De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

DE ACTIEVE VOEDINGSDRIEHOEK voor een dagelijkse evenwichtige en actieve keuze.

Verwante presentaties


Presentatie over: "DE ACTIEVE VOEDINGSDRIEHOEK voor een dagelijkse evenwichtige en actieve keuze."— Transcript van de presentatie:

1 DE ACTIEVE VOEDINGSDRIEHOEK voor een dagelijkse evenwichtige en actieve keuze

2 De voedingsdriehoek bestaat uit 9 verschillende delen 1.Lichaamsbeweging 2. Water 3.Graanproducten en aardappelen 4. Groenten 6. Melkproducten en calciumrijke sojaproducten 8.Smeer- en bereidingsvet 9.Restgroep 5. Fruit 7. Vlees, vis en eieren

3 1. LICHAAMSBEWEGING = de dagelijks aanbevolen hoeveelheid lichaamsbeweging  volwassenen: minstens 30 minuten  kinderen en jongeren: minstens 60 minuten

4 2. WATER - minstens 1,5 l water per dag - essentieel voor een gezonde voeding! - liefst water, koffie (zwart), thee, bouillon, lightfrisdranken

5 3. GRAANPRODUCTEN EN AARDAPPELEN - 5 tot 12 sneden bruin brood per dag - 3 tot 5 gekookte aardappelen per dag - graanproducten: deegwaren, rijst, brood … - leveren hoofdzakelijk koolhydraten, vezels, vitaminen en mineralen

6 4. GROENTEN g per dag - leveren koolhydraten, voedingsvezels, mineralen en vitaminen - belangrijk: afwisselen tussen rauwe en gekookte groenten

7 5. FRUIT - 2 à 3 stuks per dag - leveren enkelvoudige koolhydraten, vitaminen, mineralen en voedingsvezels - fruit als tussendoortje of snack, als brood- beleg en als dessert. - vers fruit en diepvriesfruit (geen suiker)

8 6. Melkproducten en calciumrijke sojaproducten - 3 à 4 glazen melk per dag - 1 à 2 sneden kaas per dag - leveren calcium, eiwitten, vetten, mineralen en vitaminen van de B-groep - melk, yoghurt, kaas en karnemelk … (liefst magere of halfvolle)

9 7. Vlees, vis, eieren en vervangproducten - 75 tot 100 g per dag - eveneens sojaproducten, peulvruchten en noten/zaden - leveren verzadigde vetten - vis levert meervoudig onverzadigde vetten

10 8. SMEER- EN BEREIDINGSVET - Matigen!!! - 1 mespuntje per snede brood - 1 eetlepel bereidingsvet per persoon, per dag - leveren energie, eiwitten en koolhydraten, essentiële vetzuren en vetoplosbare vitaminen - minarine, margarine, boter en olie.

11 9. RESTGROEP - Matigen !!! - Eigenlijk overbodig - voedingsmiddelen niet noodzakelijk in een evenwichtige voeding - snoep, alcoholische drank, frisdrank, mayonaise, chips, ijs, taart, koekjes …


Download ppt "DE ACTIEVE VOEDINGSDRIEHOEK voor een dagelijkse evenwichtige en actieve keuze."

Verwante presentaties


Ads door Google