De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wielrennen en voeding Yneke Vocking Homeride 2014 hoe zit het met de voeding?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wielrennen en voeding Yneke Vocking Homeride 2014 hoe zit het met de voeding?"— Transcript van de presentatie:

1 wielrennen en voeding Yneke Vocking Homeride 2014 hoe zit het met de voeding?

2 wielrennen en voeding Yneke Vocking Dat wordt op de fiets herstellen!

3 wielrennen en voeding Yneke Vocking Ga voor maximaal herstel 1.Eet gezond 2.Eet en drink genoeg 3.Drink en eet voldoende tijdens fietsen 4.Eet en drink altijd meteen na aankomst 1.Eet gezond 2.Eet en drink genoeg 3.Drink en eet voldoende tijdens fietsen 4.Eet en drink altijd meteen na aankomst

4 wielrennen en voeding Yneke Vocking Eet gezond Nadruk op koolhydraten: en% vet 2.1-1,5 g eiwitten /kg lichaamsgewicht 3.> 55 en% koolhydraten Nadruk op koolhydraten: en% vet 2.1-1,5 g eiwitten /kg lichaamsgewicht 3.> 55 en% koolhydraten

5 wielrennen en voeding Yneke Vocking Eet genoeg Gemiddelde behoefte: 1.Vrouwen jaar: 2300 kcal 2.Vrouwen jaar: 2100 kcal 3.Mannen jaar: 3000 kcal 4.Mannen jaar: 2600 kcal Gemiddelde behoefte: 1.Vrouwen jaar: 2300 kcal 2.Vrouwen jaar: 2100 kcal 3.Mannen jaar: 3000 kcal 4.Mannen jaar: 2600 kcal

6 wielrennen en voeding Yneke Vocking Eet genoeg Gemiddelde behoefte wielrenner: Fietsen: 8-16 kcal/u/kg Homeride: kcal Gemiddelde behoefte wielrenner: Fietsen: 8-16 kcal/u/kg Homeride: kcal

7 wielrennen en voeding Yneke Vocking Eet genoeg Bijvoorbeeld: Bauke, 27 jaar, 65 kg gemiddelde behoefte 2600 kcal ‘weekje tour’: 65 x 13 x 35 = kcal Bijvoorbeeld: Bauke, 27 jaar, 65 kg gemiddelde behoefte 2600 kcal ‘weekje tour’: 65 x 13 x 35 = kcal

8 wielrennen en voeding Yneke Vocking Eet genoeg Bauke, 27 jaar, 65 kg gemiddelde behoefte 2600 kcal Totaal: voor 35 uur fietsen 4285 kcal extra per dag maar een totaal van bijna 7000 kcal is bijna niet bij te eten = 20 hamburgers of 35 broodjes kaas Bauke, 27 jaar, 65 kg gemiddelde behoefte 2600 kcal Totaal: voor 35 uur fietsen 4285 kcal extra per dag maar een totaal van bijna 7000 kcal is bijna niet bij te eten = 20 hamburgers of 35 broodjes kaas

9 wielrennen en voeding Yneke Vocking Drink en eet voldoende tijdens fietsen Opnamecapaciteit: 1.1 liter water g KH Opnamecapaciteit: 1.1 liter water g KH

10 wielrennen en voeding Yneke Vocking Drink en eet voldoende tijdens training Rekenvoorbeeld: 6 uur fietsen = 6 liter water g KH = 6 grote bidons met isotone dorstlesser = 270 g koolhydraten g KH aan reepjes/boterham/ontbijtkoek = = 7,5 bananen of 3 snelle jelles Rekenvoorbeeld: 6 uur fietsen = 6 liter water g KH = 6 grote bidons met isotone dorstlesser = 270 g koolhydraten g KH aan reepjes/boterham/ontbijtkoek = = 7,5 bananen of 3 snelle jelles

11 wielrennen en voeding Yneke Vocking Je redt het niet met een banaan in je achterzak! banaan: 20 g KH snelle jelle : 46 g KH krentenbol: 26 g KH krentenbol + appelstroop: 35 g KH 1 snee brood: 16 g KH 2 snee brood + jam: 40 g KH 1 müeslireep: 18 g KH 1 fruitkick: 14 g KH 10 winegums: 25 g KH

12 wielrennen en voeding Yneke Vocking Eet direct na fietsen 1.Wacht niet te lang 2.Nadruk op koolhydraten en wat eiwit: 4:1 3.Hersteldrank 4.Na achten eten niet goed is fabel 5.Vergeet niet te drinken, maar Geen alcohol < 2-4 uur 1.Wacht niet te lang 2.Nadruk op koolhydraten en wat eiwit: 4:1 3.Hersteldrank 4.Na achten eten niet goed is fabel 5.Vergeet niet te drinken, maar Geen alcohol < 2-4 uur

13 trainingtijdsduurwat drink je vanaf het begin? (per uur)wat eet je Hersteltraining waterniets Duur 1 training1 - 2 uurwaterniets uur1 volle schep in 750 mlniets uur1 volle schep in 750 ml na 3 uur 1 plakje ontbijtkoek (20 g) per uur Duur 2 training1 - 1,5 uurwaterniets > 1,5 uur > 2,5 uur1 volle schep in 750 mlniets > 2,5 uur > 4 uur2 volle schep in 750 mlniets > 4 uur2 volle schep in 750 ml na 3 uur 1 plakje ontbijtkoek (20 g) per uur intervaltraining1 uurwaterniets 1-2 uur1 volle schep in 750 mlniets > 2 uur2 volle schep in 750 ml

14 wielrennen en voeding Yneke Vocking Mineralen?Mineralen? Bij isotone dorstlesser zit zout Eventueel kun je nog iets extra toevoegen - behoefte aan zout is ook afkeer van zoet - kramp krijg je vooral door vermoeidheid - wanneer je veel eet krijg je vanzelf veel meer mineralen binnen. Heeft geen extra aandacht nodig. Bij isotone dorstlesser zit zout Eventueel kun je nog iets extra toevoegen - behoefte aan zout is ook afkeer van zoet - kramp krijg je vooral door vermoeidheid - wanneer je veel eet krijg je vanzelf veel meer mineralen binnen. Heeft geen extra aandacht nodig.

15 wielrennen en voeding Yneke Vocking Stapelen?Stapelen? Van stapelen heb je maar kort plezier Belangrijker: start uitgerust en begin meteen met herstellen

16 wielrennen en voeding Yneke Vocking Meer weten? Boek: Jouw Personal Health Coach


Download ppt "Wielrennen en voeding Yneke Vocking Homeride 2014 hoe zit het met de voeding?"

Verwante presentaties


Ads door Google