De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoeveelheidsaanpassing I Klik om verder te gaan. Hoe gebruik je deze uitleg? Je kunt in deze presentatie ‘bladeren’ door de pijltjestoetsen te gebruiken.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoeveelheidsaanpassing I Klik om verder te gaan. Hoe gebruik je deze uitleg? Je kunt in deze presentatie ‘bladeren’ door de pijltjestoetsen te gebruiken."— Transcript van de presentatie:

1 Hoeveelheidsaanpassing I Klik om verder te gaan

2 Hoe gebruik je deze uitleg? Je kunt in deze presentatie ‘bladeren’ door de pijltjestoetsen te gebruiken. Vooruit ga je met de pijltjestoets  (of  ). Werk alle sheets rustig door. Als je iets niet meteen snapt kun je terug gaan naar een vorige uitleg met de pijltjestoets  (of  ). Klik om verder te gaan.

3 Hoeveelheidsaanpassing Op een markt van hoeveelheidsaanpassing ook wel volkomen concurrentie genoemd, gelden onderstaande (onderscheidende) kenmerken: Veel aanbieders Homogene goederen

4 Veel aanbieders Op een markt van volkomen concurrentie ook wel hoeveelheidsaanpassing genoemd, is het aantal aanbieders zo groot dat een individuele producent geen enkele invloed kan uitoefenen op de prijsvorming. De prijs is voor hem een gegeven. Hij kan alleen de hoeveelheid die hij wil produceren bepalen (= hoeveelheidsaanpassing). De markt bepaalt de prijs. De producent bepaalt de hoeveelheid.

5 Homogene goederen De goederen die op een markt van volkomen concurrentie worden verhandeld zijn homogeen Homogene goederen: de consument maakt bij deze goederen geen onderscheid. De consument redeneert dan bijvoorbeeld ….. suiker = suiker, euro 95 benzine = euro 95 benzine. Bij heterogene goederen maakt de consument wel onderscheid. De meeste goederen zijn heterogeen omdat consumenten snel geneigd zijn onderscheid te maken. De consument redeneert dan bijvoorbeeld DE koffie is beter dan Kanis Gunnik koffie.

6 Hoeveelheidsaanpassing Totale marktIndividuele producent Bij deze marktvorm wordt de prijs door de markt bepaald. Voor de individuele producent is die door de markt opgelegde prijs een gegeven. MO = GO = p

7 Bedrijfsdoelstellingen Op een markt van hoeveelheidsaanpassing ook wel volkomen concurrentie genoemd kunnen bedrijven onderstaande doelen hebben:

8 Winstmaximalisatie STAP 1 TWmax: MO = MK Bepaal snijpunt MO = MK

9 Winstmaximalisatie STAP 1 TWmax: MO = MK Bepaal snijpunt MO = MK

10 Winstmaximalisatie STAP 2 TWmax: MO = MK Teken door dit punt een verticale hulplijn en bepaal de optimale q (= q*)

11 Winstmaximalisatie STAP 2 TWmax: MO = MK Teken door dit punt een verticale hulplijn en bepaal de optimale q (= q*) q*

12 Winstmaximalisatie STAP 3 TWmax: MO = MK Lees de verkoopprijs af (= p*) = gegeven q*

13 Winstmaximalisatie STAP 3 TWmax: MO = MK Lees de verkoopprijs af (= p*) = gegeven q* p*

14 Winstmaximalisatie STAP 4 TWmax: MO = MK Bepaal de kostprijs (snijpunt hulplijn met GTK-lijn) q* p*

15 Winstmaximalisatie STAP 4 TWmax: MO = MK Bepaal de kostprijs (snijpunt hulplijn met GTK-lijn) q* p*

16 Winstmaximalisatie STAP 4 TWmax: MO = MK Bepaal de kostprijs (snijpunt hulplijn met GTK-lijn) q* p* kp

17 Winstmaximalisatie STAP 5 TWmax: MO = MK Arceer de TO, TK en TW q* p* kp

18 Winstmaximalisatie STAP 5 TWmax: MO = MK Arceer de TO, TK en TW q* p* kp TK TW TO

19 Winstmaximalisatie (rekenkundig) Voorbeeld 1 p = € 40 TK = q q + 80 TVK = q q Oplossing:MO = MKp = GO (= MO bij deze marktvorm). MO = 40 MK = TK’ MK = 2q + 10 MO = MK  40 = 2q + 10  2q = 30  q* = 15 Winstberekening: TO = p. q = = € 600 TK = q q + 80 = = € 455 _____ - TW max =€ 145

20 Winstmaximalisatie (rekenkundig) Voorbeeld 2 p = € 6 TCK = € GVK = € 4,50 Productiecapaciteit = eenheden. Gevraagd:Bereken de maximale winst Oplossing: MO = 6 en MK = 4,50 !!!!!MO = MK kan niet dit is een uitzondering !!!!! De extra opbrengsten van een product zijn groter dan de extra kosten (6 > 4,50). De producent heeft een MW van 1,50 DUS: … Deze producent gaat zoveel mogelijk produceren (zijn productiecapaciteit) TO = p. q = =€ TK = TVK + TCK = 4, € _________ - TW =€

21 Bedrijfsdoelstellingen Op een markt van hoeveelheidsaanpassing ook wel volkomen concurrentie genoemd kunnen bedrijven onderstaande doelen hebben:

22 Break Even Analyse STAP 1 TW = 0: GO = GTK Bepaal snijpunten GO = GTK

23 Break Even Analyse STAP 1 TW = 0: GO = GTK Bepaal snijpunten GO = GTK

24 Break Even Analyse STAP 2 TW = 0: GO = GTK Teken de verticale hulplijnen en bepaal de Break Even Points

25 Break Even Analyse STAP 2 TW = 0: GO = GTK Teken de verticale hulplijnen en bepaal de Break Even Points BEP 1BEP 2

26 Break Even Analyse (rekenkundig) Voorbeeldp = € 20 TK = -q q + 64 Oplossing:TO = TK of GO = GTK GO = GTK GO = TK / q  20 = (-q q + 64) / q  20 = -q /q  0 = -q + 64/q  q = 64/q  q 2 = 64  q = 8  BEP = 8

27 Bedrijfsdoelstellingen Op een markt van hoeveelheidsaanpassing ook wel volkomen concurrentie genoemd kunnen bedrijven onderstaande doelen hebben:

28 Omzetmaximalisatie STAP 1 TO max: q = prod.cap. Bepaal a.d.h.v. de gegevens de maximaal mogelijke productie (= prod.cap)

29 Omzetmaximalisatie STAP 1 TO max: q = prod.cap. Bepaal a.d.h.v. de gegevens de maximaal mogelijke productie (= prod.cap) Prod.cap

30 Omzetmaximalisatie STAP 2 TO max: q = prod.cap. Teken een hulplijn Prod.cap

31 Omzetmaximalisatie STAP 2 TO max: q = prod.cap. Arceer de TO Prod.cap TO

32 Omzetmaximalisatie (rekenkundig) Voorbeeld 1 p = € 40 TK = q q + 80 TVK = q q productiecapaciteit = 12 stuks Oplossing: TO max bij maximale productie (=productiecapaciteit) Winstberekening: TO max = p. q max = =€ 480

33 EINDE


Download ppt "Hoeveelheidsaanpassing I Klik om verder te gaan. Hoe gebruik je deze uitleg? Je kunt in deze presentatie ‘bladeren’ door de pijltjestoetsen te gebruiken."

Verwante presentaties


Ads door Google