De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ISDR – Visie op de toekomst

Verwante presentaties


Presentatie over: "ISDR – Visie op de toekomst"— Transcript van de presentatie:

1 ISDR – Visie op de toekomst

2 ISDR – Visie op de toekomst
Paul Grob

3 ISDR – Visie op de toekomst
Waarom veranderen Gaat over de aanleiding Wat veranderen Gaat over de inhoud, de oplossing Waartoe veranderen Gaat over het uiteindelijke doel Hoe veranderen Gaat over de aanpak en inrichting van het verandertraject Wie veranderen Gaat over de betrokken medewerkers

4 ISDR – Visie op de toekomst
Visiedocument - Deel 1

5 ISDR – Taken en Producten

6 ISDR – Taken en Producten

7 ISDR – Taken en Producten

8 ISDR – Taken en Producten

9 ISDR – Taken en Producten

10 ISDR – Taken en Producten

11 ISDR – Veranderingen

12 ISDR – Veranderingen Werkplein (Wet SUWI) / Serviceplein - situatie UWV Geïntegreerde dienstverlening aan uitkeringsgerechtigden, werkzoekenden en werkgevers Van invloed op de frontoffice Werkplein wordt Serviceplein; taken onveranderd

13 ISDR – Veranderingen Wet Werken naar Vermogen
Één regeling t.a.v. de arbeidsmarkt Samenvoegen wetgeving (WWB, WIJ, WsW en Wajong) Van invloed op de backoffice

14 ISDR – Veranderingen Ontwikkeling KCC’s
Dienstverlening vanuit één loket 1e en 2e lijns dienstverlening – 80% van verzoeken verwerken Vraagbaak voor de gehele overheid Van invloed op de frontoffice en backoffice

15 ISDR – Veranderingen Gemeentelijke herindeling
Fusie Rijnwoude, Boskoop, Alphen aan den Rijn Rijnwoude verlaat de GR, Alphen aan den Rijn sluit niet aan Boskoop wil samenwerken op het Werkplein GR met Nieuwkoop en Kaag en Braassem (deel W&I) te klein

16 ISDR – Veranderingen Bezuinigingen
Budgetten gaan direct naar gemeenten Minder middelen beschikbaar voor voorzieningen Uitvoeringskosten verlagen

17 ISDR – Werkplein / Serviceplein

18 ISDR – Ontwikkeling KCC’s

19 ISDR – Wet Werken Naar Vermogen

20 ISDR – Gemeentelijke Herindeling

21 ISDR – Veranderingen cumulatief

22 Onderzoeksrichting

23 Onderzoeksrichting Doorgaan huidige gemeenschappelijke regeling

24 Onderzoeksrichting Doorgaan huidige gemeenschappelijke regeling
Door gemeentelijke herindeling een te zwaar bestuurlijk middel voor de aansturing van de taakvelden

25 Onderzoeksrichting Verdelen van de taken gemeenschappelijke regeling naar de deelnemende gemeenten

26 Onderzoeksrichting Verdelen van de taken gemeenschappelijke regeling naar de deelnemende gemeenten Beperken van de schaalgrootte zorgt voor hoge kosten

27 Onderzoeksrichting Versterken huidige gemeenschappelijke regeling door samenwerking met andere gemeenten of GR

28 Onderzoeksrichting Versterken huidige gemeenschappelijke regeling door samenwerking met andere gemeenten of GR Oriëntatie inwoners gericht op Rijnstreek Verschillen in samenstelling beroepsbevolking Verschillen in structuur en ontwikkelingen Langdurige bestuurlijke processen GR heeft geen bestuurlijke voorkeur Wet Werken naar Vermogen – integratie taakvelden

29 Onderzoeksrichting Waarom op 1 - 1 - 2012
De toekomstdiscussie loopt al enige tijd Ontwikkelingen – zoals KCC’s - zijn al in gang gezet Anticiperen op veranderingen door gemeenten is noodzakelijk Niet alles kan tegelijk Onzekerheid over toekomst snel wegnemen

30 Onderzoeksrichting - conclusie
Het scheiden van de hoofdactiviteiten van de ISDR rekening houdend met:

31 Onderzoeksrichting - conclusie
Het scheiden van de hoofdactiviteiten van de ISDR rekening houdend met: Schaalgrootte Uitvoerbaarheid Dienstverleningsaspecten Kosten Conform uitgangspunten Bespreeknotitie

32 Werk en Inkomen

33 Werk en Inkomen Uitgangspunten:

34 Werk en Inkomen Uitgangspunten: Regionale samenwerking beleid
Benutten bestaande structuren Rijnstreek - regionale arbeidsmarkt Verlagen uitvoeringskosten door centralisatie en schaalvergroting

35 Werk en Inkomen Uitgangspunten: Regionale samenwerking beleid
Benutten bestaande structuren Rijnstreek - regionale arbeidsmarkt Verlagen uitvoeringskosten door centralisatie en schaalvergroting Inkomenstaken vergelijkbaar organiseren Samenhang uitkering - werkloosheid - minimabeleid

36 Visie - Werk en Inkomen

37 Visie - Werk en Inkomen Gezamenlijke visie: Samenwerking met Alphen aan den Rijn

38 Visie - Werk en Inkomen Gezamenlijke visie: Samenwerking met Alphen aan den Rijn Continuïteit dienstverlening Bewezen kwaliteit Werkplein Uniforme uitvoering landelijke regelgeving Integrale aanpak Wet Werken naar Vermogen Cliëntenparticipatie - eenmalige gegevens uitvraag Inkomensondersteuning Betrekken ketenpartners

39 Overige Regelingen

40 Overige Regelingen Schuldhulpverlening Wet Inburgering Vluchtelingen

41 Overige Regelingen Schuldhulpverlening Wet Inburgering Vluchtelingen
Integrale benadering vanwege sterke onderlinge relatie met de taken onder Werk en Inkomen

42 Wet maatschappelijke ondersteuning

43 Wet maatschappelijke ondersteuning
Prestatieveld 1: bevorderen sociale samenhang Prestatieveld 2: ondersteuning jeugd en ouders Prestatieveld 3: informatie, advies, cliëntondersteuning Prestatieveld 4: ondersteunen mantelzorgers Prestatieveld 5: bevorderen deelname maatschappij Prestatieveld 6: verlenen van voorzieningen Prestatieveld 7: maatschappelijke opvang Prestatieveld 8: bevorderen geestelijke gezondheidszorg Prestatieveld 9: bevorderen verslavingsbeleid

44 Wet maatschappelijke ondersteuning - ISDR
Prestatieveld 1: bevorderen sociale samenhang Prestatieveld 2: ondersteuning jeugd en ouders Prestatieveld 3: informatie, advies, cliëntondersteuning Prestatieveld 4: ondersteunen mantelzorgers Prestatieveld 5: bevorderen deelname maatschappij Prestatieveld 6: verlenen van voorzieningen Prestatieveld 7: maatschappelijke opvang Prestatieveld 8: bevorderen geestelijke gezondheidszorg Prestatieveld 9: bevorderen verslavingsbeleid

45 Wet maatschappelijke ondersteuning - ISDR
Prestatieveld 1: bevorderen sociale samenhang Prestatieveld 2: ondersteuning jeugd en ouders Prestatieveld 3: informatie, advies, cliëntondersteuning Prestatieveld 4: ondersteunen mantelzorgers Prestatieveld 5: bevorderen deelname maatschappij Prestatieveld 6: verlenen van voorzieningen Prestatieveld 7: maatschappelijke opvang Prestatieveld 8: bevorderen geestelijke gezondheidszorg Prestatieveld 9: bevorderen verslavingsbeleid

46 Wmo - Prestatieveld 6

47 Wmo - Prestatieveld 6 Informatie Advies Vraagverheldering
Behoefte onderzoek Indicatiestelling Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop

48 Wmo Prestatieveld 6

49 Visie Wmo (6) – Nieuwkoop
Integratie andere prestatievelden In de lijn van raadsbesluit Dienstverleningsconcept Dicht bij de burger / in eigen huis Samenwerking t.a.v. beleid en inkoop Solide uitvoeringsorganisatie

50 Visie Wmo (6) – Nieuwkoop
Informatie In eigen huis Advies Vraagverheldering Behoefte onderzoek Indicatiestelling Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop

51 Visie Wmo (6) – Nieuwkoop
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering Behoefte onderzoek Indicatiestelling Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop

52 Visie Wmo (6) – Nieuwkoop
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek Indicatiestelling Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop

53 Visie Wmo (6) – Nieuwkoop
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek In eigen huis / bij de klant Indicatiestelling Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop

54 Visie Wmo (6) – Nieuwkoop
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek In eigen huis / bij de klant Indicatiestelling In eigen huis / bij de klant / medisch Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop

55 Visie Wmo (6) – Nieuwkoop
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek In eigen huis / bij de klant Indicatiestelling In eigen huis / bij de klant / medisch Besluitvorming Samenwerking Kaag en Braassem Administratie Beleid Inkoop

56 Visie Wmo (6) – Nieuwkoop
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek In eigen huis / bij de klant Indicatiestelling In eigen huis / bij de klant / medisch Besluitvorming Samenwerking Kaag en Braassem Administratie Samenwerking Kaag en Braassem Beleid Inkoop

57 Visie Wmo (6) – Nieuwkoop
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek In eigen huis / bij de klant Indicatiestelling In eigen huis / bij de klant / medisch Besluitvorming Samenwerking Kaag en Braassem Administratie Samenwerking Kaag en Braassem Beleid In eigen huis / afstemming regio Inkoop

58 Visie Wmo (6) – Nieuwkoop
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek In eigen huis / bij de klant Indicatiestelling In eigen huis / bij de klant / medisch Besluitvorming Samenwerking Kaag en Braassem Administratie Samenwerking Kaag en Braassem Beleid In eigen huis / afstemming regio Inkoop In eigen huis / afstemming regio

59 Wmo - Samenwerking Leiden Katwijk Oegstgeest Leiderdorp
Kaag en Braassem Voorschoten Zoeterwoude Nieuwkoop Alphen aan den Rijn Rijnwoude Boskoop Inwoners: Inwoners:

60 Visie Wmo (6) – Nieuwkoop

61 Visie Wmo (6) – Kaag en Braassem
Voert Wmo al zelfstandig uit Integratie andere prestatievelden Goede afstemming backoffice en frontoffice Samenwerking t.a.v. beleid en inkoop

62 Visie Wmo (6) – Kaag en Braassem
Informatie In eigen huis Advies Vraagverheldering Behoefte onderzoek Indicatiestelling Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop

63 Visie Wmo (6) – Kaag en Braassem
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering Behoefte onderzoek Indicatiestelling Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop

64 Visie Wmo (6) – Kaag en Braassem
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek Indicatiestelling Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop

65 Visie Wmo (6) – Kaag en Braassem
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek In eigen huis / bij de klant Indicatiestelling Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop

66 Visie Wmo (6) – Kaag en Braassem
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek In eigen huis / bij de klant Indicatiestelling In eigen huis / bij de klant / medisch Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop

67 Visie Wmo (6) – Kaag en Braassem
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek In eigen huis / bij de klant Indicatiestelling In eigen huis / bij de klant / medisch Besluitvorming In eigen huis / samenwerking Nieuwkoop Administratie Beleid Inkoop

68 Visie Wmo (6) – Kaag en Braassem
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek In eigen huis / bij de klant Indicatiestelling In eigen huis / bij de klant / medisch Besluitvorming In eigen huis / samenwerking Nieuwkoop Administratie In eigen huis / samenwerking Nieuwkoop Beleid Inkoop

69 Visie Wmo (6) – Kaag en Braassem
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek In eigen huis / bij de klant Indicatiestelling In eigen huis / bij de klant / medisch Besluitvorming In eigen huis / samenwerking Nieuwkoop Administratie In eigen huis / samenwerking Nieuwkoop Beleid In eigen huis / afstemming regio Inkoop

70 Visie Wmo (6) – Kaag en Braassem
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering In eigen huis Behoefte onderzoek In eigen huis / bij de klant Indicatiestelling In eigen huis / bij de klant / medisch Besluitvorming In eigen huis / samenwerking Nieuwkoop Administratie In eigen huis / samenwerking Nieuwkoop Beleid In eigen huis / afstemming regio Inkoop In eigen huis / afstemming regio

71 Visie Wmo (6) – Kaag en Braassem

72 Visie Wmo (6) – Rijnwoude
Voorsorteren gemeentelijke herindeling Brede samenhang regio Reductie kosten Samenwerking t.a.v. beleid en inkoop

73 Visie Wmo (6) – Rijnwoude
Informatie In eigen huis Advies Vraagverheldering Behoefte onderzoek Indicatiestelling Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop

74 Visie Wmo (6) – Rijnwoude
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering Behoefte onderzoek Indicatiestelling Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop

75 Visie Wmo (6) – Rijnwoude
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering Participe Behoefte onderzoek Indicatiestelling Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop

76 Visie Wmo (6) – Rijnwoude
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering Participe Behoefte onderzoek Participe / bij de klant Indicatiestelling Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop

77 Visie Wmo (6) – Rijnwoude
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering Participe Behoefte onderzoek Participe / bij de klant Indicatiestelling Participe / bij de klant / medisch Besluitvorming Administratie Beleid Inkoop

78 Visie Wmo (6) – Rijnwoude
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering Participe Behoefte onderzoek Participe / bij de klant Indicatiestelling Participe / bij de klant / medisch Besluitvorming Participe Administratie Beleid Inkoop

79 Visie Wmo (6) – Rijnwoude
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering Participe Behoefte onderzoek Participe / bij de klant Indicatiestelling Participe / bij de klant / medisch Besluitvorming Participe Administratie Participe Beleid Inkoop

80 Visie Wmo (6) – Rijnwoude
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering Participe Behoefte onderzoek Participe / bij de klant Indicatiestelling Participe / bij de klant / medisch Besluitvorming Participe Administratie Participe Beleid In eigen huis / afstemming Alphen aan den Rijn Inkoop

81 Visie Wmo (6) – Rijnwoude
Informatie In eigen huis Advies In eigen huis Vraagverheldering Participe Behoefte onderzoek Participe / bij de klant Indicatiestelling Participe / bij de klant / medisch Besluitvorming Participe Administratie Participe Beleid In eigen huis / afstemming Alphen aan den Rijn Inkoop Samenwerking Alphen aan den Rijn

82 Visie Wmo (6) – Rijnwoude

83 ISDR – Visie op de toekomst
Visiedocument - Deel 2

84 ISDR – Organisatie Formatieve inpassing

85 ISDR – Organisatie Formatieve inpassing
Formatie 31,28 fte met vast dienstverband Formatie begroting 2011: 38,91 fte Bezetting > dan begroting 2011 afhankelijk van werkaanbod

86 ISDR – Organisatie Positie personeel

87 ISDR – Organisatie Positie personeel Car/Uwo: “behoud van werk”
Passende alternatieven binnen en buiten de organisatie Principe “Mens-volgt-werk” Flexibele opstelling van werkgever en werknemer

88 ISDR – Organisatie Medezeggenschap: Ondernemingsraad, Georganiseerd Overleg en cliëntenraden

89 ISDR – Organisatie Medezeggenschap: Ondernemingsraad (OR)
Adviesrecht bij voorgenomen besluiten over beëindiging van de werkzaamheden van de ISDR of een belangrijk onderdeel daarvan Geen adviesrecht over politieke besluiten, wel over de personele gevolgen daarvan

90 ISDR – Organisatie Medezeggenschap: Ondernemingsraad (OR)
Duidelijke adviesaanvraag Van een negatief advies kan gemotiveerd worden afgeweken Mogelijkheid tot het instellen van beroep bij de Ondernemingskamer Ondernemingkamer kijkt naar belangenafweging en redelijkheid overwegingen

91 ISDR – Organisatie Medezeggenschap: Georganiseerd Overleg
Commissie voor het Georganiseerd Overleg (GO) waarin - de organisaties van overheidspersoneel namens de werknemers en - het Dagelijks Bestuur als werkgever Technisch beraad: voorbereiding GO

92 ISDR – Organisatie Medezeggenschap: Georganiseerd Overleg
Aangelegenheden van reorganisatie en de daaruit voortvloeiende sociale gevolgen Aangelegenheden van uitbesteding en de daaruit voorvloeiende sociale gevolgen Opstellen sociaal statuut

93 ISDR – Organisatie Sociaal Statuut / Sociaal Plan

94 ISDR – Organisatie Sociaal Statuut / Sociaal Plan
Het statuut bestaat onder andere uit procedurele bepalingen, de rechten en plichten van werkgever en werknemers bij reorganisatie, mobiliteitsbevorderende bepalingen en eventuele afbouw, garantie of compensatie van arbeidsvoorwaarden. Het sociaal statuut geeft in hoofdlijnen de procedure aan (zoals de manier van plaatsing) Het sociaal plan is de uitwerking van het sociaal statuut (zoals de voorwaarden)

95 ISDR – Organisatie Sociaal Statuut / Sociaal Plan
Personele aspecten bij organisatieverandering Afspraken over wederzijdse rechten en plichten Opgesteld in het Georganiseerd Overleg

96 ISDR – Organisatie Sociaal Statuut / Sociaal Plan - doelstelling
Garanderen zorgvuldige procedure en inspraak Vooraf duidelijkheid voor de werkgever over de te hanteren spelregels Vooraf duidelijkheid voor de werknemers over de rechtspositie

97 ISDR – Organisatie Medezeggenschap: cliëntenraden
Vertegenwoordiging van de cliënten van de ISDR Cliëntenplatform en Cliëntenraad Werkplein - wordt gevraagd advies te geven Wmo-adviesraden van gemeenten Rijnwoude en Nieuwkoop wordt gevraagd advies te geven

98 Financiën - budgetverdeling
Toewijzing uitvoeringsbudgetten - neutraal Verandering in omvang en samenstelling van de bedrijfsvoeringskosten Nog geen inzicht in de bedrijfsvoeringskosten in de nieuwe situatie Frictiekosten in verband met investeringen, beëindiging van overeenkomsten, arbeidsrechtelijke afhandeling en de administratieve afhandeling Uitwerking in het implementatieplan Naar verwachting op termijn lagere kosten

99 Financiën - liquidatieplan
Is onderdeel van het opheffingsbesluit Gaat in op de juridische, financiële en administratieve consequenties van de opheffing Saldo van eventuele reserves en voorzieningen Saldo van rechten en verplichtingen Kosten van opheffing en liquidatie Een tijdelijke voorziening ‘liquidatiekosten’ Een inventarisatie van bezittingen en schulden

100 Vervolgstappen Opstellen Sociaal Statuut / Sociaal Plan
Opstellen stappenplan en implementatieplan Opstellen intentieverklaring voor samenwerking met Alphen aan den Rijn Opstellen dienstverleningsovereenkomsten Opstellen opheffingsbesluit en liquidatieplan Instellen van een college van vereffenaars

101 Implementatietraject
Organisaties als bron van ervaring Interactief proces Aandacht voor verandercapaciteit Concrete werkwijzen Gebruik van kennis De winkel blijft open

102 “Men ondergaat de toekomst niet, men maakt haar.”
Georges Bernanos Frans schrijver en politiek schrijver ( )


Download ppt "ISDR – Visie op de toekomst"

Verwante presentaties


Ads door Google