De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vrijwilligers & motivatie Vormingsweekend VVS 06/11/2009 Inge Gielis Jonas Vincken.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vrijwilligers & motivatie Vormingsweekend VVS 06/11/2009 Inge Gielis Jonas Vincken."— Transcript van de presentatie:

1 Vrijwilligers & motivatie Vormingsweekend VVS 06/11/2009 Inge Gielis Jonas Vincken

2 Doel van de sessie  Kennis over motivatie opdoen  Wat kan je eraan doen met je stura?  Een aantal initiatieven ontwikkelen die je meteen kan implementeren

3  Inleiding  Welke ideeën hebben we al?  Theorie  Initiatieven ontwikkelen  Feedback en evaluatie

4  Inleiding  Welke ideeën hebben we al?  Theorie  Initiatieven ontwikkelen  Feedback en evaluatie

5 Brainstorm  “ Met welke initiatieven worden we een organisatie waar vrijwilligers kansen krijgen en nemen, waar iedereen tevreden én gemotiveerd is”  Geen kritiek geven  Mag gek / groots / klein / moeilijk... zijn  Kwantiteit belangrijk, niet kwaliteit  Alle voorstellen zijn gelijkwaardig

6  Inleiding  Welke ideeën hebben we al?  Theorie  Initiatieven ontwikkelen  Feedback en evaluatie

7 Wat is motivatie?  Movere (Lat)= bewegen  Beweegreden  Drijfveer  Geheel van factoren waardoor gedrag gestimuleerd en gericht wordt

8 Enkele kenmerken  Geen statisch gegeven  Nieuweling vs ervaren  Veranderend door tijd  Voor iedereen verschillend  → geen kant-en-klaar recept

9 Theorieën over motivatie  De Klassieker: Behoeftenhiërarchie van Maslow Fysiologische behoeften Veiligheid Sociale aandacht Erkenning Zelf- ontplooiing Verwarming, lucht Veilige werkomgeving Erkenning, status, promotie Goede sfeer, sociale contacten, aandacht, extraatjes Verantwoordelijkheid, groei

10 Hoe motiveren?  Centrale vraag: ‘Hoe krijg ik iemand zo ver om iets te doen?’  Traditioneel: motiveren met een schop - negatieve fysieke schop - negatieve psychische schop - positieve schop: de wortel

11 Hoe motiveren?  Positieve schop:  Verloning  Goede en duidelijke communicatie  Uitgebreide bedanking  Een leuk team  Status  Minder werk  …

12 Hoe motiveren?  Probleem: extrinsieke motivatie = actie/reactie  Nood aan intrinsieke motivatie  Zoektocht naar interne motor (Herzberg,1968)

13 Prestaties Verantwoordelijkheid Groei Organisatiebeleid Supervisie Werkomstandigheden Ervaring die leidt tot extreme onvrede Ervaring die leidt tot extreme motivatie

14 Werkomstandigheden, status, bedanking, ‘baas’, sfeer, communicatie, structuur EXTRINSIEK ONTEVREDENHEID MOTIVATIE INTRINSIEK Werk, verwezenlijkingen, verantwoordelijkheid, persoonlijke groei niet gemotiveerd wel tevreden

15 Werkomstandigheden, status, bedanking, ‘baas’, sfeer, communicatie, structuur EXTRINSIEK ONTEVREDENHEID Werk, verwezenlijkingen, verantwoordelijkheid, persoonlijke groei MOTIVATIE INTRINSIEK Maatschappelijk engagement, inzet voor stakeholders, studentenrechten, democratisering…

16 Hoe motiveren?  De factoren die tot (on)vrede leiden, zijn andere dan die tot (de)motivatie leiden.  Taakverrijking is manier om motivatie te verhogen

17 Hoe motiveren?  Taakverrijking is niet:  Taakwisseling  Taakverzwaring

18 Hoe motiveren?  Taakverrijking kan wel zijn:  Taak-identiteit – ‘A whole piece of work’  Taak zingeving – Werk moet zinvol zijn, de vrijwilliger moet zicht hebben op het doel  Zelf en direct mogen communiceren  Eigen beslissingsmacht en verantwoordelijkheid  Feedback – mogelijkheid tot leren en groei

19 Hoe motiveren?  Voorbeelden van taakverrijking:  Het toezicht verminderen, maar niet de verantwoordelijkheid  Iemand werk geven dat een afgerond geheel vormt (een publicatie, een regio, een klas, een onderwerp...)  Specifieke taken toewijzen die de vrijwilliger in staat stellen expert te worden

20 Hoe motiveren?  Voorbeelden van taakverrijking:  Meer bewegingsvrijheid in de manier waarop iemand iets aanpakt: geen micromanagement, maar feedback  Rechtstreeks mogen communiceren over het onderwerp  Nieuwe en moeilijke taken vervullen die nog niet eerder zijn verricht binnen je organisatie

21 Prestaties over periode van 6 maanden

22 Hoe motiveren?  goal-setting-theory (Locke/Latham)  Moeilijke maar haalbare doelstellingen leiden tot betere prestatie en hogere motivatie

23 Hoe motiveren?  Voorwaarden voor succesvolle goal-setting  Doelen moeten onderhandeld zijn (participatie)  Doelen zijn specifiek (duidelijke doelstellingen)  Benodigde competenties (ontwikkeling)  Kennis over resultaten leidt tot motivatie (feedback)

24 Fysiologische behoeften Veiligheid Sociale aandacht Erkenning Zelf- ontplooiing Taakverrijking Doelen Wat met (on)tevredenheid?

25 Motivatie vereist tevredenheid  Tevredenheid nastreven is cruciaal alvorens je aan motivatie kan beginnen werken  Goed nieuws: tevredenheid zit eenvoudiger in elkaar dan motivatie  Maar: je moet er wel in investeren!

26 Motivatie vereist tevredenheid  Sociale aspecten  Prettige, open sfeer, stimuleren van sociale contacten  Waardering, bedankjes  Wij-gevoel, open organisatiecultuur  Participatie, inspraak  Materiële aspecten  Onkostenvergoeding  Werkomstandigheden  Verzekering (eventueel)

27 Fysiologische behoeften Veiligheid Sociale aandacht Erkenning Zelf- ontplooiing Taakverrijking Doelen Sociale aspecten Materiële aspecten

28  Inleiding  Welke ideeën hebben we al?  Theorie  Initiatieven ontwikkelen  Feedback en evaluatie

29 Initiatieven ontwikkelen  “Volgende week kunnen we dit project starten. Mede hierdoor groeien we tot een organisatie waar vrijwilligers kansen krijgen en nemen, waar iedereen tevreden én gemotiveerd is.”  Kies niet het grootste probleem, maar kies oplossingsgericht!

30 Initiatieven ontwikkelen  Wat is het?  Hoe werkt het precies?  Waar gebeurt het?  Met (welk) budget?  Wie betrekken we erbij?

31  Inleiding  Welke ideeën hebben we al?  Theorie  Initiatieven ontwikkelen  Feedback en evaluatie


Download ppt "Vrijwilligers & motivatie Vormingsweekend VVS 06/11/2009 Inge Gielis Jonas Vincken."

Verwante presentaties


Ads door Google