De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop Running AIPA 07/05/2014 Running Lean Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop Running AIPA 07/05/2014 Running Lean Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop Running AIPA 07/05/2014 Running Lean Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt

2 Innovatiecentrum?

3

4

5 Ideeën generatie Ideeën Onderzoek Ontwikkeling Concept Prototype Optimalisatie Marktintroductie Productie

6

7 Intro Running Lean

8 Wanneer zijn starters succesvol? Klanten betalen Klanten zijn bereikbaar Klanten zijn geïnteresseerd Inkomsten zijn groter dan de kosten Levering aan klanten lukt Klanten zijn tevreden

9 Ondernemingsmodel werkt!

10 Hoe kan je een ondernemingsmodel voorstellen?

11

12 Hoe vind je een ondernemingsmodel dat werkt?

13

14 Alternatief

15

16 Klopt dit wel? Opzoeken, bevragen, uittesten Leren en aanpassen Model bedenken

17

18 Startpunt Idee in canvas voorstellen

19

20 1. Wat lossen we op voor wie?

21 Wie zijn je klanten(segmenten)? • Korte brainstorm • Verzamelen en clusteren • Rangschikken Wie zijn je EERSTE klanten? • Early adopters • Die iets ‘speciaal’ willen • Die we het best begrijpen • Wat zijn hun kenmerken?

22 Welke problemen los je op? • Maak een top 3 • Vanuit standpunt klantensegment • 1 canvas per segment als nodig Welke alternatieve oplossing bestaat er al? • Hoe pakt men die problemen nu aan? • Dit zijn je ‘concurrenten’ • Kan je hier voldoende verschil mee maken?

23 Klopt dit wel? Wat als je veronderstellingen verkeerd zijn?

24 Kern van Running Lean = Opzoeken, bevragen, uittesten!

25 Voorbeeld - Interview • Met potentiële KLANTEN • Gericht op LEREN, niet VERKOPEN • Laat KLANT spreken • Gebruik een SCRIPT • 20 – 30 min • Stop wanneer je niets NIEUWS meer leert Uitdaging!

26 Test 1 Kennen we het probleem/klantensegment voldoende?

27 Intro Verifieer info klantensegment Vertel je verhaal (probleem en context) Laat klant problemen rangschikken Laat klant over problemen praten Sluit af – vraag toestemming opvolging Documenteer

28 Voorbereiding interview Met wie ga je spreken? Hoe kan je die mensen bereiken? Hoe stel je jezelf voor? Wat vertel je als inleiding? Beschrijf de drie problemen die je zal voorleggen

29 • Segment gevonden? • Probleem is acuut? • Alternatieven gekend?

30 2. Wat is jouw oplossing?

31 Wat ga je verkopen als oplossing? • Koppel een oplossing aan elk probleem • Is slechts een hypothese – reken er op dat je dit moet aanpassen als je het probleem beter doorgrondt Wat maakt je oplossing speciaal? • Zoek naar een overtuigende marketing slogan • Wat is het voordeel vanuit het standpunt van de klant • Mik op differentiatie!

32 3. Hoe bereik je de klanten?

33 Hoe bereik je je klanten? • Communicatie • Distributie • Verkoop • Support • Focus op directe kanalen waar mogelijk • Focus op EERSTE klanten

34 4. Welke kosten en inkomsten mag je verwachten?

35 Kosten? • Vaste (huur, personeel, IT,…) • Variabele (consultants, sales,…) Inkomsten? • Eenmalig (project, stukverkoop,…) • Terugkerend (licentie, per gebruik, onderhoud,…)

36 Test 2 Weten we wat we als oplossing moeten aanbieden?

37 Intro Verifieer info early adopters Vertel je verhaal (probleem en context) Demo – test oplossing Stel prijs voor – test inkomstenmodel Sluit af – vraag toestemming opvolging Documenteer

38 • Early adopters gevonden? • Probleem is acuut? • Minimale features voor oplossing gevonden? • Aanvaardbare prijs gevonden? • Rendabel?

39 5. Hoe volg je de kanalen naar de klant op?

40 Opvolging? • Probeer meetbare criteria vast te leggen voor elk kanaal om te bepalen of je goed bezig bent • Hiermee kan je focus houden en op tijd bijsturen • Zeker in de periode voor er inkomsten zijn is dit belangrijk!

41 6. Hoe bescherm je het ondernemingsmodel?

42 Bescherming? • Wat kan een concurrent moeilijk copiëren? • Hoe zorg je er voor dat je ondernemingsmodel lang genoeg kan blijven werken? • Hoe ga je een voorsprong houden op concurrenten?

43 Test 3 Werkt ons ondernemingsmodel?

44 Intro Toon marketing slogan Toon prijs Test acquisitie van klant Sluit af – vraag toestemming opvolging Documenteer

45 • Early adopters overtuigd? • Acquisitie werkt? • Betalende klanten? • Lanceer MVP!

46 Model bedenken Klopt dit wel? Opzoeken, bevragen, uittesten Leren en aanpassen

47 Innovatiecentrum Oost-Vlaanderen vzw  


Download ppt "Workshop Running AIPA 07/05/2014 Running Lean Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt."

Verwante presentaties


Ads door Google