De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

G EZOND ETEN MET BABY EN PEUTER Wendy Kastelijn Student Voeding en Diëtetiek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "G EZOND ETEN MET BABY EN PEUTER Wendy Kastelijn Student Voeding en Diëtetiek."— Transcript van de presentatie:

1 G EZOND ETEN MET BABY EN PEUTER Wendy Kastelijn Student Voeding en Diëtetiek

2 I NHOUD De schijf van 5 0 tot 6 maanden 6 tot 12 maanden 1 tot 4 jaar Tips!

3 D E SCHIJF VAN 5 Regels: Eet gevarieerd Eet niet te veel en beweeg Eet minder verzadigd vet Eet veel groente, fruit en brood Eet veilig Voor iedereen!

4 0 TOT 6 MAANDEN Borstvoeding vs. Flesvoeding: voordelen kind en moeder: - Bescherming ziektes - Overgewicht - Herstel lichaam

5 A ANTAL VOEDINGEN Voeden op afroep - In het begin 8 tot 12 voedingen - Afbouwen naar wat het kind nodig heeft: gemiddeld 6 tot 8 keer. - Kind bepaalt hoeveelheid en hoelang! Kind drinkt genoeg als: - Je kind levendig is - Hij minimaal 6 zware plasluiers heeft - Hij groeit goed

6 W AT MOET MOEDER ETEN ? ProductgroepHoeveelheid Groente4 opscheplepels Fruit3 stuks Brood7 – 8 sneetjes Aardappelen, rijst, pasta of peulvruchten 4 – 5 stuks/opscheplepels Melk producten450 ml (3 glazen) Kaas1 – 1,5 plak Vlees(waren), vis, kip, ei of vleesvervangers 125 – 150 gram Margarine, bak- en braadproducten, olie 50 – 55 gram Dranken2 – 2,5 liter

7 V ITAMINES EN MINERALEN Kind: - Vitamine K: maanden: 25 microgram per dag - Vitamine D: tot 4 jaar: 10 microgram per dag Hoeft niet bij flesvoeding! Moeder: - Vitamine D: 10 microgram per dag bij borstvoeding

8 H EEFT MIJN ETEN INVLOED ? Alcohol Cafeïne Roken Fabels: darmkrampjes door bepaalde voedingsmiddelen is nooit wetenschappelijk bewezen.

9 6 TOT 12 MAANDEN Aantal maanden:Wat: 6 maand:Volledige melkvoeding en oefenhapjes: gaat om experimenteren. 7 maand:Volledige melkvoeding, oefenhapjes en broodkorst: leren sabbelen, kauwen, ontdekken 8 tot 12 maand:Minder melkvoeding, meer vaste voeding: vervangen van melkvoedingen. Vanaf 12 maand:Met de pot mee

10 Welke producten? Vervangen voedingen Tijstip oefenhapjes Product 10 tot 15 keer aanbieden Liever niet: smeerleverworst, smeerkaas, nitraatrijke groenten Geen: zout, suiker, honing en gewone melk

11 V OORBEELDDAGMENU Ontbijt: ½ -1 sneetje bruinbrood met margarine en jam borstvoeding/opvolgmelk Tussendoor:fruithapje, verdund sinaasappelsap Lunch:1 sneetje bruinbrood met margarine en plakje fricandau Tussendoor:soepstengel of rijstwafel, bekertje thee zonder suiker of water Diner:1 eetlepel gehakt, 3 eetlepels gekookte bloemkool, gemengd met ½ aardappels en jus Avond:borstvoeding/opvolgmelk

12 Wat kan je geven?Soort FruitZacht en zoet: banaan, peer, appel GroenteWorteltjes, bloemkool, ontvelde tomaat, courgette, boontjes of broccoli vleesVleessoorten met weinig vet en zout VisFilet Brood en graanproductenBegin met stukjes lichtbruinbrood en witte pasta/rijst en pap. Kind moet wennen aan vezels Goede vetten en oliënMargarine in een kuipje, bak en braadvet in een fles en in olie

13 L EREN VAN GEZONDE EETGEWOONTES Eet zelf gezond Werk toe naar vaste eet- en drinkmomenten Eet samen aan tafel Jij bepaalt wat en wanneer, je kind bepaalt hoeveel Eet op tijd Zorg voor rust tijdens het eten Gebruik eten niet als troost, straf of beloning Leer je kind lekker bewegen

14 1 TOT 4 JAAR ProductHoeveelheid Groente1 tot 2 opscheplepels Fruit1 tot 2 keer Volkoren/bruinbrood2 – 3 sneetjes Aardappels Rijst/pasta/peulvruchten 1 – 2 stuks 1 – 2 opscheplepels Melk (producten)2 – 3 bekertjes Kaas:½ plak Vlees(waren), vis, ei of vleesvervanger 60 gram Vloeibare margarine/bak- en braadproducten: 1 eetlepel drinken;750 ml (incl melk)

15 V OEDING Nee = Nee Vertrouw eetlust van het kind Groente uit pot/blik/glas Vezelrijke producten Broodbeleg Vegetarisch eten Vis

16 D RINKEN Water, lauwe (vruchten)thee, bouillon en groentesap. Denk om limonadesiroop, frisdrank, diksap en yoghurtdrank. Denk om frisdranken met zoetstoffen: cyclamaat is schadelijk. Max 2 glazen per dag! Maximaal 7 eetmomenten op een dag. Creëer vaste eetmomenten.

17 T USSENDOORTJES Fruit, Volkoren biscuitje, Soepstengel, Rijstwafel, Rozijntjes, Stukjes komkommer of wortel Koeken die wij nemen zijn te groot, te vet en te calorierijk voor kleine kinderen! Denk ook om sultana’s, liga’s etc: deze zijn per 2 stuks verpakt! Bewaar koeken, chips en frisdranken voor speciale gelegenheden.

18 S NOEP Onherroepelijk verlangen van kinderen Vaste regels Wees consequent!

19 T RAKTATIES Het hoeft niet per se eetbaar te zijn Kies voor fruit en groente dus geen kaas en leverworst! - Manderijn met een parapluutje - Bananenbootje - Doosje rozijntjes - Trosje pitloze druiven in een leuk papiertje

20 T IPS : Voeg lekkere smaken toe zoals: kaas, kokos, rozijn of peer Roerbak de groenten en doe er kippenboullion over Bak de groenten zachtjes in vloeibare margarine Maak een maaltijdsoep Verwerk groenten in een saus over de pasta of rijst Doe samen boodschappen en kook samen!

21 I NFORMATIE : Alles over gezond eten en bewegen met baby en peuter Gezond eten en bewegen met kinderen 1- 4 jaar Na-aapje avonturen

22 V RAGEN ??


Download ppt "G EZOND ETEN MET BABY EN PEUTER Wendy Kastelijn Student Voeding en Diëtetiek."

Verwante presentaties


Ads door Google