De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Stap voor stap: Het Preventief Medisch Onderzoek voor het derde leerjaar Stap voor stap: Het Preventief Medisch Onderzoek voor het derde leerjaar.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Stap voor stap: Het Preventief Medisch Onderzoek voor het derde leerjaar Stap voor stap: Het Preventief Medisch Onderzoek voor het derde leerjaar."— Transcript van de presentatie:

1 Stap voor stap: Het Preventief Medisch Onderzoek voor het derde leerjaar Stap voor stap: Het Preventief Medisch Onderzoek voor het derde leerjaar

2 Doelstelling van deze presentatie De leerlingen van je klas krijgen dit schooljaar een medisch onderzoek op school.

3 Bij je leerling worden, wanneer nodig, bijkomende onderzoeken gedaan. Dit kan als er specifieke vragen zouden zijn. Voorbeelden van enkele regelmatig voorkomende problemen: –Gehoor, zicht… –Spraak, taal, psychomotorische ontwikkeling… –Hygiëne, moeheid … Wanneer je vragen hebt bij één van je leerlingen dan kan je dit melden. Wat gebeurt er vooraf? Jij kent je leerlingen zeer goed, wij houden graag rekening met jouw ervaring.

4 Wat gebeurt er vooraf? (2) Boekjes van Kind en Gezin of inentingskaart en de oudervragenlijst zijn beschikbaar op school op de dag van het onderzoek. Je laat je leerlingen kennismaken met het onderzoek: –Deze presentatie bevat foto’s, tips die je hierbij kan gebruiken.

5 Wat gebeurt er nadien ? Na het onderzoek wordt het volgende meegegeven: –Korte brief met resultaten en adviezen voor de ouders; –Het boekje van ‘Kind & Gezin’. De CLB – verpleegkundige bespreekt (mits toestemming van de ouders) de relevante resultaten met jou.

6 Wegen

7 Wat? –Het gewicht wordt nagekeken in functie van leeftijd, lengte en geslacht. Hoe? –Bij het wegen staat de leerling goed stil op de weegschaal met beide armen naast het lichaam.

8

9 Meten

10 Wat? De lengte wordt gemeten en vergeleken met de groeicurve. Hoe? –Bij het meten staat de leerling flink recht, met beide armen langs het lichaam, de voeten naast elkaar, de hielen tegen de muur en het hoofd rechtop.

11

12 Oogtest ( Logmar test)

13 Wat? Met deze test krijgen we een idee over de gezichtsscherpte op afstand van de leerling.

14

15

16 Nog enkele gezondheidstips

17

18 Elk kind heeft brandstof nodig: energie om goed te kunnen werken. Die brandstof zit in koolhydraten (brood, aardappelen, deegwaren, peulvruchten) en in vetten (boter, olie, kaas, eieren ). Elk kind heeft bouwstoffen nodig om te groeien (eiwitten en mineralen). Die zitten vooral in melk, kaas, ei, vis en vlees. Elk kind heeft beschermende stoffen nodig om niet vlug ziek te worden: vitaminen, mineralen, vezels en water. Die zitten vooral in groenten en fruit, bruine broodsoorten

19 De restgroep: zoetigheden, snoepjes, mayonaise. Aanbeveling: zijn niet nodig in een evenwichtige voeding. Smeer- en bereidingsvet: levert energie. Aanbeveling: matigen. Een mespunt smeervet op de boterham, één eetlepel bereidingsvet per persoon bij een warme maaltijd Vlees, vis, en eieren: of vervangproducten als soja, peulvruchten en noten zorgen voor eiwitten.

20 Zuivelproducten: (melk, yoghurt, smeerkaas, platte kaas) zijn een belangrijke bron van calcium, eiwitten en vitamine B. Calcium zorgt voor sterke botten. Groenten en fruit: leveren vitaminen, mineralen en vezels. Graanproducten: (beschuit, brood, ontbijtgranen, rijst, deegwaren) en aardappelen vormen de basis van een gezonde voeding. Water: is een onmisbaar deel van ons lichaam.

21 Tandenkoffer kan je bij de logo’s ontlenen Tanden poetsen

22 Tot slot: Elke dag minstens één uur bewegen door te spelen, te sporten, te ravotten…


Download ppt "Stap voor stap: Het Preventief Medisch Onderzoek voor het derde leerjaar Stap voor stap: Het Preventief Medisch Onderzoek voor het derde leerjaar."

Verwante presentaties


Ads door Google