De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

DE SCHIJF VAN VIJF 1.Eet gevarieerd 2.Niet te veel 3.Minder verzadigd vet 4.Veel groente fruit en brood 5.Veilig.

Verwante presentaties


Presentatie over: "DE SCHIJF VAN VIJF 1.Eet gevarieerd 2.Niet te veel 3.Minder verzadigd vet 4.Veel groente fruit en brood 5.Veilig."— Transcript van de presentatie:

1

2

3 DE SCHIJF VAN VIJF 1.Eet gevarieerd 2.Niet te veel 3.Minder verzadigd vet 4.Veel groente fruit en brood 5.Veilig

4 1.EET GEVARIEERD Variatie & Risicospreiding 1.Groente en Fruit 2.Brood, (ontbijt)granen, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten 3.Zuivel, vlees(vervangers), vis en ei 4.Vetten en olie 5.Dranken

5 Niet te veel eten –Gebruik niet te veel vet, suiker en alcohol –3 maaltijden, 3 à 4 tussendoortjes –Geen maaltijden overslaan Veel bewegen –Tenminste 30 minuten per dag 2.NIET TE VEEL

6

7 ERNSTIG OVERGEWICHT LICHT OVERGEWICHT PRIMA GEWICHT ERNSTIG ONDERGEWICHT QUETELET-INDEX Lengte 1.65 m Gewicht 70 kilo Quetelet index 26

8 Een hoog cholesterolgehalte verhoogt de kans op hart- en vaatziekten –Onverzadigd vet verlaagt cholesterolgehalte –Verzadigd vet verhoogt cholesterolgehalte 3.MINDER VERZADIGD VET O NVERZADIGD V ERZADIGD o ké V ERKEERD O LIE O NVERZADIGD VET V AST VET V ERZADIGD VET

9 Vet bestaat uit glycerol en drie vetzuren, ze vormen de voornaamste energiebron samen met KH. Dierlijk vet bevat verzadigde vetzuren. Plantaardige oliën zijn meestal rijk aan meervoudig onverzadigde vetzuren. Bovendien hebben ze een gunstige invloed op het cholesterolgehalte van het bloed. Aanbevolen hoeveelheid Vet En% Aanbevolen hoeveelheid Vet En%

10 4.VEEL GROENTE, FRUIT & BROOD Vezelrijk –Voorkomt hongergevoel –Voorkomt bepaalde vormen van Kanker –Voorkomt obstipatie Levert weinig calorieën Levert veel voedingsstoffen –Koolhydraten en Eiwit –B-vitamines (Vit. A,C en foliumzuur) –Mineralen, (Kalium, Jodium)

11 5.VEILIG Hygiëne –V–Voorkom kruisbesmetting –V–Verhit producten voldoende Kopen & bewaren –H–Houdbaarheidsdatum –P–Producten koel bewaren (4-7 0 C) Koken & Bereiden –V–Vitamines en mineralen behouden –V–Voorkom schadelijke stoffen –M–Max. 2x per week nitraatrijke groente andijvie, rode kool, bieten, sla, paksoi enz.

12 HART & VAATZIEKTEN BeroerteHartinfarct Doorsnede normaal vat Beginnende Atherosclerose Gevorderde Atherosclerose Totale afsluiting Leeftijd BloedvatDoorsnede

13 Beschadigingen veroorzaakt door: Koolstofmonoxide en hoge bloeddrukATHEROSCLEROSE Lipoproteinen vervoeren Cholesterol door het bloed Cholesterol en Kalk zetten zich vast op de beschadigingen LDL (Low density Lipoproteine) zetten extra cholesterol af HDL (High Density Lipoproteine) voeren de cholesterol juist weer af

14 Wel te beïnvloeden Niet te beïnvloeden RISICOFACTOREN

15

16 Een ontbijt met spek en eieren, daar word je groot en sterk van !!  waar  niet waar Niet waar Spek: veel vet en zeer zout. Eieren: veel cholesterol. Dit zegt iets over hoe men vroeger over ‘gezond’ eten dacht.

17 Het ontbijt is een belangrijke start van de dag! Hoeveel % van de dagelijkse energie levert het onbijt?  15 %  25 %  40 %  50 % 25 % Een evenwichtig samengesteld ontbijt zorgt voor 25 % van de dagelijks energie

18 Vis bevat meestal minder vet dan vlees  WAAR  NIET WAAR WAAR De meeste vissoorten bevatten weinig vet (2%), uitgezonderd enkele vette vissoorten zoals zalm, haring, makreel..… In tegenstelling tot ander dierlijk vet is visvet te vergelijken met plantaardig vet.

19 Wanneer je een ei onderdompelt in een kom met zout water kun je zien of het nog vers is. Wat gebeurt er wanneer het ei al 8 weken of ouder is ?  het ei blijft op de bodem  het ei gaat zweven in de vloeistof  Het ei drijft boven Het ei drijft boven Een ei heeft een luchtkamer. Hoe ouder het ei, hoe meer lucht er in de luchtkamer komt. Doordat de hoeveelheid lucht groter geworden is, gaat het ei drijven.

20 Gekookte groenten bevatten evenveel vitaminen als rauwe groenten  WAAR  NIET WAAR NIET WAAR Vitaminen zijn erg gevoelig voor warmte, de vitaminen verdwijnen. Gekookte groenten zijn dus minder rijk aan vitaminen dan rauwe groenten. Licht, lucht en water hebben eenzelfde effect.

21 De mens bestaat voor een gedeelte uit water. Uit hoeveel procent precies ?  15 %  40 %  75 %  90 % 75 % De mens bestaat voor 75 % uit water. Dat moet op peil gehouden worden door …… véél water te drinken.

22 Aanbevolen hoeveelheid vocht 1.5 tot 2 liter Liefst…….  frisdrank  water  alcoholische drank  melk water Water levert geen calorieën en bevordert de verwijdering van afvalstoffen. Alcoholische dranken, frisdrank en fruitsap bevatten veel Calorieën.

23 Hoeveel klontjes suiker bevat 1 liter frisdrank?  5 à 10 klontjes  20 à 25 klontjes  40 à 50 klontjes 20 à 25 klontjes Frisdrank bevat zeer veel suiker en kan bijdragen tot het ontstaan van overgewicht. Het overschot aan suikers wordt omgezet in vet. Eén glas bevat ongeveer 5 klontjes suiker dat is 25 gram!

24 Zijn kleurstoffen gevaarlijk in voedingsmiddelen ?  JA  NEEN  SOMS SOMS Van sommige kunstmatige kleurstoffen is aangetoond dat ze bij proefdieren kanker veroorzaken. Andere kleurstoffen zijn niet schadelijk. (het sap van de rode biet is een natuurlijke kleurstof)


Download ppt "DE SCHIJF VAN VIJF 1.Eet gevarieerd 2.Niet te veel 3.Minder verzadigd vet 4.Veel groente fruit en brood 5.Veilig."

Verwante presentaties


Ads door Google