De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse Beslissingen nemen is niet eenvoudig.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse Beslissingen nemen is niet eenvoudig."— Transcript van de presentatie:

1 Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse Beslissingen nemen is niet eenvoudig

2 Informatie verzamelen  Deskresearch, bestaande informatie  Fieldresearch, nieuwe informatie Hoe beter je geïnformeerd bent hoe kleiner de kans op foute beslissingen

3 Inzicht in de markt  Bedrijven maken continu keuzes.  Bedrijven moeten weten hoe hun markt in elkaar steekt  Bedrijven willen weten:  de omvang van de markt  De ontwikkelingen in de markt

4 Vragen  Wat zijn de wensen en behoeften van mijn afnemers  Waarom kopen ze het product  Welke kansen en bedreigingen doen zich voor  Wie zijn de belangrijkste concurrenten  Wat zijn hun sterke en zwakke kanten

5 Doel marktonderzoek  verkleinen van het ondernemersrisico  Marktonderzoek levert informatie op  is een belangrijk hulpmiddel voor het nemen van beslissingen.  Tijdens het project ‘Omgevingsanalyse’ leer je hoe je informatie moet verzamelen, analyseren en rapporteren.

6 Marktverkenning  verminderen van onzekerheden  Gaat er niet meer door verkopen  verkregen informatie leidt tot verbetering van de toepassing van de marketingmix elementen (de P’s).

7 Succes van een onderneming  Komt door goede planning in het verleden.  De omgeving, zowel binnen als buiten het bedrijf, verandert voortdurend.  ontwikkelingen zoals:  verandering van wensen en behoeften bij de afnemers  opkomst van nieuwe concurrenten  technische vernieuwingen  toe- of afname van de welvaart  Politieke besluiten  Om op deze ontwikkelingen in te kunnen spelen is het noodzakelijk om vooruit te kijken, te plannen.

8 Het project  Wat gaan jullie doen?  In dit project stel je een rapport op met daarin aanbevelingen voor het marketingbeleid van een zelfgekozen winkel.  Voer, een marktonderzoek uit.  Stel vervolgens een rapport op, waarin je aanbevelingen doet om de omzet van de geselecteerde winkel te verhogen.  Je voert twee analyses uit:  SWOT-analyse: analyseren van de kansen en bedreigingen (extern) en de sterke- en zwakke punten (intern) van de geselecteerde winkel.  Concurrentieanalyse: analyse van de sterke en zwakke punten van de vijf belangrijkste concurrenten.

9 Plan van aanpak Tijdsplanning Deadline vrijdag 03 april Per week taken vastleggen Realistische planning Houden aan planning Indien nodig aanpassen Taakverdeling Wie doet wat? Allemaal een inbreng, werkzaamheden in logboek Geen meelifters Spreek elkaar aan

10 Probleemstelling  Goed formuleren  SMART =  Specifiek  Meetbaar  Acceptabel  Realistisch  Tijdsgebonden

11 Omschrijving van het bedrijf  Algemene gegevens  - Geschiedenis - Assortiment - Prijs strategie - Imago/identiteit - Distributie strategie

12 Deskresearch Bronnen Goede - CBS - CPB - Brancheorganisatie - Vakbladen - Kranten Bronnen Slechte - Wikipedia - Tijdschrift Bronnen Verboden - Zelf bedenken - Hij/Zij vertelde - Is toch zo Bronnen Vermelden

13 Fieldresearch Doelgroep Wie ga je benaderen? - Doelgroep - Hoeveel - Waar Interview/observatie Hoe ga je het doen? - Face to face - Internet - - Social media

14 Analyseren en rapporteren Grafieken - Resultaten - Excel - Online tool - Legenda Conclusies - Grafiek uitleggen - Goed verwoorden Aanbeveling Gebruik conclusies - Wat is goed? - Wat kan beter?

15 Gebruik ook infographic’s

16 Presentatie Verzorging - Hulpmiddelen - Handout - Spelfouten - Hoofdletters - Kleding Inhoud - Theorie - Bronnen - Iedereen - Representatief


Download ppt "Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse Beslissingen nemen is niet eenvoudig."

Verwante presentaties


Ads door Google