De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Inleiding 1.Locatie, locatie, locatie… 2.Het assortiment 3.De exploitatierekening.

Verwante presentaties


Presentatie over: "‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Inleiding 1.Locatie, locatie, locatie… 2.Het assortiment 3.De exploitatierekening."— Transcript van de presentatie:

1

2 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Inleiding 1.Locatie, locatie, locatie… 2.Het assortiment 3.De exploitatierekening 4.Strategische keuzes 5.Evoluties – uitdagingen – zekerheden… De boekenverkoop in Vlaanderen.

3 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ De verkoop van boeken in Vlaanderen verloopt via: - de boekhandel - ‘branchevreemde’ kanalen - online-aanbieders - boekenbeurzen - boekenclubs - uitgevers

4 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Ook onder de boekhandels zelf zijn verschillende types te onderscheiden: - algemene boekhandel - wetenschappelijke/academische boekhandel - gespecialiseerde boekhandel  jeugd- en kinderboeken  strips  reisgidsen en wegenkaarten  kunstboeken  literatuur  religie  ramsj  …

5 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Vormen van exploitatie: - Zelfstandige boekhandels - Zelfstandige boekhandels in samenwerkingsverband (bvb voor gemeenschappelijke marketing, inkoop…) - Boekhandelketens  verkooppunten in eigen beheer  verkooppunten met zelfstandige ondernemers (franchise)

6 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Onderscheid in eindafnemer: Business-to-Consumer (B2C)  Particulieren Business-to-Business (B2B)  Bedrijven  Overheidsinstellingen  Bibliotheken  Onderwijsinstellingen

7 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ 1. Locatie, locatie, locatie…  de stad of gemeente  de locatie  type en grootte van het handelspand Businessplan:

8 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Voor een algemene boekhandel is onder meer bepalend voor de keuze van een stad of gemeente:  het aantal inwoners van de stad of gemeente zelf  het aantal potentiële inwoners dat zich voor niet-primaire aankopen op dit centrum richt  de gemiddelde koopkracht van de gemeente en omgeving  de aanwezigheid van bestaande verkooppunten van boeken

9 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Indeling van straten en plaatsen volgens ‘gewicht’, recht evenredig met de hoogte van de huur- of koopprijzen van handelspanden.  A (AAA):zeer centraal gelegen  B:eerder centraal gelegen  C:buiten de stadskern gelegen De belangrijke winkelstraten en shoppingcenters in Vlaanderen zijn door vastgoedbedrijven geïnventariseerd en in categorieën ondergebracht.

10 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Schematisch: A-locatie B-locatie Pro hoge visibiliteit en veel passage aantrekkelijke handelsomgeving lagere huur b-to-b-faciliteiten bestemmingswinkel in geval van specialisatie parkeerfaciliteiten Contra hoge huur b-to-b-faciliteiten parkeerfaciliteiten mobiliteitsinfarct beperktere passage minder aantrekkelijke handelsomgeving kwetsbaar tgo concurrenten op A- locatie

11 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ I llustratief voor een verschillende benadering in locatiebeleid: BUSINESSMODEL FNACDe consumenten gaan naar FNAC STANDAARD BOEKHANDEL Standaard Boekhandel gaat naar de consumenten

12 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ 2. Het assortiment In de boekhandel kan de consument boeken bekijken, betasten, vergelijken… Zien doet kopen… Het karakter en de ziel van een boekhandel wordt heel sterk bepaald door de keuze van de titels in het assortiment… Het beschikbare assortiment is hét onderscheidend voordeel voor de boekhandel versus online-verkoop.

13 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Maar, voorraad is duur en risicovol:  voorraadkapitaal en -rotatie  dervingsrisico  afschrijvingsrisico

14 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ a. Voorraadkapitaal- en rotatie: Een boekhandelsassortiment in een centrumstad met inwoners: verschillende referenties in boeken en multimedia met een totale verkoopswaarde van €

15 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Essentieel voor een gezonde onderneming is een goede omloopsnelheid of rotatie. Streefrotatie voor algemene boekhandels is minimaal 3 (groeifase) en 4 (mature fase). Rotatie of omloopsnelheid = totaal omzetcijfer voorraad aan verkoopswaarde

16 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ In het voorbeeld: Voorraad aan verkoopswaarde van €: te realiseren omzet € (rotatie: 4). Voor een startende boekhandel met een prognose jaar- omzet van ong € betekent dit een startinvestering in voorraad van min € aan verkoopswaarde of ongeveer € aan kostprijs.

17 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Mix van: Bestsellers: hoge omloopsnelheid Longsellers: lage omloopsnelheid Hoge rotaties:Grootdistributie Gemiddelde rotaties:Algemene boekhandels Late rotaties:Wetenschappelijke boekhandels Gespecialiseerde boekhandels

18 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Gevolg van een te lage rotatie: Zwaar kapitaalsbeslag in verhouding tot omzet en inkomsten. Stockbreuken Klanten- en inkomstenverlies. Gevolg van een te hoge rotatie:

19 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Het 80/20-principe in de algemene boekhandel? Het 80/20-principe stelt dat 20% van het aanbod verant- woordelijk is voor 80% van de omzet of winst. Prioritaire vragen: Voor 20% van de voorraad: in welk volume? Voor 80% van de voorraad: met welke titels? Succesfactoren voor stockopvolging: - verkoopsgegevens per titel en per periode - knipperlichtsystemen i.f.v. het nemen van beslissingen - meten is weten: het schaprendement

20 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ b. Risico op derving: Boekhandelaars worden geconfronteerd met derving van goederen en inkomsten ten gevolge van:  Diefstal door klanten  Diefstal door personeel  Fouten en vergissingen Het diefstalpercentage tegenover het omzetcijfer is o.a. afhankelijk van:  Locatie: plaats en stad  Structuur en overzicht van het handelspand  De productgroepen  Diefstalpreventie

21 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ c. Afschrijvingsrisico: Afschrijving heeft betrekking op de omloopsnelheid en op de ouderdomsstructuur van de goederen. Opruimingsrisico ontstaat voor goederen:  die beschadigd zijn  die niet verkocht worden  zonder recht van retour Afschrijvingsregels worden per boekhandel, per bedrijf vastgelegd na goedkeuring door de bedrijfsrevisor.

22 ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ 3. De belangrijkste componenten van de exploitatie- rekening in de boekhandel: Omzet - Kostprijs Omzet=Bruto Marge Bruto Marge- Uitgaven en kosten = Netto Resultaat

23 Omzet - Kostprijs Omzet =Bruto Marge

24 Bruto Marge- Uitgaven en kosten = Netto Resultaat

25 4. Strategische keuzes. Rendementsverbetering Volume verhogen Ontwikkelen van nieuwe markten Nieuwe klantenNieuwe producten Concurreren in bestaande markten Besteding verhogen Service verhogen Productiviteit verhogen Marges verbeteren Werken op grotemarge- producten Kortingen verminderen Kosten verlagen Vaste kostenVariabele kosten

26 5. Evoluties in het Vlaamse boekhandelslandschap? Uitdagingen?  Diversifiëren of terugplooien op kernactiviteit of specialisatie  Digitale bedreigingen of opportuniteiten? - Het e-book? - Online-verkoop?  Stadscentrum én periferie?  Nederland - Vlaanderen ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

27 Zekerheden?  SERVICE als troef, als USP!  Bestelfaciliteiten (de ééntjes!)  Investeren in een breed assortiment.  Vakkennis – Opleiding en vorming.  Professioneel advies.  Persoonlijk contact. ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

28


Download ppt "‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’ Inleiding 1.Locatie, locatie, locatie… 2.Het assortiment 3.De exploitatierekening."

Verwante presentaties


Ads door Google