De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Visie en strategie Zelfwerkwinkel C Karin Knol (Stiel) Saskia Daru (Vereniging NOV / MOVISIE) NOV Conferentie 7 oktober 2008.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Visie en strategie Zelfwerkwinkel C Karin Knol (Stiel) Saskia Daru (Vereniging NOV / MOVISIE) NOV Conferentie 7 oktober 2008."— Transcript van de presentatie:

1 Visie en strategie Zelfwerkwinkel C Karin Knol (Stiel) Saskia Daru (Vereniging NOV / MOVISIE) NOV Conferentie 7 oktober 2008

2 Visie en strategie in stappen Organisatieprofiel Wie zijn we nu? Hoe ziet onze omgeving er uit? Missie: hebben we er eentje? Visie: waar willen we heen? Toekomstbeeld Draagvlak Strategie: wat is er nodig? Beleid Tactiek

3 Wat doen we vandaag? Missie Visie

4 Missie Hetgeen je in het hier en nu wilt uitdragen naar de buitenwereld. Je missie geeft antwoord op de vraag: “Waar staan we voor als organisatie? Waarom doen we wat we doen? Wat is ons werkterrein en wat zijn onze kernactiviteiten?”

5 Visie Een visie is: een door alle betrokkenen gedragen gemeenschappelijk beeld of verwachting van de toekomst. Ofwel: een ambitieuze gedeelde toekomstambitie. Een visie geeft antwoord op de vraag: “Waar willen we naar toe?”

6 Missie Intern en extern Verleent identiteit Motiverend, samenbindend Richtinggevend Focus van activiteiten, kernactiviteiten

7 Voorbeeld “War Child helpt kinderen die slachtoffer zijn van gewapende conflicten. Door te investeren in hun psychosociaal welzijn legt War Child de basis voor een vreedzame toekomst.”

8 Visie Biedt richting en houvast aan medewerkers (Ver)bindt medewerkers Inspireert medewerkers Helpt de organisatie zich van andere organisaties te onderscheiden Helpt overleven Maakt keuzes maken makkelijker Helpt de organisatie te verkopen

9 We spreken liever niet van een visie wanneer… Het door één persoon bedacht is Het niet meer dan een papieren werkelijkheid is Er sprake is van wollig taalgebruik Er sprake is van een negatieve ondertoon Er geen vernieuwing uit spreekt Het er alleen maar is omdat ‘iedereen een visie heeft’ Het niet klopt met de missie Er in de organisatie geen bekendheid aan gegeven wordt

10 “Greenpeace vindt de vitaliteit van de aarde fundamenteel voor al het leven en strijdt daarom voor een snelle realisatie van een duurzaam evenwicht tussen mens en milieu.” Voorbeeld

11 Hulpmiddel: VOS-model V: voluntary support / vrijwilliger gericht O: management support / organisatie gericht S: community support / samenlevingsgericht

12 Mission impossible? De kern van de organisatie is … We willen uitdragen dat … Ons hoofddoel is … Onze doelgroep bestaat uit … We voorzien in de behoefte van … We onderscheiden ons van onze concullega ’ s omdat … Zonder onze organisatie zou …

13 Toekomstbeeld Stel: in 2012 wordt jouw vrijwilligerssteunpunt gezien als een voorbeeld voor andere vrijwilligerssteunpunten….

14 In 2012… Wat is er bereikt? Hoe ziet de omgeving er uit? Wat vertel je over jouw steunpunt aan anderen? Welke successen zijn er te noemen? Hoe heb je deze positie bereikt?

15 Wij dromen van een samenleving waarin… Wij bevinden ons in een omgeving waarin… Wij willen bereiken dat… Wij doen dit door… Zo heb je je globale visie geformuleerd! Maar: terugkoppelen en laten aanvullen En dus…


Download ppt "Visie en strategie Zelfwerkwinkel C Karin Knol (Stiel) Saskia Daru (Vereniging NOV / MOVISIE) NOV Conferentie 7 oktober 2008."

Verwante presentaties


Ads door Google