De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Interne communicatie. Kosten van gebrekkige communicatie Sociale isolatie Sociale isolatie –één van de belangrijkste risicofactoren voor hartziekte –twee-

Verwante presentaties


Presentatie over: "Interne communicatie. Kosten van gebrekkige communicatie Sociale isolatie Sociale isolatie –één van de belangrijkste risicofactoren voor hartziekte –twee-"— Transcript van de presentatie:

1 Interne communicatie

2 Kosten van gebrekkige communicatie Sociale isolatie Sociale isolatie –één van de belangrijkste risicofactoren voor hartziekte –twee- tot driemaal meer kans om voortijdig te overlijden Bedrijven, organisaties Bedrijven, organisaties – dollar per jaar per medewerker verlies –25 tot 40% van de budgetten –99% van problemen tussen vakbonden en bedrijven te wijten aan miscommunicatie (VS) –Iacocca: primaire taak is mensen te motiveren – kan alleen door communicatie

3 Samenwerking Er zijn vier mensen, genaamd iedereen, iemand, eenieder en niemand. Er moest een belangrijk werk worden verricht en aan iedereen werd gevraagd om het te doen. Iedereen was er zeker van dat iemand het werk zou doen. Eenieder kon het maar niemand deed het. Iemand werd boos omdat het eenieders werk was. Iedereen dacht dat eenieder het kon doen maar niemand realiseerde zich dat iedereen het niet zou doen. Het einde was dat iedereen iemand de schuld gaf toen niemand deed wat iedereen gedaan kon hebben.

4 Informatiebehoeften van medewerkers 1. Beleidsplannen van organisatie 95% 2. Verbeteringen van de productiviteit Personeelsbeleid90 4. Taakinformatie89 5. Promotiemogelijkheden88 6. Externe invloed op mijn werk88 7. Mijn plaats in de organisatie85 8. Activiteiten buiten mijn afdeling85 9. Onze plaats tegenover concurrentie Personeelsmutaties81

5 Functies van interne communicatie 1. Informeren over doelstellingen, over plannen en instructies 1. Informeren over doelstellingen, over plannen en instructies 2. omschrijven van specifieke taken die moeten uitgevoerd worden 2. omschrijven van specifieke taken die moeten uitgevoerd worden 3. duidelijk maken van verantwoordelijkheden 3. duidelijk maken van verantwoordelijkheden 4. ontwikkelen en onderhouden van een goed organisatieklimaat 4. ontwikkelen en onderhouden van een goed organisatieklimaat 5. toezien op de naleving van regels 5. toezien op de naleving van regels 6. evalueren en corrigeren van de wijze waarop taken worden uitgevoerd 6. evalueren en corrigeren van de wijze waarop taken worden uitgevoerd 7. coördineren van activiteiten 7. coördineren van activiteiten 8. nastreven van feedback om conflicten op te lossen of te vermijden 8. nastreven van feedback om conflicten op te lossen of te vermijden 9. het onderhouden van een hoge kwaliteit 9. het onderhouden van een hoge kwaliteit

6 Soorten interne informatie 1. Taakinformatie - werkinstructie, procesinformatie, beheersinformatie 2. Beleidsinformatie -hoe gaat het met de organisatie? Wat gebeurt er? 3. P&O-informatie -Info over primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden 4. Motiverende informatie -hygiëne-factoren: bij het ontbreken ervan ontstaat onvrede -motiverende factoren

7 Soorten interne communicatiekanalen Face to face Face to face Telefoon Telefoon Formele presentaties Formele presentaties Interne documenten Interne documenten –Bedrijfsbladen/personeelsbladen Prikborden Prikborden Traditionele middelen Traditionele middelen Elektronische middelen Elektronische middelen

8 Communicatieplanning - Globaal communicatieplan - Intern en extern communicatieplan voor de hele organisatie - Communicatieplannen op projectniveau - Planning op individueel en interpersoonlijk niveau

9 Realistische verwachtingen Niet alles is beheersbaar Niet alles is beheersbaar Niet alles is (interne) communicatie Niet alles is (interne) communicatie –Isoleer – zoveel mogelijk – de communicatieaspecten

10 Informele communicatie Niet-geformaliseerde uitwisseling van beleids- en werkinformatie Niet-geformaliseerde uitwisseling van beleids- en werkinformatie Sociale informatie-uitwisseling Sociale informatie-uitwisseling Geruchtencircuit Geruchtencircuit –Uitbarsting – stoom afblazen –Roddelcircuit –Wandelgangen –Lobbyen

11 Segmentatievariabelen voor interne doelgroepen Type contract Type contract Functieniveau Functieniveau Leeftijd Leeftijd Opleiding Opleiding Verantwoordelijkheid Verantwoordelijkheid Locatie Locatie Toegang tot technologie Toegang tot technologie

12 Communicatiedoelstelling en moeten SMARTT zijn: Specifiek zijn Specifiek zijn Meetbaar Meetbaar Achievable, haalbaar Achievable, haalbaar Relevant door de doelstelling Relevant door de doelstelling Tijdsgebonden Tijdsgebonden Trackable, opvolgbaar Trackable, opvolgbaar

13 Vuistregels Communiceer voortdurend, intensief, duidelijk en eenduidig Communiceer voortdurend, intensief, duidelijk en eenduidig Benoem het doel en de reikwijdte Benoem het doel en de reikwijdte Geef aan hoe het juist zal gebeuren Geef aan hoe het juist zal gebeuren Streef mogelijkheden na voor participatie van medewerkers Streef mogelijkheden na voor participatie van medewerkers

14 Goede interne informatie is: Tijdig verstrekt en ontvangen Tijdig verstrekt en ontvangen Inhoudelijk correct Inhoudelijk correct Relevant en bruikbaar Relevant en bruikbaar Helder en toegankelijk Helder en toegankelijk Compleet Compleet Niets extern, zonder intern Niets extern, zonder intern

15 Analyse van de interne communicatie

16 ICA Interne Communicatie-Audit 1. Informatie over eigen werk en beleid van de organisatie 1. Informatie over eigen werk en beleid van de organisatie 2. Informatiebehoefte en –uitwisseling 2. Informatiebehoefte en –uitwisseling 3. Tevredenheid over de communicatiemiddelen 3. Tevredenheid over de communicatiemiddelen 4. Kwaliteit van de onderlinge samenwerking en overleg 4. Kwaliteit van de onderlinge samenwerking en overleg 5. Persoonlijke gegevens 5. Persoonlijke gegevens

17 Tien componenten van een intern communicatieproces 1. Welke richting wil uw organisatie uitgaan? 2. Overlegstructuren 3. Organisatiemodel 4. Communicatiemiddelen 5. Communicatievaardigheden 6. Aanmoedigingen en beloningen 7. Organisatiecultuur 8. Leiderschapstype 9. Voorbeeldgedrag 10. Verblinding en tegenwerking


Download ppt "Interne communicatie. Kosten van gebrekkige communicatie Sociale isolatie Sociale isolatie –één van de belangrijkste risicofactoren voor hartziekte –twee-"

Verwante presentaties


Ads door Google