De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bart Verbeke Bert Pardaens Gaelle Boterdael Kristof De Neef Sammy Mathurai.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bart Verbeke Bert Pardaens Gaelle Boterdael Kristof De Neef Sammy Mathurai."— Transcript van de presentatie:

1 Bart Verbeke Bert Pardaens Gaelle Boterdael Kristof De Neef Sammy Mathurai

2  KORTE VOORSTELLING  EXTERNE ANALYSE  INTERNE ANALYSE  FINANCIËLE INFORMATIE  PRODUCTAANBOD  SWOT  ADVIEZEN

3  Ligging: Ninove, Oost-Vlaanderen  Oprichting: 20 jaar geleden  Jean Van Belle 1995: Jean Van Belle †  Opvolging door zoon Rudy Van Belle

4  Activiteiten: Verkoop van machines voor bewerking van massief hout  Verdeler van WEINIG, KUNDIG, FRIULMAC en PANHANS  Begonnen als vertegenwoordiger voor WEINIG  Relaties binnen de houtsector  Zelfstandig WEINIG-verkoper geworden om nog betere service te garanderen (wisselstukken,…)  Eerst Vader en zoon-bedrijf  NU: 13 medewerkers

5 Sectorgegevens ( sector vervaardiging machines, werktuigen en apparaten )  Aantal werknemers (2003) Oost-Vlaanderen: 3389 West-Vlaanderen:11083 Antwerpen: 6218 Limburg: 1515 Vlaams-Brabant 2468

6  Bruto toegevoegde waarde (2003) Oost-Vlaanderen: 207,7 West-Vlaanderen: 708,8 Antwerpen: 568,1 Limburg 86,9 Vlaams-Brabant 152,8

7 Investeringen  Bruto materiële investeringen: 1999: : : :

8  Niet-materiële investeringen 1999: : : : Investeringen

9 Onderverdeling sector(NFH)  Hout en Meubelen ► Gemiddeld aantal werknemers in de sector: Vlaanderen: België: ► Omzet

10  Moeilijkheden voor de industriële sector  Knelpuntberoepen in de houtindustrie  Internationale druk  Stijgende prijzen  Houtprijzen blijven stijgen  PRODCOM ► Waarde van de industriële productie volgens de hoofdactiviteit van de vestiging

11  Opwarming van de aarde & te hoge uitstoot van Co2  Decreet tot vermindering van uitstoot van broeikasgassen → Steunprogramma overheid

12  WEINIG- Group  Minister Vandenbroucke over het opleidingsaanbod in de houtsector

13  Toetredingsbarrières  Hoog binnen de sector van houtbewerkingsmachines  Bedreiging van nieuwe toetreders  Misschien met revolutionair nieuw product (kans = miniem)  Positie van de leverancier  Weinig, Panhans, Kündig, Friulmac,…  Leveranciers hebben een sterke onderhandelingspositie

14  Positie van de koper  Koper heeft sterke onderhandelingspositie  Kwaliteit moet perfect zijn  Dure machines  investeringsprocedure  Verschillende concurrenten, dus veel keuze voor potentiële kopers  Bedreiging van substituten  Substituten in het eindproduct  heeft effect op verkoop van Van Belle. Vb. Laminaat ipv parket

15 Product  Houtbewerkingsmachines  Voor zowel grote als kleine bedrijven  Aangepast aan de wensen de klant

16

17 Prijs  Dure machines  Hoge kwaliteit Plaats  Van Belle  Ninove  Partners vooral in Duitsland  Internet Promotie  Internet  Gedrukte media  Beurzen (pro-wood)  Verkopers

18 Strategie  Groot marktaandeel behalen  Goede samenwerking tussen partners Structuur  3 afdelingen (administratief, technisch en verkopers)

19 Systeem  Adhocratie Staf  13 werknemers  Zorgen voor goede service en kwaliteit Sleutelvaardigheden  Monteurs gespecialiseerd in hun taakomschrijving

20 Stijl van management  Veel communicatie  Goede sfeer Significante waarden  Kwaliteit voorop

21 Primaire activiteiten  Ingaande logistiek  Operaties  Uitgaande logistiek (DHL, Ziegler Gent, Scheerlinck transport)  De marketing en de verkoop  De service Ondersteunende activiteiten  De verwerving  De technologieontwikkeling  Het menselijk kapitaal management  De infrastructuur van het bedrijf

22 Cijfers uit Solvabiliteit  83,09% (47,94%) Current ratio  1,75 (1,43) Quick ratio  1,27 (1,18) Zeer gezond bedrijf op financieel vlak

23 Mission Statement  Kwaliteit als leidraad Bedrijfsmiddelen  Human resources  Financiële middelen  Kennis  Goederen

24

25

26  Machines waar deskundig advies en opleiding voor vereist is  ARBEIDSONGEVALLEN

27 Strenghts/sterkten  Maatwerk  Kwalitatief product  Goede service  Bepaalde producten zijn multifunctioneel  Tweedehandsproducten

28 Weaknesses/zwakten  Hoge kostprijs  Kleine doelgroep  Grote kost voor kleine bedrijven

29 Opportunities/kansen  Online verkoop (opkomende e-commerce)  Houtverkoop neemt toe  Inspelen op concurrentieanalyse (beurzen)  Internet aankopen stijgen Threaths/bedreigingen  Slechte economie  Lagere kostprijs rechtstreeks bij partners?  Kostprijs grondstoffen stijgt  “Groene” organisaties (greenpeace)

30 Vergroten doelgroep: Machines  minder productief = goedkoper Machines  gezinnen (houtbewerking voor openhaard) Andere adviezen: Levertijd  oplossing: (opslagplaats)

31


Download ppt "Bart Verbeke Bert Pardaens Gaelle Boterdael Kristof De Neef Sammy Mathurai."

Verwante presentaties


Ads door Google