De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Introductie tot het boekenvak : De boekhandel : een bedrijfseconomische benadering.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Introductie tot het boekenvak : De boekhandel : een bedrijfseconomische benadering."— Transcript van de presentatie:

1 Introductie tot het boekenvak : De boekhandel : een bedrijfseconomische benadering

2 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ 1.Klassiek Business Model 2.Locatie, locatie, locatie … 3.Het assortiment 4.De Boekhandel in de toekomst De boekenverkoop in Vlaanderen.

3 Auteur Uitgever Boekhandel Consument 1. Klassiek Business Model

4 Klassiek Model Consument advies info bestelling aankoop Boekhandel

5 Topics klassiek model Fysieke handel van fysieke boeken. Persoonlijke selectie van de boekhandel Assortiment versus beschikbaarheid Aankoopbeslissing op basis van: –Expertise boekhandel –Eigen zintuiglijke ervaringen en prikkels -Externe beïnvloeding

6 Topics klassiek model Nice to have Need to have IMPULSE DESTINATION Typologie boekhandel: algemeen – niche – onafhankelijk – keten… Social & shopping experience

7 Topics klassiek model Value for money

8

9 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ 2. Locatie, locatie, locatie…  de stad of gemeente  de locatie  type en grootte van het handelspand  boekhandelstype Businessplan:

10 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Drempelwaarde op basis van diverse factoren:  het aantal inwoners van de stad of gemeente zelf  het aantal potentiële inwoners voor niet-primaire aankopen  de gemiddelde koopkracht  de aanwezigheid van bestaande verkooppunten van boeken

11 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Locatietypes :  A (AAA):zeer centraal gelegen  B:eerder centraal gelegen  C:buiten de stadskern gelegen

12 Locaties A - Locaties Bestemming ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Impuls

13 Locaties A - Locaties Bestemming ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Impuls B - Locaties Impuls Bestemming

14 Locaties A - Locaties Bestemming ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Impuls B - Locaties Impuls Bestemming C - Locaties Bestemming Impuls

15 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Schematisch: PROCONTRA A – LOCATIE Hoge visibiliteit en veel passage Aantrekkelijke handelsomgeving Hoge huur B-to-B faciliteiten Parkeerfaciliteiten Mobiliteitsinfarct PROCONTRA B – LOCATIE Lagere huur B-to-B faciliteiten Bestemmingswinkel in geval van specialisatie Parkeerfaciliteiten Beperktere passage Minder aantrekkelijke handelsomgeving Kwetsbaar tgo concurrenten op A-locatie

16 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ 3. Het assortiment Het beschikbare assortiment is hét onderscheidend voordeel voor de boekhandel versus online-verkoop.

17 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Maar, voorraad is duur en risicovol:  een “kapitaal”  dervingsrisico  afschrijvingsrisico

18 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Voorraadkapitaal- en rotatie: Een boekhandelsassortiment in een centrumstad met inwoners: verschillende referenties in boeken en multimedia met een totale verkoopswaarde van €

19 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Essentieel voor een gezonde onderneming is een goede omloopsnelheid of rotatie. Streefrotatie voor algemene boekhandels is minimaal 3 (groeifase) en 4 (mature fase). Rotatie of omloopsnelheid = totaal omzetcijfer voorraad aan verkoopswaarde

20 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ In het voorbeeld: Voorraad aan verkoopswaarde van €: te realiseren omzet € (rotatie: 4). Voor een startende boekhandel met een prognose jaar- omzet van ong € betekent dit een startinvestering in voorraad van min € aan verkoopswaarde of ongeveer € aan kostprijs.

21 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Bestsellers: hoge omloopsnelheid Long tail: lage omloopsnelheid Hoge rotatiesGrootdistributieBeststellers Gemiddelde rotatiesAlgemene boekhandelsBestsellers & Long tail Lage rotatiesWetenschappelijke boekhandels Gespecialiseerde boekhandels Long tail

22 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Gevolg van een te lage rotatie: Zwaar kapitaalsbeslag in verhouding tot omzet en inkomsten. Gevolg van een te hoge rotatie: Stockbreuken Klanten- en inkomstenverlies

23 4. De Boekhandel in de toekomst ?

24 ®Evolutie QR-codes lezers van dit boek kochten ook… E-commerce Direct toegang tot miljoenen referenties E-books Social Media wereldwijd

25 DECOMPOSITIE VAN HET KOOPPROCES

26 Feiten en cijfers in Vlaanderen bron GfK Via fysieke kanalenVia e-commerce %7 % %9 % Q1 ’1389 %11 %

27 De Toekomst? en/en Multi Channel bricks & clicks CommerceConvenience

28 Multi Channel Consument Boekhandel Auteur Media Uitgever Consument Distributie Google e.a.

29 Multi Channel Logistiek Communicatie Informatie Snelheid Flexibiliteit Betrouwbaarheid Convenience Persoonlijke service online offline boekhandel

30 Multi Channel Consument Boekhandel Fysieke winkel – experience! Online winkel Gesegmenteerde Communicatie - CRM 24/24 Mobiel shoppen

31 De toekomst?

32 Value for money ? Business model ?

33 Onderscheidende factoren? De ‘boekhandel’ als etalage, visitekaartje, als blijvende trekker in de promotie van boeken. “ SHOPPING ” experience CRM : Customer Relationship Management

34 De onderscheidende factor! EXPERTISE & SERVICE VAN DE BOEKHANDELAAR

35 Met dank voor uw aandacht


Download ppt "Introductie tot het boekenvak : De boekhandel : een bedrijfseconomische benadering."

Verwante presentaties


Ads door Google