De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

DE NOODZAAK VAN GROENTEN IN EEN DIABETESVOEDING Casteele Maria Maart 2008.

Verwante presentaties


Presentatie over: "DE NOODZAAK VAN GROENTEN IN EEN DIABETESVOEDING Casteele Maria Maart 2008."— Transcript van de presentatie:

1 DE NOODZAAK VAN GROENTEN IN EEN DIABETESVOEDING Casteele Maria Maart 2008

2 Inhoud  Situering van de groenten in de voedingsdriehoek  Samenstelling  Bewaren  Bereidingswijzen  Soorten  Vers  Diepvries  Blik/glas/soep  Gedroogd  sappen

3 1.Situering van groenten in de voedingsdriehoek  Licht groene vakje  300 (tot 500) gram per dag  Onder verschillende vormen: rauw of gekookt of in soep  Unieke samenstelling  Groenten kunnen geen fruit vervangen

4

5 2. Samenstelling groenten  Water: 75 tot 95 %  Koolhydraten  Vezels  Vitamines  Mineralen  Eiwitten: miniem  Vetten: miniem

6 Koolhydraten  De meeste groenten: geen of weinig Kh  Weinig effect op de glycemie  Uitzondering peulvruchten: erwten, linzen, witte bonen, … zijn rijk aan zetmeel. Niet verboden ze bevatten ook eiwitten, vit en mineralen  Schorseneren, uien: veel Kh (oplosbare vezels) maar weinig stijging van de glycemie  Nieuwere insulines: houden we rekening met de Kh. Daarom zijn sommige groenten toch niet helemaal te verwaarlozen indien we onze insulinedosis zeer precies willen berekenen

7 Vezels  Vezels: knabbelen  Hoog gehalte: snellere verzadiging  Vezels bevorderen de darmtransit  Vezels houden de suiker vast => minder snelle stijging glycemie  Vezels houden cholesterol vast => cholesterolverlagend effect  Voorkomen (samen met de vitaminen en mineralen) kanker ( vnl darmkanker) en hart- en vaatziekten  In alle groenten: grote hoeveelheden in prinsessenboontjes, courgette, wortels en linzen

8 Effect van groenten op de gezondheid  Groenten tegen overgewicht: veel vezels, groot volume tegenover weinig calorieën, vlugge verzadiging  Groenten als kankerpreventie: vooral kanker van het maag- darmkanaal  Groenten tegen hart- en vaatziekten: arm aan VVZ, veel anti-oxidanten

9 Vitaminen Wat doen ze? Waar zitten ze in? A Antioxiderende werking Functioneren van de ogen Zorgt voor een gezonde huid WortelenKolenSpinazie Tuin- en waterkers B1,B2, B3, B4,B5, B6 Zetten voedingstoffen om in brandstoffen Peulvruchten, Spinazie bloemkool asperges Foliumzuur Vorming rode bloedcellen Preventie neurologische afwijkingen van het ongeboren kind Alle groene groenten C Voorkomt bloedarmoede door bevorderen opname van ijzer Stimuleert het afweersysteem PaprikaKolenpeterselie K Noodzakelijk voor de bloedstolling Vooral groene groenten E Antioxiderende werking Alle groenten

10 Mineralen Kalium Noodzakelijk voor de groei en de spierwerking Alle groenten Magnesium Betrokken bij de eiwitsynthese, de werking v/h zenuwstelsel samentrekken v/d spieren Groene groenten Calcium Essentieel voor de vorming, groei en stevigheid van de botten Groene groenten: groene kool, broccoli,waterkers, spinazie,peterselie, venkel Ijzer Bestanddeel van de rode bloedlichaampjes, bevordert de zuurstoftoevoer naar de weefsels Broccoli, bloemkool, pompoen, wortelen

11 Antioxydanten  Carotenoïden: plantaardige kleurstoffen  Betacaroteen (voorloper vit A): in wortelen  Lycopeen: tomaten (warm): kanker, hartinfarct,cataract  Xantofielen  Luteïne, zeaxanthine: spinazie, rapen,erwten, spruiten, sla  Betacryptoxanthine: rode paprika, gekookte wortel  Polyfenolen  Vit A, E en C  Sporenelelmenten : Se, Cu, Zn en Mn TIP: deze antioxydantia worden beter opgenomen in aanwezigheid van een beetje vet (olijfolie in zuiderse landen)

12 Antioxydanten  Alle chemische reacties die in ons lichaam plaatsvinden maken gebruik van zuurstof die we inademen.  Vrije radicalen worden gevormd  Bij te hoge dosis zijn ze giftig  Verdedigingssysteem: antioxydanten  Taak : vrije radicalen die we teveel hebben vernietigen  Te veel vrije radicalen OF te weinig antioxydanten leidt tot een slecht functioneren van ons lichaam  Doet zich voor bij bepaalde ziektes, ouder worden  Elke kleur(stof) staat voor verschillende antioxydanten  Bevinden zich meer in de schil dan eronder

13 3. Bewaren van groenten  In koele ruimte  Diepvriezen  Steriliseren  Bewaren in zuur: rode bietjes, augurken, uitjes

14 4. Bereidingswijzen  Rauw  Koken, pocheren  Stomen in een gewone pan  Stomen in een snelkookpan, steamer  Opvullen  Tot puree verwerken  gratineren

15 5. Soorten groenten  Vers  Verwerkte groenten  Groenten in blik/ glas  Groenten in diepvries  Gedroogde groenten  Groentesoepen  Groentesappen

16 Verse groenten  Ruime keuze, over heel het jaar  Meeste groenten bevatten geen Kh: vrij gebruiken  Groenten met Kh:  Peulvruchten: erwten, witte bonen, kapucijners, linzen: 100 gr gekookt = 1 Khp  Paprika: 1 grote rode, gele en oranje: 1 Khp, 1 groene paprika : ½ Khp  Zoete maïs:veel Kh  Maïskorrels: 100 gr = 1Khp  Pofmaïs:  Rode bieten:  courgette: 1 stuk = 1 Khp  Pompoen: 200 g =  Rode kool: geen kh; indien met appel, wel Kh  artisjokbodem

17 Verse groenten  Tomaat : Lycopeen: beschermt tegen kanker  veel vezels door de pitten, kalium  Tomatenketchup: 25 gram = ½ khp= 6 g Kh  Paddestoelen : uiterst caloriearm, beetje eiwitten  Spruiten: rijk aan Vit C  Schorseneren:  Sla : alle soorten weinig cal  Spinazie : veel Fe, maar wordt slecht opgenomen  Avocado: enige groenten met vet

18 Verwerkte groenten  Plantjes en zaden worden geselecteerd  Rekening houden met bodem en klimaat  Bodemanalyses: goede voedingstoffen ter beschikking  Telen  Bij optimale rijpheid: oogsten  Snelheid: optimaal behoud van de grondstoffen  Strenge eisen aan de kwaliteit  Blancheren: na het schoonmaken en versnijden: enkele minuten aan hoge temperatuur.  Kleur en smaak worden gefixeerd  Enzymatische werking wordt gestopt: geen afbraak meer van vit, geen kleur- en geurafwijkingen  In blik of glas : gesteriliseerd: korte tijd 115 ° C  In diepvries: door een tunnel van -40 °C: behoud maximale textuur daarna stockage aan – 18°C  Tussen oogsten en verpakken : max 5 uur

19 Groenten in blik/glas  Bevatten geen conserveringsmiddelen, geen chemische additieven of kleurstoffen.  Er wordt zout toegevoegd en soms wat kruiden of een kleine hoeveelheid suiker in geval van doperwten.  Tijdens het blancheren zijn de enzymen, die de kwaliteit van groenten aantasten, vernietigd.  Bovendien zijn de blikken en potten gesteriliseerd, waardoor schadelijke bacteriën geen kans krijgen. Het blancheren fixeert de mooie, natuurlijke kleur van groenten.  Verwerkte groenten bevatten volop vitamines, mineralen en andere belangrijke voedingsstoffen. Door de snelle verwerking blijven voedingsstoffen zoveel mogelijk behouden.  In tegenstelling met verse groenten leggen ze nog al eens een veel langere weg af voordat ze in de pan belanden. Bovendien worden verse groenten thuis regelmatig te lang bewaard en te lang gekookt. Gevolg: verlies van kwaliteit en voedingswaarde.  Etiketten: lotnummer, houdbaarheidsdatum  3 jaar houdbaar; maximum 25 ° C

20 Voordelig  1 kg = 1 kg eetbare groenten  Niet meer schoonmaken  Niet meer versnijden  Blikgroenten zijn reeds gaar  Klaar om te bereiden  Verschillende blikformaten  Door heel het jaar te beschikking  Grote variatie  Groot aanbod  Veel verschillende bereidingswijzen: natuur of reeds aangemaakt

21 Groenten in diepvries  diepvriezen is een geavanceerd proces. De temperatuur in de kern van de groenten wordt zo snel verlaagd dat de structuur en de smaak van de groenten intact blijven.  Bij het thuis invriezen van groenten daalt de temperatuur veel langzamer. Daardoor ontstaan grote ijskristallen, die de groenten en zo de kwaliteit aantasten. Ze beschadigen de celstructuur, voedingsstoffen gaan verloren, en de groenten verliezen hun knapperigheid  Diepvriezen heeft geen invloed op het gehalte aan vitamines, mineralen en vezels van de groente  Koude keten respecteren : - 18 ° C, 18 tot 36 maanden houdbaar;  aankopen van diepvriesgroenten aan het eind van het shoppen

22 Voordelig  1 kg = 1 kg eetbare groenten  Niet meer schoonmaken  Niet meer versnijden  Klaar om te bereiden  Gemakkelijk te doseren  Door heel het jaar te beschikking  Grote variatie  Groot aanbod  Veel verschillende bereidingswijzen

23 Verpakking  het etiket vermeldt heel veel informatie  De naam van de groente en eventueel de bereidingswijze, de grootte  Informatie over de voedingswaarden  Bij diepvriesgroenten het netto gewicht, bij blik/glasgroenten het volume van het blik, het totale gewicht in gram en het uitlekgewicht in gram  De naam en het adres van de verwerkende organisatie of het verpakkingsbedrijf  Het land van herkomst als het product niet afkomstig is uit een land binnen de Europese Unie  De ingrediënten, in volgorde van hoeveelheid  Nummer, waardoor de groenten traceerbaar zijn

24 Groentensoepen  250 ml soep levert:  1/6 van de vochtinname per dag  150 gram groenten  65 kcal  Week van de soep : jan 2008 : 8 ste keer  Essentiële voedingstoffen: vit, min, vezels, antioxydanten  Mensen die geen groenten lusten: alle soorten kunnen verwerkt worden soep  Goed voor de lijn  Hongerstiller  Weinig calorieën

25 Soorten soepen  Zelf bereide verse soep: veel groenten, veel vocht, geen vetstof, (geen aardappelen), geen bindmiddel  Ideale hongerstiller, mineralen, vitaminen en antioxydantia en vezels  Kan elk moment van de dag: tussendoor, vóór de maaltijd of als snack  Soep in blik/ brik, fles: samenstelling nakijken  Kh: mee tellen  Vetten : geven veel calorieën  Zout : toegevoegd  Tot 30 kcal per 100 ml bereide soep( is laag)

26 Gedroogde groenten  Soep in zakjes: Knorr, …  Samenstelling is afhankelijk van het soort soep:  met korstjes  met balletjes  roomsoep  Veloutésoep Kijken naar hoeveelheid Kh en calorieën  Instantsoepen:  Weinig groenten  Kh, vetten en calorieën bekijken  Veel zout

27 Groentesappen  Minder vezels => minder verzadigend  Verlies aan voedingsstoffen  Bevatten redelijk wat zout => niet onbeperkt gebruiken  Groentesappen kunnen de nodige portie van 300 g niet volledig vervangen  Weinig Kh  Soorten:  Tomatensap: 4 g Kh per 100 ml => 300 ml/Khp  Wortelsap: 6.5 g Kh per 100 ml => 200 ml/Khp  Rode bietensap: 8.5 g Kh / 100 ml =>150 ml/ khp  V 8: 8 soorten groenten

28 Rheuma  Selder : knolselder en bleekselder  Kool  Tomaat (rijp)  look

29 Wieren  Groenten van de zee  Ess. aminozuren, vit en mineralen  Bron van omega-3 vetten,omega-6  Nori, kombu, dashi, arame, dulce, wakame

30 Weetjes en tips  Elke dag 300 gr: 200 g bij de warme maaltijd; 100 gr bij de broodmaaltijd of bij een tussendoortje; vul uw bord met de helft aan groenten, de rest met vlees en aardappelen  Iedere groente: eigen kleur en eigen smaak: variëren is de boodschap om van alle voordelen van de groenten te kunnen genieten  Bewaar groenten niet te lang, controleer op versheid bij aankoop  Ontdooi diepvriesgroenten niet vooraf: dadelijk bereiden => minder verlies  Kook groenten niet langer dan nodig en in een minimum aan water  Groenten koken : eerst water laten koken, dan pas groenten toevoegen; kort koken: kleur- en vitaminebehoud  Wok of roerbak in weinig olie  Maak groenten klaar in microgolf : korte bereidingstijd=> minder vitamineverlies  Weinig tijd voor boodschappen? Vriesverse groenten of groenten in blik/glas  Kook enkel de benodigde hoeveelheid: portionering  Verschillende groenten combineren: groentemengeling  Moeilijke groente-eters : groenten mengen in aardappelpuree: wortel, knolselder, prei, spruiten, spinazie, broccoli, ui, groene of witte kolen  Extra groenten toevoegen aan sauzen of pizza’s, quiches

31 Vegetarische voeding  Geen vlees - vis : tekorten aanvullen met groenten  Eiwitten: erwten, bonen, maïs  Ijzer  Zink: groenten, erwten  Calcium : bonen, broccoli, groene groenten met uitz. van spinazie  Vit A: groene groenten

32 Groentenconsumptie verhogen  De smaakbom = groentensnack : in scholen, voor jongeren: Carrefour, Delhaize  In grootwarenhuizen : Delhaize  De pers : kranten vb :

33 Voedingsatlas - eetwijzer  Boek verdeeld door enkele firma’s en Bond Moyson  1 Khp= x aantal gram vóór het schoonmaken  OF rauw = na het schoonmaken  De meeste groenten slorpen water op bij het opkoken  Bij het opstoven gaat gewicht verloren  Kcal per Khp staan vermeld  Glycemische index: meestal laag

34 BEDANKT VOOR UW AANDACHT ! Wenst U nog iets te vragen? Maria Casteele


Download ppt "DE NOODZAAK VAN GROENTEN IN EEN DIABETESVOEDING Casteele Maria Maart 2008."

Verwante presentaties


Ads door Google