De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING ALGEMENE INFORMATIE OVER VIS www. DIETISTE Brussel. BE NATHALIE ANTONIS - JAN SOBIESKILAAN 11 B2 – 1020 LAKEN.

Verwante presentaties


Presentatie over: "DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING ALGEMENE INFORMATIE OVER VIS www. DIETISTE Brussel. BE NATHALIE ANTONIS - JAN SOBIESKILAAN 11 B2 – 1020 LAKEN."— Transcript van de presentatie:

1 DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING ALGEMENE INFORMATIE OVER VIS www. DIETISTE Brussel. BE NATHALIE ANTONIS - JAN SOBIESKILAAN 11 B2 – 1020 LAKEN – BELGIË – 0479/ –

2 DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING INHOUD 1.De actieve voedingsdriehoek 2.Porties 3.Voedingswaarden van vis 4.Vervuiling 5.Aanbevelingen: gezonde vis 6.Cijfers

3 DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING DE ACTIEVE VOEDINGSDRIEHOEK 8 essentiële groepen + 1 restgroep Evenwichtig voldoende voedingsstoffen en energie opnemen = dagelijks uit de zeven essentiële groepen+ in de juiste verhouding

4 DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING DE ACTIEVE VOEDINGSDRIEHOEK

5 DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING PORTIES Portie vlees, vis, eieren en vervangproducten : gram per persoon per dag

6 DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING PORTIES Warme maaltijd: De ideale verhouding in een warme maaltijd: ½ groenten ¼ vlees, vis, eieren, peulvruchten of vleesvervangers ¼ graanproducten

7 DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING DE ACTIEVE VOEDINGSDRIEHOEK

8 DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING VOEDINGSWAARDEN VAN VIS Meerwaarden van vis in gezonde voeding: Rijk aan kwaliteitseiwitten Rijk aan vitamine B12 & D Bron van vitamine B3 & B6 Bron van mineralen: kalium, fosfor, selenium en jodium Magere vis bevat weinig kcal (75 kcal/100 gram) Arm aan verzadigde vetten

9 DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING Eiwitten: bouwstoffen Een opbouwende en beschermende functie 10 tot 15 en% 1 g eiwit = 4 kcal Dierlijke en plantaardige eiwitten VOEDINGSWAARDEN VAN VIS DIERLIJKE EIWITBRONNEN: vlees, vis, eieren, melk en melkproducten PLANTAARDIGE EIWITBRONNEN: peulvruchten (o.a. soja) noten en graanproducten

10 DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING Vetten: minder maar beter Behoefte van vetten: 30 en% ▼ totale vetinname ▲ kwaliteit van de vetten 1 gram vet = 9 kcal VOEDINGSWAARDEN VAN VIS

11 DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING VETTE VISSOORTEN: (> 10 g vet per 100 g vis) Haring, zalm, sprot, maatjes, sardienen, … HALFVETTE VISSOORTEN: (2-10 g vet per 100 g vis) Forel, ansjovis, tarbot, inktvis, rode poon, … MAGERE VISSOORTEN: (< 2 g vet per 100 g vis) Kabeljauw, pladijs, tong, grijze garnalen, tonijn, tilapia, … Vetten: minder maar beter VOEDINGSWAARDEN VAN VIS

12 DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING Vetten en vetzuren Verzadigde vetten Dierlijke vetten: boter, spek, … VOEDINGSWAARDEN VAN VIS

13 DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING Vetten: verzadigde vetzuren → verhoogt de hoeveelheid cholesterol → risico op cardiovasculaire aandoeningen Hoe harder een natuurlijk vet → hoe meer VVZ Bronnen van VVZ: dierlijke producten zoals, boter, vlees en vleeswaren, kaas, melk, palmolie VOEDINGSWAARDEN VAN VIS

14 DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING Vetten en vetzuren Verzadigde vetten Dierlijke vetten: boter, spek, … Onverzadigde vetten Poly onverzadigde VZMono onverzadigde VZ Omega 3 VZ: EPA: vis, schelvis DHA: vis, schelvis Alfa Linoleen VZ (ALA) : sojaboon, walnoot, … Omega 6 VZ: Maïsolie, zonnebloemolie, … Omega 9 VZ olijfolie, avocado’s, pindanoten, amandelnoten, … VOEDINGSWAARDEN VAN VIS

15 DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING → gunstige invloed op cholesterol OVZ: vloeibaar op kamertemperatuur OVZ: afkomstig van plantaardige producten zoals olijfolie, raapzaadolie, arachideolie, sojaolie, zonnebloemolie, maïsolie… ook vette vis, granen, noten Vetten: onverzadigde vetzuren VOEDINGSWAARDEN VAN VIS

16 DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING Twee essentiële vetzuren → moet via voeding ingenomen worden Omega-6: in nagenoeg alle plantaardige oliën, granen en noten, en soja producten zijn ze voldoende aanwezig Omega-3: bepaalde olie (koolzaad, noten, soja), vette vis (sardien, haring, zalm, makreel..) EPA (eicosapentaeenzuur) & DHA (docosahexaeenzuur) Vetten: omega wat ? VOEDINGSWAARDEN VAN VIS

17 DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING Belangrijk voor: Normale hersenwerking Normaal gezichtsvermogen Gunstig effect op hart en bloedvaten Vetten: omega 3 VOEDINGSWAARDEN VAN VIS

18 DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING Vis is vergelijkbaar met vlees: 30 tot 80 mg/ 100 g vis Cholesterolrijke vis: Rivierpaling, ansjovis, Schaal en schelpdieren (uitzondering mosselen) Vetten: cholesterol in vis? VOEDINGSWAARDEN VAN VIS

19 DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING VERVUILING Strenge normen milieuvreemde stoffen Kwaliteit water bepaald mede de kwaliteit van vis => Varieer in vis gebruik!

20 DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING AANBEVELINGEN: GEZONDE VIS Vervang (vet) vlees 1 of bij voorkeur 2 keer per week door vis Wissel af tussen vette, halfvette en magere vis Varieer in verschillende vissoorten

21

22 DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING CIJFERS

23 DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING CIJFERS EN FEITEN Vet rood: « bron van » overeenkomstig de VO 1924/2006 – voedings- en gezondheidsclaims Vet zwart: « rijk aan » overeenkomstig de VO 1924/2006 – voedings- en gezondheidsclaims

24 DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING ACHTERGROND INFORMATIE

25 DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING BEDANKT VOOR JULLIE AANDACHT VRAGEN? NATHALIE ANTONIS JAN SOBIESKILAAN LAKEN 0479/ DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING


Download ppt "DIETISTE Brussel PASSIE VOOR GEZONDE VOEDING ALGEMENE INFORMATIE OVER VIS www. DIETISTE Brussel. BE NATHALIE ANTONIS - JAN SOBIESKILAAN 11 B2 – 1020 LAKEN."

Verwante presentaties


Ads door Google