De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marktonderzoek (2) MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstellingen Vragen Theorie vanaf § 5.4 Voor volgende keer MK02 HEO-CE1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marktonderzoek (2) MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstellingen Vragen Theorie vanaf § 5.4 Voor volgende keer MK02 HEO-CE1."— Transcript van de presentatie:

1

2 Marktonderzoek (2) MK02 HEO-CE1

3 Agenda Doelstellingen Vragen Theorie vanaf § 5.4 Voor volgende keer MK02 HEO-CE1

4 Vandaag Marktonderzoek Doelstellingen: –Weten wat testmarketing is –Marktonderzoek en marketingmix –Marktonderzoek en marktomvang MK02 HEO-CE1

5 Vragen? MK02 HEO-CE1

6 Wat is Testmarketing Commerciële levensvatbaarheid informatie over bijvoorbeeld: –marktaandeel –kenmerken consumenten –kenmerken van consumenten die geen herhalingsaankoop plegen –aankoopfrequentie per segment –manier van gebruik product –etc. MK02 HEO-CE1

7 Wat is Testmarketing Grondslagen testmarketing –normale distributie- en reclamemogelijkheden –afgesloten geheel –normale inspanning marketingmix –rekening houden met concurrenten –vorzichting interpreteren Duur van test –omloopsnelheid en herhalingsaankoop MK02 HEO-CE1

8 Marktonderzoek en marketingmix Productonderzoek: productideeënonderzoek productconceptonderzoek productuiteenzetting –echt gebruik (smaaktest, perceptie) Merknaamonderzoek –associatietest, (on)geholpen merkbekendheid Verpakkingsonderzoek Marktbegeleidingsonderzoek (pantry/dustin) MK02 HEO-CE1

9 Marktonderzoek en marketingmix Prijsonderzoek: prijsacceptatieonderzoek prijs/kwaliteitsonderzoek prijselasticiteitsonderzoek MK02 HEO-CE1

10 Marktonderzoek en marketingmix Communicatieonderzoek: Merknaamonderzoek (mijn mening) –(on)geholpen merkbekendheid Pre-tests en post-tests (Dagmar-model) recall onderzoek –dummy magazines, portfolio expirimenten –pupildilatatie, galvanic skin tests MK02 HEO-CE1

11 Marktonderzoek en marketingmix Distributieonderzoek: detaillistenpanel scanning –Europese artikel nummer (EAN) MK02 HEO-CE1

12 Bepaling van de marktomvang Afbakening (productklasse, productvorm) Marktpotentieel Marktprognose Omzetpotentieel Omzetprognose MK02 HEO-CE1

13 Analyse van de markt Totale vraag: –Initiële vraag –Vervangingsvraag –Uitbreidingsvraag Marktbewerking wordt aangepast op soort vraag MK02 HEO-CE1

14 Analyse van de markt Meten initiële vraag –Duurzame goederen - bezitters –Consumptiegoederen - gebruikers Marktpenetratie is: –aantal bezitters/gebruikers per –potentieel aantal bezitters/gebruikers –x 100% MK02 HEO-CE1

15 Analyse van de markt Consumptiegoederen - gebruikers Penetratiegraad is: –aantal gebruikers in een bepaalde periode per –potentieel aantal gebruikers –x 100% MK02 HEO-CE1

16 Analyse van de markt Duurzame goederen - bezitters Cumulatie penetratiegraad is: –aantal afnemers dat ooit kocht per –potentieel aantal afnemers –x 100% MK02 HEO-CE1

17 Informatiebronnen Interne bedrijfsgegevens Externe gegevens Marktonderzoek- gegevens Elektronische databanken Marketinginformatiesysteem Analyse en interpretatie van de gegevens Organisatie van de gegevens Rapportage Informatie op maat Marketingmanagement Figuur 5.6 Het marketinginformatiesysteem (blz. 203) MK02 HEO-CE1

18 Samenvatting Testmarketing Grondslagen testmarketing –normale distributie- en reclamemogelijkheden –afgesloten geheel –normale inspanning marketingmix –rekening houden met concurrenten –vorzichting interpreteren MK02 HEO-CE1

19 Samenvatting Testmarketing Marktonderzoek en Marketingmix Marktonderzoek en marktomvang Analyse van de markt Marketinginformatiesysteem MK02 HEO-CE1

20 Vragen? MK02 HEO-CE1

21 Voor volgende keer Individuele opdracht: Doelstelling, probleemstelling en afbakening kunnen presenteren MK02 HEO-CE1

22 Einde MK02 HEO-CE1

23 Einde MK02 HEO-CE1


Download ppt "Marktonderzoek (2) MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstellingen Vragen Theorie vanaf § 5.4 Voor volgende keer MK02 HEO-CE1."

Verwante presentaties


Ads door Google