De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

11/12 -05 -20121 post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 Leiderschap: cirkels van oorzaak en gevolg Enthousiasme voor de.

Verwante presentaties


Presentatie over: "11/12 -05 -20121 post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 Leiderschap: cirkels van oorzaak en gevolg Enthousiasme voor de."— Transcript van de presentatie:

1 11/12 -05 -20121 post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 Leiderschap: cirkels van oorzaak en gevolg Enthousiasme voor de visie Gesprekken over de te volgen visie Duidelijkheid van de visie Versterkende lus Diversiteit van standpunten Strijdige visies/ tegenstellingen Polarisatie Remmende lus Hefboom: vermogen diversiteit te onder- zoeken Ware gelovigen … … niet gelovigen

2 211/12 -05 -2012 post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 Leiderschap: Cirkels van oorzaak en Gevolg Summiere/ onvolledige specificaties (verkoop/ marketing) Eigenhandig aanpassen & vastzetten specificaties (onwikkeling/ productie) Opvragen specificaties (ontwikkeling/ productie) Veel onderzoeks- tijd (verkoop) Laat uitleveren Ontevreden klanten Hefboom: Product- spec’s inzichtelijk maken voor de markt Wie bepaalt het eigenlijk?

3 11/12 -05 -2012 post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 3 Leiderschap: een realiteit waarnemen 1.Ik zie dat medewerkers tijdens storingen bijvoorbeeld aan de lijn blijven zitten, ook al is er van alles te doen. Constatering: “Medewerkers houden zich stipt aan hun taak”. 2.Ik zie bij problemen dat teamleiders er als de kippen bij zijn. Ze lossen op wat opgelost moet worden en betrekken medewerkers daar niet bij. Constatering: “Als er problemen zijn, lost de aangewezen verantwoordelijke ze op” 3.Ik hoor managers over medewerkers zeggen: “Medewerkers doorzien problemen niet. Ze durven zelf geen oplossingen bedenken.” 4.Ik zie dat medewerkers naar elkaar zitten te kijken bij storingen, zonder elkaar aan te sporen om er iets aan te doen. Constatering: “Er wordt naar elkaar gekeken als er problemen zijn” 5.Ik zie dat medewerkers en managers pas actief gaan optreden als de problemen zich voordoen. Ik zie bijvoorbeeld dat een folierol bijna op is, maar het proces gaat net zolang door totdat de rol helemaal op is. Constatering: “Problemen worden aangepakt op het moment dat ze er zijn.” 6.Ik hoor een teamleider behoorlijk intensief schelden op een medewerker, omdat een aantal koeken van de band zijn gevallen. Ik zie de medewerker schrikken en tegelijkertijd in haar schulp kruipen. In de kantine hoor ik haar verontwaardigd praten over deze situatie. Constatering: “Medewerkers voelen zich niet gerespecteerd en aangevallen als er problemen ter sprake worden gebracht.” 7.Ik hoor een teamleider zeggen: “Medewerkers doen niets wat buiten hun taakgebied valt. Zet toch eens een stapje extra.” 8.Ik constateer: “Op het moment dat er problemen zijn, is ‘de aangewezen verantwoordelijke’ hard aan het werk”

4 411/12 -05 -2012 post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 Leiderschap: een uitdaging middenin de realiteit Verwerkingsopdracht 1: 1.Welke twee werelden zijn aan het strijden? 2.Zet de constateringen in een cirkel van oorzaak en gevolg. 3.Welke negatieve overtuigingen liggen daaraan ten grondslag? 4.Wat kan deze organisatie doen om het proces te doorbreken? 5.Hoe zou jij dit project noemen? Welke hoofdfasen onderken je?

5 511/12 -05 -2012 post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 Leiderschap: een uitdaging middenin in jouw realiteit Verwerkingsopdracht 2: •Welke “feitelijke” constateringen zie jij in jouw organisatie? •Hoe hangen ze samen? •Door welke mentale modellen blijven ze bestaan? •Door welke acties kan transformatie ontstaan?

6 11/12 -05 -2012 post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 6 Afstand nemen •Observeren •Perspectief wisselen Nieuwe rich- ting ervaren •Het geheel zien •Voelen wat is LoslatenLaten ontstaan •Nieuw willen ervaren •Jezelf weer herkennen •Energie voelen Kristalhelder maken •Voorstellen wat ontstaat •Dromen concretiseren Experimenteren •Succesverhalen •Klein begin Institutionaliseren •Verbreden •Bedrijfsbreed ontwikkelen •Genieten waarnemen (verwoorden, verbeelden) ervaren (verdiepen, verankeren) realiseren (vormgeven, verwezenlijken) Leiderschap: seeing, being, doing (together)


Download ppt "11/12 -05 -20121 post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 Leiderschap: cirkels van oorzaak en gevolg Enthousiasme voor de."

Verwante presentaties


Ads door Google