De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Informatiebijeenkomst Gezond eten & bewegen De Ester GGD Hart voor Brabant Anja Sijbranda.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Informatiebijeenkomst Gezond eten & bewegen De Ester GGD Hart voor Brabant Anja Sijbranda."— Transcript van de presentatie:

1 Informatiebijeenkomst Gezond eten & bewegen De Ester GGD Hart voor Brabant Anja Sijbranda

2 Informatiebijeenkomst Gezond eten & bewegen Programma Welkom en opening Inleiding en aanleiding Test-je kennis kwis Energiebalans, tips voor ouders Stellingen in subgroepjes

3 Informatiebijeenkomst Gezond eten & bewegen 1 op de 7 kinderen heeft overgewicht! Dit heeft te maken met: Toename van inactiviteit van de kinderen. Overvloed aan luxe voedingsmiddelen en gerechten die gemakkelijk de plaats innemen van de basisvoedingsmiddelen (schijf van vijf). Er wordt op de informatiebijeenkomst niet gepraat over afvallen maar over goede eet- en beweeg- gewoonten.

4 Informatiebijeenkomst Gezond eten & bewegen (Niet natuurlijk) ondergewicht Mogelijk in bovenbouw (vaker bij meisjes) Dit heeft te maken met: Laag, irreëel lichaamsbeeld Vaak diepere redenen Niet onderschatten! Blijf in gesprek!

5 Informatiebijeenkomst Gezond eten & bewegen Overgewicht regio Hart voor Brabant: 10% van de 0-11 jarigen heeft (ernstig) overgewicht. Overgewicht Grave: 8% van de 0-11 jarigen heeft (ernstig 2%) overgewicht

6 Wanneer is mijn kind te dik en wat zijn daarvan de mogelijke gevolgen? Body Mass Index berekenen (www.voedingscentrum.nl )www.voedingscentrum.nl Gezondheidsrisico’s van overgewicht: Hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en gewrichtsproblemen Sociaal-emotionele gevolgen: Onzekerheid, gevoelens van minderwaardigheid, neerslachtigheid, eenzaamheid en gedragsproblemen Overgewicht gaat niet vanzelf over!

7 Groente- en fruit consumptie Grave 35% van de 0-11 jarigen eet niet dagelijks fruit 31% van de 0-11 jarigen eet niet dagelijks groente 8% eet meer dan 3x per dag zoete of hartige tussendoortjes

8 Informatiebijeenkomst Gezond eten & bewegen

9 Hoeveel brood heeft een 4-8 jarige nodig per dag? 3 tot 4 boterhammen Hoeveel aardappelen heeft een 8-13 jarige nodig? gram

10 Informatiebijeenkomst Gezond eten & bewegen Een 9-13 jarige heeft gram groente per dag nodig. Waar of niet? Niet waar gram Een 4-8 jarige heeft per 3 stuks fruit Nodig. Waar of niet? Niet waar. 1 ½ stuks fruit

11 Informatiebijeenkomst Gezond eten & bewegen Hoeveel zuivelproducten hebben kinderen nodig per dag? 4-8 jaar:300 ml 9-13 jaar: 600 ml.

12 Informatiebijeenkomst Gezond eten & bewegen Waarom is het goed om brood met margarine/halvarine te besmeren? Voor de vitaminen A en D

13 Informatiebijeenkomst Gezond eten & bewegen Een kind van 9-13 jaar heeft per dag ongeveer 1-1 ½ liter vocht nodig. Waar of niet? Waar

14 Informatiebijeenkomst Gezond eten & bewegen Waar of niet waar? Een kind van 8 jaar kan dagelijks een voeding gebruiken zonder vlees of vis Waar

15 Basisvoeding: gemiddeld aanbevolen hoeveelheden voedingsmiddelen per dag 4-8 jaar9-13 jaar14-18 jaar19-50 jaar Brood3-4 sneetjes ( gram) 4-5 sneetjes ( gram) 6-7 sneetjes ( gram) 6-7 sneetjes ( gram) Aardappelen (of rijst, pasta, peulvruchten) gram 2-3 aardappel of opscheplepel rijst/pasta /peulvruchten gram 3-4 aardappels of opscheplepels rijst/pasta /peulvruchten gram 4-5 aardappels of opscheplepels rijst/pasta /peulvruchten gram 4-5 aardappels of opscheplepels rijst/pasta /peulvruchten Groente gram (2-3 groentelepels) gram (3-4 groentelepels) 200 gram (4 groentelepels) 200 gram (4 groentelepels) Fruit1,5 vrucht (150 gram) 2 vruchten (200 gram) 2 vruchten (200 gram) 2 vruchten (200 gram) Zuivel300 ml melk(producten) en 10 gram kaas (½ plak) 600 ml melk(producten) 20 gram kaas (1 plak) 600 ml melk(producten) en 20 gram kaas (1 plak) 450 ml melk(producten) en 30 gram kaas (1 ½ plak) Vlees(waren), vis, kip, ei of vleesvervangers gram gram gram Halvarine, margarine Bak- en braadproducten gram 5g/sneetje 1EL (15 gram) gram 5g/sneetje 1EL gram 5g/sneetje 1EL gram 5g/sneetje 1EL Dranken1 liter1-1,5 liter1,5 liter1,5-2 liter

16 Informatiebijeenkomst Gezond eten & bewegen Nederlandse Norm Gezond Bewegen Kinderen onder de 18 jaar: Minimaal één uur matige (tot intensieve) beweging per dag. De bewegingsactiviteiten van tenminste tweemaal per week moeten gericht zijn op het verbeteren of handhaven van de lichamelijke fitheid. Voor volwassenen geldt: Minimaal een half uur beweging per dag gedurende zeven dagen in de week.

17 Beweegtips voor ouders Probeer beweging in het dagelijkse leven in te bouwen. Maak goede afspraken over het televisie kijken en achter de PC zitten. Voor kinderen die niet zo actief zijn, beweegklusjes invoeren. Informeer naar (beweeg)activiteiten voor jongeren in de wijk (veel goedkoper dan abonnement sportschool). Informatiebijeenkomst Gezond eten & bewegen

18 Energiebalans De balans in evenwicht

19 Tips om overgewicht te voorkomen (1) Gezonde basisvoeding, 3 maaltijden Wees niet bang om regels te stellen en ‘nee’ te zeggen. Niet te veel (verzadigd) vet en suiker Geen eten opdringen. Informatiebijeenkomst Gezond eten & bewegen

20 Tips om overgewicht te voorkomen (2) Geen snoep als beloning of troost Tussendoortje niet als compensatie. Niet gedachtenloos eten. Voldoende bewegen. Gericht boodschappen doen. Geef zelf het goede voorbeeld. Informatiebijeenkomst Gezond eten & bewegen

21 Stelling Tussendoortjes zijn puur de verantwoordelijkheid van ouders

22 Stelling Het zou goed zijn als er schoolregels komen over traktaties

23 Bedankt voor uw aanwezigheid en bijdrage aan de informatiebijeenkomst!


Download ppt "Informatiebijeenkomst Gezond eten & bewegen De Ester GGD Hart voor Brabant Anja Sijbranda."

Verwante presentaties


Ads door Google