De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Markten en vraag Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4. Doelstellingen •Weten wat wordt verstaan onder: –een markt vanuit de vraagzijde –een markt vanuit de aanbodzijde.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Markten en vraag Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4. Doelstellingen •Weten wat wordt verstaan onder: –een markt vanuit de vraagzijde –een markt vanuit de aanbodzijde."— Transcript van de presentatie:

1 Markten en vraag Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4

2 Doelstellingen •Weten wat wordt verstaan onder: –een markt vanuit de vraagzijde –een markt vanuit de aanbodzijde SPD Marketing week 2

3 Markten •Concrete markten •Abstracte markten –een markt vanuit de vraagzijde –een markt vanuit de aanbodzijde SPD Marketing week 2

4 Markt vanuit de vraagzijde •Vraag naar: –Product of productsoort –Bepaald gebied –Bepaalde periode –Groep afnemers •consumentenmarketing •b-2-b marketing SPD Marketing week 2

5 Markt vanuit de vraagzijde •Indeling naar ‘aankoopervaring’ –Initiële vraag/eerste aankoop –Uitbreidingsvraag •Vervangingsvraag/herhalingsaankoop •Additionele vraag SPD Marketing week 2

6 Markt vanuit de vraagzijde •(Cumulatieve) penetratiegraad –Verhouding initiële vraag/pontentiële vraag •niet gelijk aan bezitsgraad •van diffusiekromme van de initiële vraag wordt de cumulatieve penetratiegraad afgeleid SPD Marketing week 2

7 Markt vanuit de vraagzijde •Indeling naar ‘concreetheid’ –primaire vraag (productsoort) –secundaire vraag (merk) –verhouding daartussen (gemeten in omzet) •marktaandeel/selectieve vraag SPD Marketing week 2

8 Markt vanuit de vraagzijde •Indeling naar ‘compleetheid’ –oorspronkelijke vraag (totaal product) –afgeleide vraag: •grondstof •halffabrikaat •productiemiddel SPD Marketing week 2

9 Markt vanuit de vraagzijde •Indeling naar ‘potentie’ –marktpotentieel (maximaal haalbare) •verkooppotentieel (bep. Merk) SPD Marketing week 2

10 Markt vanuit de vraagzijde •Indeling naar ‘potentie’ –marktpotentieel (maximaal haalbare) –verwachte vraag •bij verwachte/vastgestelde marketinginspanning •inschatting vooraf •verwachte merkvraag SPD Marketing week 2

11 Markt vanuit de vraagzijde •Indeling naar ‘potentie’ –marktpotentieel (maximaal haalbare) –verwachte vraag –effectieve vraag •gerealiseerde vraag •effectieve merkvraag SPD Marketing week 2

12 Markt vanuit de vraagzijde •Indeling naar ‘potentie’ –marktpotentieel (maximaal haalbare) –verwachte vraag –effectieve vraag –restpotentieel •verschil tussen marktpotentieel en effectieve vraag •expansieruimte SPD Marketing week 2

13 Markt vanuit de vraagzijde •Indeling naar ‘potentie’ –marktpotentieel (maximaal haalbare) –verwachte vraag –effectieve vraag –restpotentieel •Bijsturing aan de hand van verschillen tussen verwachte vraag en effectieve vraag SPD Marketing week 2

14 Markt vanuit de vraagzijde •Restgroep: –substitutievraag •vraag naar goederen die in dezelfde behoefte kunnen voorzien –comlementaire vraag •vraag naar goederen die samen met bep. product/dienst behoefte vervullen SPD Marketing week 2

15 Markt vanuit de aanbodzijde •Verdeling naar onderscheidend vermogen: –Homogene producten –Hetrogene producten SPD Marketing week 2

16 Markt vanuit de aanbodzijde •Verdeling naar marktvormen: –Monopolie (1 aanbieder) –Oligopolie (paar grote aanbieders) •homogene oligopolie •hetrogene oligopolie –Volledig vrije mededinging •homogene polypolie –Monopolistische concurrentie SPD Marketing week 2

17 Markt vanuit de aanbodzijde •Verdeling naar macht: –sellers’ market –buyers’market SPD Marketing week 2

18 Markt vanuit de aanbodzijde Concurrentie-analyse •Concurrentievormen: –behoefteconcurrentie (alles) –generieke concurrentie (zelfde behoefte) –product(type) concurrentie –merkenconcurrentie (directe concurrentie) SPD Marketing week 2

19 Markt vanuit de aanbodzijde Concurrentie-analyse •Bedrijfskolom •Bedrijfstak –Model van Porter •Geeft tevens andere vraagbeïnvloedende factoren SPD Marketing week 2

20 Samenvatting •Markten: –een markt vanuit de vraagzijde •allerlei indelingen waarbij de afnemer centraal staat –een markt vanuit de aanbodzijde •vooral de positie t.o.v. concurrent wordt belicht SPD Marketing week 2

21 VRAGEN?

22 Einde

23


Download ppt "Markten en vraag Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4. Doelstellingen •Weten wat wordt verstaan onder: –een markt vanuit de vraagzijde –een markt vanuit de aanbodzijde."

Verwante presentaties


Ads door Google