De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketingproject Van Belle

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketingproject Van Belle"— Transcript van de presentatie:

1 Marketingproject Van Belle
Bart Verbeke Bert Pardaens Gaelle Boterdael Kristof De Neef Sammy Mathurai

2 INHOUDSTAFEL KORTE VOORSTELLING EXTERNE ANALYSE INTERNE ANALYSE
FINANCIËLE INFORMATIE PRODUCTAANBOD SWOT ADVIEZEN

3 VOORSTELLING BEDRIJF Ligging: Ninove, Oost-Vlaanderen
Oprichting: 20 jaar geleden  Jean Van Belle 1995: Jean Van Belle †  Opvolging door zoon Rudy Van Belle

4  Activiteiten: Verkoop van machines voor bewerking van massief hout
 Verdeler van WEINIG, KUNDIG, FRIULMAC en PANHANS Begonnen als vertegenwoordiger voor WEINIG  Relaties binnen de houtsector Zelfstandig WEINIG-verkoper geworden om nog betere service te garanderen (wisselstukken,…) Eerst Vader en zoon-bedrijf  NU: 13 medewerkers

5 1. Demografische factoren
EXTERNE ANALYSE 1. Demografische factoren Sectorgegevens (sector vervaardiging machines, werktuigen en apparaten)  Aantal werknemers (2003) Oost-Vlaanderen: West-Vlaanderen: 11083 Antwerpen: Limburg: Vlaams-Brabant

6  Bruto toegevoegde waarde (2003)
Oost-Vlaanderen: 207,7 West-Vlaanderen: 708,8 Antwerpen: ,1 Limburg ,9 Vlaams-Brabant ,8

7 Investeringen  Bruto materiële investeringen: 1999: 2000: 2003: 2004:

8  Niet-materiële investeringen
1999: 2000: 2003: 2004: Investeringen

9 Onderverdeling sector (NFH)
 Hout en Meubelen ► Gemiddeld aantal werknemers in de sector: Vlaanderen: België: ► Omzet

10 2. Economische factoren Moeilijkheden voor de industriële sector
Knelpuntberoepen in de houtindustrie Internationale druk Stijgende prijzen Houtprijzen blijven stijgen PRODCOM ► Waarde van de industriële productie volgens de hoofdactiviteit van de vestiging

11 3. Ecologische factoren Opwarming van de aarde & te hoge uitstoot van Co2  Decreet tot vermindering van uitstoot van broeikasgassen → Steunprogramma overheid

12 4. Technologische factoren
WEINIG- Group 5. Politieke factoren Minister Vandenbroucke over het opleidingsaanbod in de houtsector

13 6. Concurrentieanalyse Toetredingsbarrières
Hoog binnen de sector van houtbewerkingsmachines Bedreiging van nieuwe toetreders Misschien met revolutionair nieuw product (kans = miniem) Positie van de leverancier Weinig, Panhans, Kündig, Friulmac,… Leveranciers hebben een sterke onderhandelingspositie

14 Positie van de koper Koper heeft sterke onderhandelingspositie Kwaliteit moet perfect zijn Dure machines  investeringsprocedure Verschillende concurrenten, dus veel keuze voor potentiële kopers Bedreiging van substituten Substituten in het eindproduct  heeft effect op verkoop van Van Belle. Vb. Laminaat ipv parket

15 Intern analyse Marketingmix Product Houtbewerkingsmachines
Voor zowel grote als kleine bedrijven Aangepast aan de wensen de klant

16

17 Promotie Internet Gedrukte media Beurzen (pro-wood) Verkopers Prijs
Dure machines Hoge kwaliteit Plaats Van Belle  Ninove Partners vooral in Duitsland Internet Promotie Internet Gedrukte media Beurzen (pro-wood) Verkopers

18 De organisatie-audit: de organisatie
De 7S model van Mc Kinsey Strategie Groot marktaandeel behalen Goede samenwerking tussen partners Structuur 3 afdelingen (administratief, technisch en verkopers)

19 Systeem Adhocratie Staf 13 werknemers Zorgen voor goede service en kwaliteit Sleutelvaardigheden Monteurs gespecialiseerd in hun taakomschrijving

20 Stijl van management Veel communicatie Goede sfeer Significante waarden Kwaliteit voorop

21 De organisatie-audit: de processen
De waardeketen van Porter Primaire activiteiten Ingaande logistiek Operaties Uitgaande logistiek (DHL, Ziegler Gent, Scheerlinck transport) De marketing en de verkoop De service Ondersteunende activiteiten De verwerving De technologieontwikkeling Het menselijk kapitaal management De infrastructuur van het bedrijf

22 Financiële audit Cijfers uit 2005-2006 Solvabiliteit  83,09% (47,94%)
Current ratio  1,75 (1,43) Quick ratio  1,27 (1,18) Zeer gezond bedrijf op financieel vlak

23 De marketing-audit: algemeen deel
Mission Statement Kwaliteit als leidraad Bedrijfsmiddelen Human resources Financiële middelen Kennis Goederen

24 Schaafmachines Productaanbod

25 Raammachines

26 Machines waar deskundig advies en opleiding voor vereist is
 ARBEIDSONGEVALLEN

27 SWOT analyse Strenghts/sterkten Maatwerk Kwalitatief product
Goede service Bepaalde producten zijn multifunctioneel Tweedehandsproducten

28 Weaknesses/zwakten Hoge kostprijs Kleine doelgroep Grote kost voor kleine bedrijven

29 Opportunities/kansen
Online verkoop (opkomende e-commerce) Houtverkoop neemt toe Inspelen op concurrentieanalyse (beurzen) Internet aankopen stijgen Threaths/bedreigingen Slechte economie Lagere kostprijs rechtstreeks bij partners? Kostprijs grondstoffen stijgt “Groene” organisaties (greenpeace)

30 Vergroten doelgroep: Machines  minder productief = goedkoper Machines  gezinnen (houtbewerking voor openhaard) Andere adviezen: Levertijd  oplossing: (opslagplaats) Adviezen

31 Bedankt voor uw aandacht


Download ppt "Marketingproject Van Belle"

Verwante presentaties


Ads door Google