De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8."— Transcript van de presentatie:

1 Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8

2 Agenda Segmentatie, doelmarktbepaling & positionering Feedback TQM
Pauze Product Vragen over de opdacht

3 Waarom marktsegmentatie?
Hetrogene markten Toegenomen concurrentie Overeenstemming met het marketingconcept

4 Waarom marktsegmentatie?
Neveneffecten aansluiten op voorkeuren inde markt trends beter te volgen op doelgroep afgestemde distributiestrategie prijsniveau laten aansluiten op doelgroep afgestemde reklame beter lucratieve momenten voor reklame kiezen beter bereiken doelgroep met reklame

5 Markt bepalen Potentiële afnemers Behoefte aan product
Maakt geen deel uit van de markt Interesse in aankoop Voldoende koopkracht Bereid de prijs te betalen Marktomschrijving

6 positioneringsstrategie
1 Marktsegmentatie 2 Doelgroepbepaling 3 Positionering om een doelgroep te kiezen en een positioneringsstrategie te ontwikkelen en onderverdeeld in marktsegmenten De markt wordt opgesplitst I C1 C C3 C6 C C2 C7 C C8 C1 C C3 C6 C C2 C7 C C8 C1 C2 C3 C4 III III pro- duct prijs I II C7 C8 C9 C5 C6 pro- motie distri- butie II Heterogene consumenten Individuele consumenten Homogene marktsegmenten Doel- groep Marketing- en positioneringsstrategie Marktsegmentatie en doelgroepkeuze 1

7 Marktsegmentatie Grenzen aan segmentatie: Kosten Voorwaarden

8 Marktsegmentatie Grenzen aan segmentatie: Kosten ontwerpkosten
productiekosten (economies of scale) promotiekosten voorraadkosten marktonderzoekskosten

9 Marktsegmentatie Grenzen aan segmentatie: Kosten Voorwaarden
meetbaarheid van segmenten omvang segment bereikbaarheid van segmenten haalbaarheid

10 Demografische criteria Geografische criteria
 Inkomen Huizen  Sociale klasse Theaters  Leeftijd Snoep  Gezinscyclus Meubilair  Ras Cosmetica  Klimaat Schaatsen  Cultuur/tradities Voedsel  Urbanisatiegraad Klompen  Gemeentegrootte Bioscopen  Bevolkingsdichtheid Fietsen Consumentenmarkt Psychografische criteria Gedragscriteria  Persoonlijkheid Sigaretten  Levensstijl Kleding  Benefits Tandpasta  Verbruik Bier  Merktrouw Benzine  Koopbereidheid Computers Segmentatiecriteria voor de consumentenmarkt 1

11 Doelmarktbepaling

12 Positionering Marketingbeleid voor gekozen doelmarkten
Relatieve positie t.o.v. concurrentie Propositie die herkenbaar en onderscheidend is in de ogen van de doelmarkt Over/onder positionering drie tot vijf attributen

13 Samenvatting Markt bepalen Markt segmenteren Doelgroep(en) bepalen
ongedifferentieerd gedifferentieerd geconcentreerd Positionering daarna marketingmix invullen

14 Opdracht Groepen van 4/5 personen Neem 1 organisatie
Bepaal de verschillende segmenten Bepaal de beste segmentatiestrategie Formuleer positionering(en) Presentatie voorbereiden

15 Pauze

16 Pauze MK01 HEO-CE1

17 Marketingmix prijs promotie Doelgroep product plaats

18 Product Kan product, dienst of idee enz. zijn.
Verschillende productniveaus Core benefit Generiek product Vereiste product Augmented (verrijkte) product Potentiële product

19 Opdracht Bepaal voor jouw organisatie/afdeling: Core benefit
Generiek product Vereiste product Augmented (verrijkte) product Potentiële product

20 Indeling consumentenarkt
Copeland: Convenience goods Impuls Shopping goods Specialty goods Unsought

21 Indeling b-2-b Duurzame productiemiddelen Grondstoffen Diensten e.d.

22 Indeling naar Elasticiteit
Inkomenselasticiteit: Luxe goederen Noodzakelijke Inferieure Kruiselingse prijselasticiteit Complementaire Substituten

23 Diensten Ontastbaarheid Onscheidbaar Veranderlijkheid Vergankelijkheid

24 Productbeslissingen Kwaliteitsniveau Merk Verpakking
Service en Garantie

25 Productlevenscyclus (PLC)
Introductie Groei Verzadiging Neergang Afzet/Omzet Winst

26 Productlevenscyclus (PLC)
Opgebouwd uit: Initiële vraag Vervangingsvraag Additionele vraag

27 Productinnovatie Hoe nieuw is nieuw New-to-the-world
Nieuw merk of productgroep Uitbreiding van bestaande productgroep Veranderen/verbeteren van bestaand product.

28 Opdracht Groepen van 3 personen Kies 1 product/dienst
Bepaal op welk punt dit zich bevindt in de PLC. Fase Omzet en winst Initiele, vervangings-, additionele vraag

29 Einde

30 Einde


Download ppt "Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8."

Verwante presentaties


Ads door Google