De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?"— Transcript van de presentatie:

1 Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?

2 Marktonderzoek is om drie redenen belangrijk 1.Om je bedrijfsidee aan te scherpen 2.Om gegevens te verzamelen over je markt 3.Om een omzetonderbouwing te kunnen maken

3 Marktonderzoek bestaat uit een 5-tal analyses 1.Doelgroepanalyse 2.Behoefteanalyse 3.Concurrentie analyse 4.Leveranciersanalyse 5.Omgevingsanalyse

4 1. Doelgroep analyse Je bent opzoek naar: overeenkomsten en verschillen –Leeftijd –Opleiding –Inkomen –Woonplaats/regio motieven en drijfveren

5 2. Behoeften analyse Wat wil de klant? Zoek naar zijn probleem of doelstelling! Gebruiks-, verbruiksgemak levensduur Kleur service De klant praat en jij luistert!

6 3. Concurrentie analyse Wie zijn mijn concurrenten? ZwakSterkmogelijkhedenbedreigingen 1 2

7 4. Leveranciers analyse Waar ga ik inkopen? Je let hierbij op: Prijs service kwaliteit betrouwbaarheid

8 5. omgevingsanalyse Wat heeft invloed op mijn onderneming op korte en lange termijn? Wet en regelgeving – btw tarief Beleid overheid - koopkracht Bestemmingsplannen - nieuwbouw Technische ontwikkelingen - ict consumententrends – internet !

9 Wat wil je weten? Stel de juiste vraag! Hoe kunnen organisaties aantrekkelijker worden? -Specifiek -Concreet -Eenduidig -meetbaar

10 Hoe kunnen organisaties aantrekkelijker worden? Organisatie ? BV, NV, ZZP’er, vereniging, stichting, overheid, semi-overheid… Aantrekkelijker? Beeldvorming, producten, imago, levering… Voor wie? consumenten, leveranciers, werknemers…. Hoe? Product, prijs, plaats, promotie

11 Hoe doe je marktonderzoek? Stap 1 : Afbakenen door: - doelen formuleren: wat wil je weten? concreet, specifiek -Soort onderzoek? kwantitatief/kwalitatief -Onderzoeksgebied te beperken: vermijd containerbegrippen zoals de arbeidsmarkt, de economie

12 Hoe doe je marktonderzoek? Stap 2 : Probleemstelling+ deelvragen formuleren Stap 3: onderzoeksmethode –Survey – steekproef - populatie –Experiment – Zimbardo 1971,Milgram 1963 –Literatuur – desk research –case study – specifiek probleem!

13 Hoe doe je marktonderzoek? Stap 4: Bepaal je onderzoeksheden: consumenten op de BZ, ondernemers op de BZ, deelgemeente Feijenoord, …… Stap 5: Gegevens verzamelen 1.Deskresearch > Literatuuronderzoek: kvk, OBR, banken, bibliotheek, internet 2. Fieldresearch > Veldonderzoek: vragenlijst, interview

14 Hoe doe je marktonderzoek? Stap 6: Gegevens analyseren ordenen, categoriseren, overeenkomsten, verschillen Stap 7: Antwoord(en) formuleren op de deelvragen en dan op de probleemstelling Stap 8: conclusie trekken en advies schrijven


Download ppt "Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?"

Verwante presentaties


Ads door Google