De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MK02 CE-1 Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8 MK02 CE-1 Agenda Segmentatie, doelmarktbepaling & positionering Feedback TQM Pauze Product Vragen over.

Verwante presentaties


Presentatie over: "MK02 CE-1 Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8 MK02 CE-1 Agenda Segmentatie, doelmarktbepaling & positionering Feedback TQM Pauze Product Vragen over."— Transcript van de presentatie:

1

2 MK02 CE-1 Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8

3 MK02 CE-1 Agenda Segmentatie, doelmarktbepaling & positionering Feedback TQM Pauze Product Vragen over de opdacht

4 MK02 CE-1 Waarom marktsegmentatie? Hetrogene markten Toegenomen concurrentie Overeenstemming met het marketingconcept

5 MK02 CE-1 Waarom marktsegmentatie? Neveneffecten –aansluiten op voorkeuren inde markt –trends beter te volgen –op doelgroep afgestemde distributiestrategie –prijsniveau laten aansluiten –op doelgroep afgestemde reklame –beter lucratieve momenten voor reklame kiezen –beter bereiken doelgroep met reklame

6 MK02 CE-1 Markt bepalen Potentiële afnemers Behoefte aan product Interesse in aankoop Voldoende koopkracht Bereid de prijs te betalenMarktomschrijving Maakt geen deel uit van de markt

7 MK02 CE-1 1 Marktsegmentatie 2 Doelgroepbepaling 3 Positionering De marktwordt opgesplitst en onderverdeeld in marktsegmenten om een doelgroep te kiezen en een positioneringsstrategie te ontwikkelen Heterogene consumenten Individuele consumenten Homogene marktsegmenten Doel- groep Marketing- en positioneringsstrategie I III II I III pro- duct prijs pro- motie distri- butie C7C8C9C7C8C9 C5C6C5C6 C1C2C3C4C1C2C3C4 C 1 C 4 C 3 C 6 C 5 C 2 C 7 C 9 C 8 C 1 C 4 C 3 C 6 C 5 C 2 C 7 C 9 C 8 Marktsegmentatie en doelgroepkeuze

8 MK02 CE-1 Marktsegmentatie Grenzen aan segmentatie: –Kosten –Voorwaarden

9 MK02 CE-1 Marktsegmentatie Grenzen aan segmentatie: –Kosten ontwerpkosten productiekosten (economies of scale) promotiekosten voorraadkosten marktonderzoekskosten

10 MK02 CE-1 Marktsegmentatie Grenzen aan segmentatie: –Kosten –Voorwaarden meetbaarheid van segmenten omvang segment bereikbaarheid van segmenten haalbaarheid

11 MK02 CE-1 Demografische criteria Geografische criteria Consumentenmarkt Psychografische criteriaGedragscriteria InkomenHuizen Sociale klasseTheaters LeeftijdSnoep GezinscyclusMeubilair RasCosmetica KlimaatSchaatsen Cultuur/traditiesVoedsel UrbanisatiegraadKlompen GemeentegrootteBioscopen BevolkingsdichtheidFietsen PersoonlijkheidSigaretten LevensstijlKleding BenefitsTandpasta VerbruikBier MerktrouwBenzine KoopbereidheidComputers Segmentatiecriteria voor de consumentenmarkt

12 MK02 CE-1 Doelmarktbepaling

13 MK02 CE-1 Positionering Marketingbeleid voor gekozen doelmarkten Relatieve positie t.o.v. concurrentie Propositie die herkenbaar en onderscheidend is in de ogen van de doelmarkt Over/onder positionering drie tot vijf attributen

14 MK02 CE-1 Samenvatting Markt bepalen Markt segmenteren Doelgroep(en) bepalen –ongedifferentieerd –gedifferentieerd –geconcentreerd Positionering –daarna marketingmix invullen

15 MK02 CE-1 Opdracht Groepen van 4/5 personen Neem 1 organisatie Bepaal de verschillende segmenten Bepaal de beste segmentatiestrategie Formuleer positionering(en) Presentatie voorbereiden

16 MK02 CE-1 Pauze

17 MK02 CE-1 Pauze MK01 HEO-CE1

18 MK02 CE-1 Marketingmix prijspromotie plaatsproduct Doelgroep

19 MK02 CE-1 Product Kan product, dienst of idee enz. zijn. Verschillende productniveaus –Core benefit –Generiek product –Vereiste product –Augmented (verrijkte) product –Potentiële product

20 MK02 CE-1 Opdracht Bepaal voor jouw organisatie/afdeling: –Core benefit –Generiek product –Vereiste product –Augmented (verrijkte) product –Potentiële product

21 MK02 CE-1 Indeling consumentenarkt Copeland: Convenience goods –Impuls Shopping goods Specialty goods Unsought

22 MK02 CE-1 Indeling b-2-b Duurzame productiemiddelen Grondstoffen Diensten e.d.

23 MK02 CE-1 Indeling naar Elasticiteit Inkomenselasticiteit: –Luxe goederen –Noodzakelijke –Inferieure Kruiselingse prijselasticiteit –Complementaire –Substituten

24 MK02 CE-1 Diensten Ontastbaarheid Onscheidbaar Veranderlijkheid Vergankelijkheid

25 MK02 CE-1 Productbeslissingen Kwaliteitsniveau Merk Verpakking Service en Garantie

26 MK02 CE-1 Productlevenscyclus (PLC) Introductie Groei Verzadiging Neergang –Afzet/Omzet –Winst

27 MK02 CE-1 Productlevenscyclus (PLC) Opgebouwd uit: Initiële vraag Vervangingsvraag Additionele vraag

28 MK02 CE-1 Productinnovatie Hoe nieuw is nieuw New-to-the-world Nieuw merk of productgroep Uitbreiding van bestaande productgroep Veranderen/verbeteren van bestaand product.

29 MK02 CE-1 Opdracht Groepen van 3 personen Kies 1 product/dienst Bepaal op welk punt dit zich bevindt in de PLC. –Fase –Omzet en winst –Initiele, vervangings-, additionele vraag

30 MK02 CE-1 Einde

31 MK02 CE-1 Einde


Download ppt "MK02 CE-1 Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8 MK02 CE-1 Agenda Segmentatie, doelmarktbepaling & positionering Feedback TQM Pauze Product Vragen over."

Verwante presentaties


Ads door Google