De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Markten in het zuiden Waar begin je ?. De eerste vragen •Wat is de lokale vraag ? Zijn alle groepen hierbij betrokken (m/v; GO/NGO/bedrijven etc) •Wat.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Markten in het zuiden Waar begin je ?. De eerste vragen •Wat is de lokale vraag ? Zijn alle groepen hierbij betrokken (m/v; GO/NGO/bedrijven etc) •Wat."— Transcript van de presentatie:

1 Markten in het zuiden Waar begin je ?

2 De eerste vragen •Wat is de lokale vraag ? Zijn alle groepen hierbij betrokken (m/v; GO/NGO/bedrijven etc) •Wat wilt u bereiken ? Productketen; gebied; arme mensen; etc •Wat kunt u als organisatie en persoon bieden ? Expertise; contacten; geld; etc, waar ligt uw hoogste meerwaarde ?

3 Waarde -keten actoren Input sup- pliers Kleine produ- centen/ boeren Pro- ces- sors Hand e- laren Consu - mente n Waarde -keten sup- porters Niet-financiele diensten NGO’s, BDS etc Financiele diensten MFI, Banks etc Macro en meso omgeving, wetten en regelgeving etc Scan van actoren en omgeving Waar zijn de knelpunten en mogelijkheden ? Waar is uw rol ?

4 Do’s & don’ts in opstarten van business •Do’s: ken de actoren en omgeving; begin klein (lean & mean), tijd voor begrip en vertrouwen; doelgroep actief in tijd/geld; open communicatie tussen actoren, etc •Don’ts: beginnen zonder exit strategie te ontwikkelen; sociale doelstellingen > bedrijfsdoelstellingen; mismatch focus met analyse, onderschatten locale logica, etc

5 PME proving or improving ? ImprovingProving •Gericht op intern leren •Beperkte samples en sleutel indicatoren •Bedoeld om een redelijk beeld van veranderingen te krijgen •Relatief goedkoop •Gemakkelijker door alle employees te begrijpen •Gericht op hard bewijs van impact en effect •Grote samples en groot aantal indicatoren •Statistische verwerking, wetenschappelijk onderbouwd •Vaak uitgevoerd door externe experts, niet frequent •duur •Kennis en vaardigheden slecht bij een beperkt aantal employees

6 Mogelijke sleutel indicatoren •Aantal mensen dat deel neemt aan economische activiteit of keten •Aantal mensen dat zonder verdere steun verder kan na x jaar •(Controle over inkomsten (man/vrouw)) •Winst bedrijf tov omzet •Toename reikwijdte bedrijf

7 Zuivel ontwikkeling in Kenia •Kenia: Eldoret Zuivel sector •Kleine boeren 5 lt melk/dag •Cooperatie opgericht maakt link private processor •NGO: garandeert lening private transporteur en traint cooperatie •Processor 90,000 lt/dag grote/kleine boeren •Challenges: avondmelk (koeling), productiviteit, diensten cooperatie, duurzame relatie met processor •Monitoringspunten : productie/boer; toename inkomen; controle inkomen & werk 16.8 sh/lt 13 sh/lt


Download ppt "Markten in het zuiden Waar begin je ?. De eerste vragen •Wat is de lokale vraag ? Zijn alle groepen hierbij betrokken (m/v; GO/NGO/bedrijven etc) •Wat."

Verwante presentaties


Ads door Google