De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WINST DOOR VOEDING Yvonne Krooshof, sportdiëtiste Presentatie a.v. P.E.C. 1910 7 maart 2005.

Verwante presentaties


Presentatie over: "WINST DOOR VOEDING Yvonne Krooshof, sportdiëtiste Presentatie a.v. P.E.C. 1910 7 maart 2005."— Transcript van de presentatie:

1 WINST DOOR VOEDING Yvonne Krooshof, sportdiëtiste Presentatie a.v. P.E.C maart 2005

2 WINST DOOR VOEDING Yvonne Krooshof  Sportdiëtiste Medisport  Olympisch Steunpunt  FC Zwolle  Triathlon  Halve marathon

3 WINST DOOR VOEDING Yvonne Krooshof, Sportdiëtiste  Energie  Spelregels voor voeding van sporters  Vragenlijsten  Groepsopdrachten  Bespreken groepsopdrachten  Vragen Agenda

4 WINST DOOR VOEDING Yvonne Krooshof, Sportdiëtiste Energiebalans 1. Energieopname 2. Energieverbruik 1 = 2: Stabiel gewicht 1 > 2: Stijgend gewicht 1 < 2: Dalend gewicht

5 WINST DOOR VOEDING Yvonne Krooshof, Sportdiëtiste Spelregels voor voeding van sporters  Eet volop koolhydraatrijke voedingsmiddelen  Wees zuinig met vetten  Eet voldoende eiwitrijke voedingsmiddelen  Eet gevarieerd  Zorg voor een royale vochtopname  Zorg voor een goede timing van de maaltijden

6 WINST DOOR VOEDING Yvonne Krooshof, Sportdiëtiste Bespreken vragenlijsten  Lengte / gewicht  Onderdeel atletiek  Trainingsfrequentie en trainingstijden  Eten en drinken rondom trainingen  Wedstrijden, tijdstip, wedstrijdsduur  Eten en drinken rondom wedstrijden  Klachten  Vragen

7 WINST DOOR VOEDING Yvonne Krooshof, Sportdiëtiste Groepen vormen  Duursporters  Krachtsporters  Combinatie van kracht en duursporters

8 WINST DOOR VOEDING Yvonne Krooshof, Sportdiëtiste Groepsopdrachten 1. Noem een aantal producten waarin vooral: a. Koolhydraten voorkomen, a. Koolhydraten voorkomen, b. Vetten voorkomen, b. Vetten voorkomen, c. Eiwitten voorkomen. c. Eiwitten voorkomen. 2. Welke voedingsstof(fen) gebruik je bij sporten? 3. a.Hoeveel moet je op een normale dag drinken? b.Hoeveel moet je drinken rondom het sporten? b.Hoeveel moet je drinken rondom het sporten? 4. Hoeveel en wat zou je moeten eten en drinken a. Voor het sporten? a. Voor het sporten? b. Tijdens het sporten? b. Tijdens het sporten? c. Na het sporten? c. Na het sporten? d. Wat zijn je eigen ervaringen? d. Wat zijn je eigen ervaringen?

9 WINST DOOR VOEDING Yvonne Krooshof, Sportdiëtiste Koolhydraatrijke producten o.a.:  Brood  Zoet broodbeleg  Aardappelen, rijst, pasta  Groente  Fruit  Biscuit, eierkoek, evergreen, mueslireep  Zoet snoep  Koolhydraatrijke dranken

10 WINST DOOR VOEDING Yvonne Krooshof, Sportdiëtiste Vetrijke producten o.a.:  Broodsmeersels  Vet voor de bereiding  Sauzen  Volvette melk(producten)  Volvette kaas  Vet vlees(waren) of vis  Koek, gebak  Chips

11 WINST DOOR VOEDING Yvonne Krooshof, Sportdiëtiste Eiwitrijke producten o.a.:  Melk(producten)  Kaas  Vlees(waren)  Vis  Peulvruchten

12 WINST DOOR VOEDING Yvonne Krooshof, Sportdiëtiste Welke voedingsstoffen bij sporten  Intensieve inspanning (verzuren) vooral koolhydraten  Lichte inspanning(niet verzuren) vooral vet  Eiwit is een bouwstof, o.a. voor spieren  Eiwit is niet bedoeld als brandstof

13 WINST DOOR VOEDING Yvonne Krooshof, Sportdiëtiste Vocht

14 WINST DOOR VOEDING Yvonne Krooshof, Sportdiëtiste Gevolgen vochtverlies Verregaande afname van duurvermogen 3% Vermindering van kracht Verregaande afname van duurvermogen 4 – 6% Bij verregaande uitdroging: - Kramp - Uitputting - - Bewustzijnsverlies - Coma - Dood > 6% Vermindering warmteregulatie Vermindering van duurvermogen 2% Negatief effect op de stofwisseling 1% Effect op de prestatie Zweetverlies % van het lichaamsgewicht

15 WINST DOOR VOEDING Yvonne Krooshof, Sportdiëtiste Weegtest Resultaten?

16 WINST DOOR VOEDING Yvonne Krooshof, Sportdiëtiste Advies voor vocht  Doe regelmatig een weegtest: Weeg jezelf regelmatig vlak voor en na het sporten. Het gewicht dat je bent kwijtgeraakt ben je verloren aan vocht!  Vul 150% van je vochtverlies aan (geen cafeine of alcohol!)

17 WINST DOOR VOEDING Yvonne Krooshof, Sportdiëtiste Voeding vóór sporten  1–4 uur voor sporten laatste maaltijd  Voldoende vocht: • Tot 3 uur voor sporten 500–700 ml drinken • 10 tot 15 min voor sporten 200–350 ml water of iso- tone dorstlesser (<7 gram koolhydraten per 100 ml) • 5 tot 8 min voor sporten nog 300–500 ml drinken • Zorg voor een goede smaak drank

18 WINST DOOR VOEDING Yvonne Krooshof, Sportdiëtiste Voeding tijdens sporten  Sporten > 90 minuten: koolhydraten aanvullen vanaf start  Sporten > 45 min: vocht aanvullen vanaf start  Drink 200 – 300 ml per 15 minuten • Bij hoog zweetverlies iedere 10 min 200–300 ml • Bij gering zweetverlies iedere 20 min ml  Gebruik elk mogelijk moment om iets te eten en/of drinken  Zorg voor een goede smaak

19 WINST DOOR VOEDING Yvonne Krooshof, Sportdiëtiste Voeding na sporten  Vocht aanvullen (150%)  Koolhydraten aanvullen

20 WINST DOOR VOEDING Yvonne Krooshof, Sportdiëtiste Na inspanning

21 WINST DOOR VOEDING Yvonne Krooshof, Sportdiëtiste Trainen en timing warme maaltijd Mogelijkheden  Gewone warme maaltijd bij geen klachten/goede tijd  Verdelen van maaltijd in 2 momenten (voor en na)  Derde broodmaaltijd: vervangen groente en vlees! Timing  1 tot 4 uur voor trainen  Binnen 1,5 uur na trainen

22 WINST DOOR VOEDING Yvonne Krooshof, Sportdiëtiste Onderdeel specifieke adviezen  Meer krachtsport, iets meer eiwit nodig, maar koolhydraten blijven zeer belangrijk!  Meer duursport, nadruk meer op koolhydraten Andere verschillen zijn:  De mate van acceptatie door het lichaam van voeding rondom het sporten  De duur van de training of wedstrijd, dus wel/niet aanvullen van koolhydraten en vocht tijdens sporten

23 WINST DOOR VOEDING Yvonne Krooshof, Sportdiëtiste Vragen  Supplementen  Gewicht / vetpercentage  Pijn aan spieren  Andere vragen

24 WINST DOOR VOEDING Yvonne Krooshof, Sportdiëtiste Zwolle Eet, drink en sport …… Lekker en verantwoord!


Download ppt "WINST DOOR VOEDING Yvonne Krooshof, sportdiëtiste Presentatie a.v. P.E.C. 1910 7 maart 2005."

Verwante presentaties


Ads door Google