De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe ik verander Shirine Moerkerken

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe ik verander Shirine Moerkerken"— Transcript van de presentatie:

1 Hoe ik verander Shirine Moerkerken

2 Hoe ik verander… Interveniëren in maatschappelijke vraagstukken
Jezelf meenemen en includeren in het vraagstuk Kraken zetten in disfunctionele patronen Waarderen van functioneel conflict Verandering veroorzaken in plaats van maken

3 Jezelf meenemen

4 Jezelf meenemen Geloof, hoop en liefde… Schrijf een geloofsbrief:
Ik heb de overtuiging dat… Als de mensen… (denken, voelen, handelen) Dan zouden we samen … (doel)

5 Jezelf meenemen Welk persoonlijk verlangen spreekt er uit de geloofsbrief? Bestuurders, directeuren, managers en adviseurs spreken vaak in ‘belang van de organisatie’ en niet in ‘eigen verlangen’

6 Strange Movie Disfunctionele interactiepatronen:
Worden geproduceerd in interactie tussen mensen Waren ooit functioneel Blijken in veranderde context niet langer functioneel, maar disfunctioneel voor de taak Doorbreken van deze disfunctionele interactiepatronen, noem ik ‘kraken zetten’, omdat: Mensen onbewust gewend en gehecht zijn geraakt aan deze patronen Je aan iets komt waar je niet aan mag komen

7 Kraken zetten: de theorie
Een opdrachtgever geeft je altijd een opdracht die hem of haar niet zal helpen Immers hij of zij heeft deze opdracht bedacht vanuit de ingesleten functionele, maar ook disfunctionele patronen in zijn of haar organisatie/context Hoe doorbreek je direct het disfunctionele patroon?

8 Kraken zetten 1e orde verandering:
ik accepteer je definitie als waar en los je probleem op 2e orde verandering: ik accepteer je definitie als waar, onderzoek achterliggende problemen en los die op ne orde verandering: ik onderzoek hoe jullie deze definitie met elkaar hebben geproduceerd en vastgezet en kijk of ik wat kan losschroeven, zodat jullie zelfoplossend vermogen wordt vergroot

9 Kraken zetten In tweetallen:
Persoon A vertelt over een recente intake, waarin het niet helemaal ging zoals je graag zou willen: Wat is er gebeurd? Hoe raakte dit jou? Wat heb je gedacht, gevoeld? Wat wilde je bereiken? Hoe heb je gereageerd, gehandeld? Persoon B is de adviseur van A en vraagt door

10 Kraken in het hier en nu Zoek naar de parallellen tussen de patronen in het verhaal van persoon A over zijn opdrachtgever en wat er gebeurde in jullie gesprek. Oftewel zoek naar de overeenkomsten tussen het ‘hier en nu’ en het ‘daar en dan’. Hulpvragen om hier naar te zoeken: Waar waren jullie het meteen over eens? Welke vraag zou spanning in jullie gesprek hebben opgeleverd en heb je niet gesteld? Wat zou het je opleveren als je de vraag wel zou stellen? Welk oordeel heb je niet tegen je gesprekspartner uitgesproken?

11 Kraken zetten Verken met elkaar hoe de klant in kwestie een opdracht heeft verleend, die hem niet zal helpen Wanneer zou je wel werken aan een nde orde verandering?

12 Vertrouwen behouden Zeker Onzeker Aansluiten
Confronteren Toekomst ontwikkelen

13 Kraken vanuit de context
In subgroepen: Met welk (maatschappelijk) vraagstuk zijn de organisaties in deze branche bezig? Wat is lastig aan dit vraagstuk voor deze organisaties? (in welke interactiepatronen zitten ze met de klant?) Welke vraag hebben ze jullie gesteld? In hoeverre fixeer je deze organisaties meteen in hun vraagstuk door in te gaan op deze vraag? En hoe zet je dus de kraak?

14 Verandering veroorzaken

15 Veroorzaken Maken Beeld op de toekomst Managen Leidende Principes
Doelstelling Condities Uitstekend resultaat Organisatie KPI / Resultaat Managen Leidende Principes Gezamenlijke expertise Individuele expertises

16 Veroorzaken van verandering
Verbeeldingskracht: beeld op de toekomst Gezamenlijk beleefde urgentie Condities die de grenzen van het speelveld bepalen Leidende principes die de grenzen van het speelveld bepalen ‘Samen zoeken’ in plaats van ‘alleen weten’

17 Vertaling naar eigen verandering
Verbeeldingskracht: beeld op de toekomst Gezamenlijk beleefde urgentie Condities die de grenzen van het speelveld bepalen Leidende principes die de grenzen van het speelveld bepalen ‘Samen zoeken’ in plaats van ‘alleen weten’

18 Preview Hoe ik verander Begin 2014 verkrijgbaar in de boekhandel!


Download ppt "Hoe ik verander Shirine Moerkerken"

Verwante presentaties


Ads door Google