De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Markten en vraag Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4. Doelstellingen Weten wat wordt verstaan onder: –een markt vanuit de vraagzijde (afnemers) –een markt vanuit.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Markten en vraag Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4. Doelstellingen Weten wat wordt verstaan onder: –een markt vanuit de vraagzijde (afnemers) –een markt vanuit."— Transcript van de presentatie:

1 Markten en vraag Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4

2 Doelstellingen Weten wat wordt verstaan onder: –een markt vanuit de vraagzijde (afnemers) –een markt vanuit de aanbodzijde (concurrentie) Verschillende manieren om naar een markt te kijken kennen. VMO Marketing week 2

3 Markten Concrete markten Abstracte markten –een markt vanuit de vraagzijde –een markt vanuit de aanbodzijde VMO Marketing week 2

4 Markt vanuit de vraagzijde Vraag naar: –Product of productsoort –Bepaald gebied –Bepaalde periode –Groep afnemers consumentenmarketing b-2-b marketing VMO Marketing week 2

5 Markt vanuit de vraagzijde Indeling naar ‘aankoopervaring’ –Initiële vraag/eerste aankoop –Uitbreidingsvraag Vervangingsvraag/herhalingsaankoop Additionele vraag VMO Marketing week 2

6 Markt vanuit de vraagzijde (Cumulatieve) penetratiegraad –Verhouding initiële vraag/pontentiële vraag niet gelijk aan bezitsgraad van diffusiekromme van de initiële vraag wordt de cumulatieve penetratiegraad afgeleid VMO Marketing week 2

7 Markt vanuit de vraagzijde Indeling naar ‘concreetheid’ –primaire vraag (productsoort) –secundaire vraag (merk) –verhouding daartussen (gemeten in omzet) marktaandeel/selectieve vraag VMO Marketing week 2

8 Markt vanuit de vraagzijde Indeling naar ‘compleetheid’ –oorspronkelijke vraag (totaal product) –afgeleide vraag: grondstof halffabrikaat productiemiddel VMO Marketing week 2

9 Markt vanuit de vraagzijde Indeling naar ‘realisatie’ –marktpotentieel (maximaal haalbare) verkooppotentieel (bep. Merk) VMO Marketing week 2

10 Markt vanuit de vraagzijde Indeling naar ‘realisatie’ –marktpotentieel (maximaal haalbare) –verwachte vraag bij verwachte/vastgestelde marketinginspanning inschatting vooraf verwachte merkvraag VMO Marketing week 2

11 Markt vanuit de vraagzijde Indeling naar ‘realisatie’ –marktpotentieel (maximaal haalbare) –verwachte vraag –effectieve vraag gerealiseerde vraag effectieve merk- of soortvraag VMO Marketing week 2

12 Markt vanuit de vraagzijde Indeling naar ‘realisatie’ –marktpotentieel (maximaal haalbare) –verwachte vraag –effectieve vraag –restpotentieel verschil tussen marktpotentieel en effectieve vraag expansieruimte VMO Marketing week 2

13 Markt vanuit de vraagzijde Indeling naar ‘realisatie’ –marktpotentieel (maximaal haalbare) –verwachte vraag –effectieve vraag –restpotentieel Bijsturing aan de hand van verschillen tussen verwachte vraag en effectieve vraag VMO Marketing week 2

14 Markt vanuit de vraagzijde Restgroep: –substitutievraag vraag naar goederen die in dezelfde behoefte kunnen voorzien –complementaire vraag vraag naar goederen die samen met bep. product/dienst behoefte vervullen VMO Marketing week 2

15 Overleeft? VMO Marketing week 2

16 Markt vanuit de aanbodzijde Verdeling naar onderscheidend vermogen: –Homogene producten –Hetrogene producten VMO Marketing week 2

17 Markt vanuit de aanbodzijde Verdeling naar marktvormen: –Monopolie (1 aanbieder) –Oligopolie (paar grote aanbieders) homogene oligopolie hetrogene oligopolie –Volledig vrije mededinging homogene polypolie –Monopolistische concurrentie VMO Marketing week 2

18 Markt vanuit de aanbodzijde Verdeling naar macht: –sellers’ market –buyers’market VMO Marketing week 2

19 Markt vanuit de aanbodzijde Concurrentie-analyse Concurrentievormen: –behoefteconcurrentie (alles) –generieke concurrentie (zelfde behoefte) –product(type) concurrentie –merkenconcurrentie (directe concurrentie) VMO Marketing week 2

20 Markt vanuit de aanbodzijde Concurrentie-analyse Bedrijfskolom Bedrijfstak –Model van Porter Geeft tevens andere vraagbeïnvloedende factoren VMO Marketing week 2

21 Samenvatting Markten: –een markt vanuit de vraagzijde allerlei indelingen waarbij de afnemer centraal staat –een markt vanuit de aanbodzijde vooral de positie t.o.v. concurrent wordt belicht VMO Marketing week 2

22 VRAGEN?

23 Einde

24


Download ppt "Markten en vraag Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4. Doelstellingen Weten wat wordt verstaan onder: –een markt vanuit de vraagzijde (afnemers) –een markt vanuit."

Verwante presentaties


Ads door Google