoordelen of de kandidaat medewerkers al dan niet geschikt zijn. Ander heikel punt is dat zij niet altijd passen in de retail bedrijfscultuur. •Hetzelfde geldt voor adviseurs en dienstverleners. Plannen worden gesmeed, websites worden ontworpen, maar bij de oplevering blijken de tekortkomingen en is het budget overschreden.

19 “Maar mijnheer : ze willen niet!” Primordiaal, geen hindernis! Autonomy – Mastery – Purpose ‘ze willen niet’

20 [Bedrijf] = [Σ “de mensen”] 70% ‘value’ 60% ‘return’

21 Stelling 9 •De benodigde veranderingen zijn groot: processen moeten hertekend worden; een nieuw sausje over de bestaande structuur gieten volstaat niet. •Hierdoor wordt de agenda van de verandering mee bepaald door andere grote investeringsbeslissingen (bv. IT-platformen, logistieke systemen, enz.)

22 Stelling 10 •Een heel pak nieuwe trends, zoals 'big data', mobile, social,... krijgen te weinig aandacht, omdat eerst de basics in orde moeten worden gebracht. •Ook dit versterkt het risico van een markt met twee snelheden.

23 Get the basics right : tuurlijk Bouwen vraagt tijd…... en begint onderaan


Download ppt "I.D. n° 2 : onze belofte. 249 winkels (*) • 55 in eigen beheer, rest franchise • 37 Wallonië / 7 Nederland • 124 AVEVE Plus • 2 AVEVE City • 200.000 m²."

Verwante presentaties


Ads door Google