De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Communicatie en draagvlak

Verwante presentaties


Presentatie over: "Communicatie en draagvlak"— Transcript van de presentatie:

1 Communicatie en draagvlak

2 Wat komt er aan bod vandaag?
Waarom draagvlak? Draagvlak bij de top Draagvlak bij medewerkers

3 Wat is draagvlak eigenlijk?
Het creëren van draagvlak: ondersteuning van beleid beroep doen op het (deel)belang van diegenen van wie steun nodig is mogelijke conflicterende meningen of belangen met elkaar te verbinden, waardoor de steun voor het geheel versterkt wordt Bron: wikipedia

4 Wanneer draagvlak belangrijk?
Bij ‘grote’ veranderingen: Organisatorische veranderingen Nieuwe strategie of koers Een andere aanpak (of beleid) Een nieuw systeem (bijvoorbeeld ICT) Bij grote gevolgen of veel risico Weerstand bij belangrijke betrokkenen

5 Draagvlak bij de top

6 Twee belangrijke principes
BELANG = BIJDRAGE Facts & figures

7 Draagvlak bij medewerkers

8 Draagvlak en communicatie
Ervan weten Begrip hebben Ondersteunen Zich betrokken voelen Zich verbonden voelen Vergroot draagvlak

9 Wat en hoe? Bron: Erik Reijnders, basisboek interne communicatie

10 Stappen Bepaal welke mate van draagvlak je wilt realiseren.
Wie is je doelgroep? Welke activiteiten / middelen ga je inzetten?

11 Drie vragen centraal Wat is er precies aan de hand?
Wat betekent dit voor mij / voor ons? Wat moeten we nu / straks anders doen?

12 Timing van communicatie
Wat vertellen we? Op welke wijze vertellen we dat? Wie vertelt het? Wanneer vertellen we het?

13 Tot slot … “Er bestaat geen werkelijkheid, er bestaan alleen individuele beelden van de werkelijkheid. Hoe meer overlap in deze beelden, hoe prettiger men zich voelt.” (Miles & Snow)


Download ppt "Communicatie en draagvlak"

Verwante presentaties


Ads door Google