De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inkoop in Strategisch Perspectief Analyse Marktvormen en inkoopmarktonderzoek Hoofdstuk 7 HOOFDSTUK 7.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inkoop in Strategisch Perspectief Analyse Marktvormen en inkoopmarktonderzoek Hoofdstuk 7 HOOFDSTUK 7."— Transcript van de presentatie:

1 Inkoop in Strategisch Perspectief Analyse Marktvormen en inkoopmarktonderzoek Hoofdstuk 7 HOOFDSTUK 7

2 Inkoop in Strategisch Perspectief Programma  Markten en marktvormen  Rol en betekenis van inkoopmarktonderzoek  Opzetten van inkoopmarktonderzoek  Inkoopmarktonderzoek en informatietechnologie Hoofdstuk 7

3 Inkoop in Strategisch Perspectief Markten en marktvormen  Externe structuur  Bedrijfstak  Bedrijfskolom of voortbrengingsketen  Goederenstromen  Lineair, divergerend, convergerend  Externe factoren  Bepalen de marktvorm  Aantal aanbieders  Aantal afnemers  Mate van differentiatie Hoofdstuk 7

4 Inkoop in Strategisch Perspectief Markten en marktvormen  Aanbodzijde  Volledige vrije mededinging  Monopolistische concurrentie  Oligopolie  Monopolie, denk ook aan op monopolie gelijkende situaties als OEM voorschriften.  Vraagzijde  Volledige vrije mededinging  Oligopsonie  Monopsonie Hoofdstuk 7

5 Inkoop in Strategisch Perspectief Typologie van marktvormen Hoofdstuk 7

6 Inkoop in Strategisch Perspectief Rol en betekenis van inkoopmarktonderzoek  Systematisch verzamelen, classificeren en analyseren van gegevens inzake alle relevante factoren die de prijsvorming en verkrijgbaarheid van goederen en diensten beïnvloeden.  Op regelmatige of projectbasis  Kwalitatief of kwantitatief  Zowel korte als lange termijn toelevering  Onderwerpen  Macro-economisch: factoren die vraag-aanbod balans kunnen beïnvloeden.  Meso-economisch: bedrijfstak specifiek.  Micro-economisch: Beoordelen van leveranciers en producten  Purchasing Managers’ Index (PMI) door NEVI Hoofdstuk 7

7 Inkoop in Strategisch Perspectief Purchasing Managers’ Index Hoofdstuk 7

8 Inkoop in Strategisch Perspectief Redenen voor inkoopmarktonderzoek  Voortschrijdende technologische ontwikkelingen  Zelf investeren of inkopen?  Dynamiek in inkoopmarkten  Anticiperen op veranderingen in vraag- /aanbodverhoudingen  Monitoren van prijs- en kosten ontwikkelingen  Veranderingen in het Europese bedrijfsleven  Verschuivingen van leveranciersmarkten (naar bijv. Azie)  Monetaire ontwikkelingen  Instabiliteit van valuta Hoofdstuk 7

9 Inkoop in Strategisch Perspectief Het opzetten van inkoopmarktonderzoek 1.Vaststellen van doelstellingen  Welke informatie? Nauwkeurigheid? 2.Kosten-batenanalyse 3.Haalbaarheidsonderzoek  Wat is er voorhanden binnen en buiten de onderneming (financiele pers, vakpublicaties)? 4.Opstellen van onderzoeksplan  Desk- en field-research 5.Uitvoering van onderzoeksactiviteiten 6.Onderzoeksrapport en evaluatie voorbereiden  Beschrijving van opdracht en resultaten  Hoe is het onderzoek verlopen? Hoofdstuk 7

10 Inkoop in Strategisch Perspectief Inkoopmarktonderzoek en informatietechnologie  Beschikbaarheid van databases met leveranciers informatie  Inkoopwebsites voor nieuwe leveranciers  Online diensten voor het volgen van zendingen naar binnen- en buitenlandse bestemmingen  Betekenis van elektronisch betalen neemt toe Hoofdstuk 7


Download ppt "Inkoop in Strategisch Perspectief Analyse Marktvormen en inkoopmarktonderzoek Hoofdstuk 7 HOOFDSTUK 7."

Verwante presentaties


Ads door Google