De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Introductie tot het boekenvak : De boekhandel : een bedrijfseconomische benadering.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Introductie tot het boekenvak : De boekhandel : een bedrijfseconomische benadering."— Transcript van de presentatie:

1 Introductie tot het boekenvak : De boekhandel : een bedrijfseconomische benadering

2 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ De verkoop van boeken in Vlaanderen verloopt via: - de boekhandel - ‘branchevreemde’ kanalen - online-aanbieders - boekenbeurzen - boekenclubs - uitgevers - tweedehandskanalen

3 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Boekhandeltypes : - algemene boekhandel - wetenschappelijke/academische boekhandel - gespecialiseerde boekhandel  jeugd- en kinderboeken  strips  reisgidsen en wegenkaarten  kunstboeken  literatuur  religie  ramsj  …

4 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Vormen van exploitatie: - Zelfstandige boekhandels -Zelfstandige boekhandels in samenwerkingsverband (bvb voor gemeenschappelijke marketing, inkoop, …) - Boekhandelketens  verkooppunten in eigen beheer  verkooppunten met zelfstandige ondernemers (franchise)

5 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Onderscheid in eindafnemer: Business-to-Consumer (B2C)  Particulieren Business-to-Business (B2B)  Bedrijven  Overheidsinstellingen  Bibliotheken  Onderwijsinstellingen

6 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ 1.Locatie, locatie, locatie… 2.Het assortiment 3.De exploitatierekening 4.Strategische keuzes 5.Uitdagingen & zekerheden… De boekenverkoop in Vlaanderen.

7 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ 1. Locatie, locatie, locatie…  de stad of gemeente  de locatie  type en grootte van het handelspand  boekhandelstype Businessplan:

8 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Drempelwaarde op basis van diverse factoren:  het aantal inwoners van de stad of gemeente zelf  het aantal potentiële inwoners voor niet-primaire aankopen  de gemiddelde koopkracht  de aanwezigheid van bestaande verkooppunten van boeken

9 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Locatietypes :  A (AAA):zeer centraal gelegen  B:eerder centraal gelegen  C:buiten de stadskern gelegen

10 Locaties A - Locaties Bestemming ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Impuls

11 Locaties A - Locaties Bestemming ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Impuls B - Locaties Impuls Bestemming

12 Locaties A - Locaties Bestemming ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Impuls B - Locaties Impuls Bestemming C - Locaties Bestemming Impuls

13 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Schematisch: PROCONTRA A – LOCATIE Hoge visibiliteit en veel passage Aantrekkelijke handelsomgeving Hoge huur B-to-B faciliteiten Parkeerfaciliteiten Mobiliteitsinfarct PROCONTRA B – LOCATIE Lagere huur B-to-B faciliteiten Bestemmingswinkel in geval van specialisatie Parkeerfaciliteiten Beperktere passage Minder aantrekkelijke handelsomgeving Kwetsbaar tgo concurrenten op A-locatie

14 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ 2. Het assortiment Het beschikbare assortiment is hét onderscheidend voordeel voor de boekhandel versus online-verkoop.

15 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Maar, voorraad is duur en risicovol:  een “kapitaal”  dervingsrisico  afschrijvingsrisico

16 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ a. Voorraadkapitaal- en rotatie: Een boekhandelsassortiment in een centrumstad met inwoners: verschillende referenties in boeken en multimedia met een totale verkoopswaarde van €

17 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Essentieel voor een gezonde onderneming is een goede omloopsnelheid of rotatie. Streefrotatie voor algemene boekhandels is minimaal 3 (groeifase) en 4 (mature fase). Rotatie of omloopsnelheid = totaal omzetcijfer voorraad aan verkoopswaarde

18 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ In het voorbeeld: Voorraad aan verkoopswaarde van €: te realiseren omzet € (rotatie: 4). Voor een startende boekhandel met een prognose jaar- omzet van ong € betekent dit een startinvestering in voorraad van min € aan verkoopswaarde of ongeveer € aan kostprijs.

19 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Bestsellers: hoge omloopsnelheid Long tail: lage omloopsnelheid Hoge rotatiesGrootdistributieBeststellers Gemiddelde rotatiesAlgemene boekhandelsBestsellers & Long tail Lage rotatiesWetenschappelijke boekhandels Gespecialiseerde boekhandels Long tail

20 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Gevolg van een te lage rotatie: Zwaar kapitaalsbeslag in verhouding tot omzet en inkomsten. Gevolg van een te hoge rotatie: Stockbreuken Klanten- en inkomstenverlies

21 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Het 80/20-principe in de algemene boekhandel? Het 80/20-principe stelt dat 20% van het aanbod verant- woordelijk is voor 80% van de omzet of winst. Prioritaire vragen: Voor 20% van de voorraad: in welk volume? Voor 80% van de voorraad: met welke titels? Succesfactor voor stockopvolging: IT  METEN IS WETEN

22 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ b. Risico op derving: Boekhandelaars worden geconfronteerd met derving van goederen en inkomsten ten gevolge van:  Diefstal door klanten  Diefstal door personeel  Fouten en vergissingen Het diefstalpercentage tegenover het omzetcijfer is o.a. afhankelijk van:  Locatie: plaats en stad  Structuur en overzicht van het handelspand  De productgroepen  Diefstalpreventie

23 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ c. Afschrijvingsrisico: Afschrijving heeft betrekking op de omloopsnelheid en op de ouderdomsstructuur van de goederen. Opruimingsrisico ontstaat voor goederen:  die beschadigd zijn  die niet verkocht worden  zonder recht van retour Afschrijvingsregels worden per boekhandel, per bedrijf vastgelegd na goedkeuring door de bedrijfsrevisor.

24 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ 3. De belangrijkste componenten van de exploitatie- rekening in de boekhandel: Omzet - Kostprijs Omzet=Bruto Marge Bruto Marge- Kosten = Netto Resultaat

25 Omzet - Kostprijs Omzet=Bruto Marge Omzet Korting Vast kortings%Getrouwheidskorting Netto Omzet Kostprijs omzet Margemix Derving X % tgo omzet Voorraadbewegingen PrijswijzigingenKoersschommelingen Afschrijving voorraad BeschadigingenOpruimingen Bruto Marge

26 Bruto Marge - Kosten = Netto resultaat Personeelskost Hoog in de boekhandel Verzekeringen Huur en onderhoudABC – locatiebeleid? Logistiek Marketing en promotie Uitrustingsgoederen Lasten en taksen Afschrijvingen op investeringen DiversenEnergie TOTAAL KOSTEN

27 4. Strategische keuzes : Rendementsverbetering Volume verhogen Ontwikkelen van nieuwe markten Nieuwe klantenNieuwe producten Concurreren in bestaande markten Besteding verhogen Service verhogen Productiviteit verhogen Marges verbeteren Werken op grotemarge- producten Kortingen verminderen Kosten verlagen Vaste kostenVariabele kosten

28 5. Uitdagingen en zekerheden : Uitdagingen? ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’  Diversifiëren of terugplooien op kernactiviteit of specialisatie  Digitale bedreigingen of opportuniteiten?  Het e-book ?  Online-verkoop ?  Stadscentrum én periferie ?

29 Zekerheden?  SERVICE als troef, als USP!  Het assortiment.  Vakkennis – Opleiding en vorming.  Professioneel advies.  Persoonlijk contact.  Fun Shopping ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

30 RUN SHOPPEN WORDT FUN SHOPPEN

31 Met dank voor Uw aandacht Met dank voor Uw aandacht. Guido De Smet 29 april 2011


Download ppt "Introductie tot het boekenvak : De boekhandel : een bedrijfseconomische benadering."

Verwante presentaties


Ads door Google